Jawa 350 sport, 25400km

MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 19.10.2008 20:01

vuoden viimeinen reissu heitetty jawalla. Rälläköin äänenvaimentimista välikammiohärpäkkeet pois kuten specialistikin teki. Äänet tulivat räpättävämmiksi, mutta äänentaso ei juuri muuttunut.

Käväsin jyväskylässä kääntymässä niin reissulla havaitsin, että A: bensaa meni riittävästi B: Tärinä on mielenkiintoista mallia. Eli tärinä vaihtelee kierrosluvun ja voimakkuuden suhteen vähän miten sattuu. Väännöistä ei osaa sanoa, että muuttuiko ollenkaan noiden äänenvaimenninmuutosten jälkeen.

Tärinä ei missään vaiheessa noussut häiritseväksi, mutta nyt mielestäni varsinkin kylmänä kone tärisi korkeilla kierroksilla. Täytyy vaihtaa(hankkia) se pykälää isompi pääsuutin josko auttaisi. Bensan syönnistä sen verran että reissun keskiarvo on about 6,2litraa sadalle. Aika hävytön määrä. Paha sanoa lisääntyikö syönti äänenvaimentimien takia vai muuten vain.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 19.10.2008 20:26

Minä en olisi mennyt koskemaan niihin vaimentimiin ennen isompia suuttimia. Minulla on nyt ne isommat suuttimet, kuristamattomat pöntöt ja sytty vain hitusen myöhäisellä. Nyt ei tärise missään vauhdissa häiritsevästi. Vähiten tärisee 110/km/h+ vauhdeissa. Kovinta se on 75-85km/h vauhdissa, joskaan ei häiritsevää. Varsinkaan noilla bilteman ajotöppösillä ja pehmotupilla. :) Jawa ja biltema - voittamaton yhdistelmä. :lol: Tuolla ajaa vaikka miten pitkää matkaa ilman jäsenien puutumisia...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 19.10.2008 20:31

:) niinpä! Jotenkin biltema ja jawa vaan sointuvat yhteen, molemmissa on säästetty krumeluureissa ja varsinkin katteessa. Voi kun olisi jawa vaan tilannut sähköosat taiwanista eikä lucasilta niin olisi vallan hyvä vekotin. Ei tosin nyt ole ollut ongelmia rasvailujen jne jälkeen. Oli kyllä mukavaa posotella menemään aina kun sade taukosi moottoritietä sitä 110km/h ja katsella kaunista ruskaa mitä vielä siellä täällä on. Kyllä suomen luonto on kaunista, melkein henkeä salpaavaa oli ajella vollellakin pikkutietä kun koko metsä upeassa ruskassa.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 19.10.2008 20:46

No ne Jawan sähköosat ovatkin suurimmaksi osaksi ihan kotimaista valmistetta. Melkein joka nippelissä lukee Czech republic. Ja hyvä niin, sillä ainakaan minulla ei missään laitteessa ole ollut niin vähän mitään vikoja, kun Jawassa. Sinulle nähtävästi sattui kaikkein hapettunein maanantaikappale. Ne kun on Simpasella pääosin vissiin kylmässä tallissa. Jawa on yksi mp-maailman aliarvostetuimmista merkeistä. Niin suurta mielihyvää sen omistaminen ja ajaminen tuottaa, ettei mitään rajaa. :P

Tosiaan syksyllä on tosi hienoa ajaa, kun vaan lämpötila pysyttelee yli +10. Kauneimmat maisemat löytää yleensä juurikin pikkuteiltä ja sorateiltä. Onneksi mulla on tuo enska niitä pienimpiä teitä ja kärrypolkuja varten. :P Ensi kesänä sitten tuonne Karjala turneelle laatokan rantoja kattomaan, jos pakollinen venäjän liikennevakuutus poistuu. Sieltä niitä nättejä pikkuteitä vasta löytääkin. :P Ja bensa on halpaa! ;)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 15.11.2008 18:14

Tuli vaihteistoöljyt vaihdettua ja akku irroitettua. Lepää rauhassa.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 16.3.2009 8:26

Perjantaina avasin ajokauden. Täyttelin renkaisiin ilmaa, jokunen tyhjäpolkaisu virrat sammutettuna ja ensimmäisellä käyntiin. Vanhat tutut tärinät löytyvät edelleen, mutta mennään nyt sinne 20tkm asti näin.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 25.3.2009 21:29

Se on nyt päätetty, että alkukäyrät saavat laikkaa. Jos huvittaa niin nostan bensapintaa 0,2mm.
Viikonloppuna tapahtuu, huomenna soitan simpaselle sivulaukuista ja pääsuuttimista.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 29.3.2009 0:59

http://www.motot.net/galleria/data/3/25 ... G_0286.JPG
http://www.motot.net/galleria/data/3/25 ... G_0281.JPG

Kävin turaamassa mopoja. Rälläköin jawan putkia ja irroitin suzukin vanteet. Sunnuntain aikana varmaan vanteet iikalle kehien vaihtoa varten.
Sergey Eläkeläinen
Pyörä:
CX500,DT125R,Fude
Paikkakunta:
Åland
Liittynyt:
9.7.2005 3:03

ViestiKirjoittanut Sergey » 29.3.2009 14:33

mitäs meinasit pakoputkelle tehä? Onko visioita jo paperilla vai meneekö suoraan päästä :D Vai onko se tää?

Kuva
"One should have German car, chinese scooter, Finnish house and Russian wife"
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 29.3.2009 15:54

Ei ole mitään järkevää vielä keksittynä. Tärkeintä lienee saada putket 100% tiiviiksi ennen suurempia muutoksia. Kävin vähän koeajolla ja kylmällä koneella eteneminen oli vallan mukavaa. Koneen lämmettyä tuli taas tutut tärinät esille, varmaksi en osaa sanoa, että vähenivätkö. Perstuntumalla voisin väittää, että hieman pieneni tärinät siellä 3,5-4trpm välillä. Tuntuisi kaasutin vaativan sitä suurempaa pääsuutinta varsinkin näillä keleillä kun kokeilin täyskaasukiihdytystä ja hölläsin. Eipä noiden kuristuspätkien poistaminen pahaakaan voinut tehdä. Ei tule imuimpulssi lähellekään niin radikaalisti alkukäyrän jälkeen kuin ennen, siten olisi ainakin teoriassa mahdollista pidempi ja tasaisempi imuimpulssi ja varsinkin vastapainepulssi. Simpanen on jossain reissussa(tsekeissä?) eikä suuttimia saa juuri nyt.

Mahd huomenna uutta testiajoa, jopa moottoritiellä niin saa sitä todellista vertailupohjaa aikaisempiin tärinöihin.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 2.4.2009 19:30

Kasailin katteet ja siinä tehdessä näköjään rikoin bensaletkun. Vuotaa aavistuksen, mutta ei mitään häiritsevää(korjaan siis kunhan jaksan). Kävin pidemmällä reissulla ja alkuun kone täristi aivan jumalattomastai 3,5-4trpm. Kaasu pohjassa vähän aikaa, kone lämpeni ja johan alkoi matka maistumaan! tuo 3,5-4trpm kierrosalue sujui oikein mallikkaasti. Josko niiden putkien pätkiminen auttoi sittenkin.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 26.4.2009 22:46

tein reissun jyväskylään ja takaisin. keli oli aivan mahtava, ensimmäiset 40km kone täristi inhottavasti, mutta sen jälkeen kone alkoi hyrräämään todella mukavasti. Sama juttu kotimatkalla, ilman mitään alkutärinöitä. Kulutuskin kohtuullinen 5,5l/100km, matkavauhti kaikkea 80-120 väliltä. takarengas on täysin sippi, pitäisi varmaan pyöräyttää uusi kumi paikalleen ennen sadekelejä. Sain jopa mittariin 140 kun kokeilin, kulkua siis riitti!
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 27.4.2009 18:12

Sehän on Jawassa aika tyypillistä, että alkuun täristää mutta koneen lämmettyä kunnolla alkaa käydä pehmeämmin. Rytkytykin on huomattavasti vähäisempää kuumalla koneella. Tuo 5,5l/100km on ihan kohtuullinen kulutus noilla matkanopeuksilla ja sinun kaasukädellä. ;)

Miten helvetissä sait 140km/h irti Jawasta? :D Ainakaan viime kesänä ei ollut puhettakaan. :) Olisiko vaimentimien modauksella ollut asian kanssa jotain tekemistä? Mulla on 130km/h:kin työn ja tuskan takana. :) Sulla on tosin se kate mikä parantaa merkittävästi aerodynamiikkaa. Tosin mullakin menee 115km/h matkavauhtia täysin kivuttomasti ja 100-110km/h menee 2-päälläkin vaikka ylämäkeen. Se raskas kampura tekee sen, että tasaisen matkavauhdin pitäminen on helppoa paperilla alhaisista teholukemista huolimatta...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 27.4.2009 19:56

Sattui sopivan tyyni hetki, olin juuri päristellyt 10km rauhallista 80km/h matkavauhtia ja sitten urkeni moottoritie suojaisasti metsän keskellä. Pyörä suorastaan hyökkäsi sinne 125 asti ja siitä sitten hissukseen vauhti nousi 138-140 lukemaan josta ei noussut enään kirveelläkään. Käytännössä tuo kikotin pystyy siihen 130-135 vauhtiin kuumallakin koneella, mutta tuommoiset utopistiset 140 lukemat ovat täysin hyvän onnen varassa :D Vastatuuleen ei taas kulkenut kuin sen 125km/h kun kone lämpeni taas liikaa rasituksen alla ja yhdistettynä vastatuuleen ei sitten mitään kulkua. Noita nopeuksia tuli testattua lähinnä ohittaessa, kun oli muutakin liikennettä moottoritiellä ja se 120 rajoitus tauluissa. Muuten oli matkavauhti moottoritiellä 100-110km/h(paitsi tietenkin 100 rajoituksella max 105km/h). Sen verran oli poliisia liikkeellä, ettei kiinnostanut sakkoja ottaa ihan turhaan. Tuntui kiihtyvän sen verran makoisasti, että oli pakko kokeilla mitä jawa kulkee :D
-jokke-
Pyörä:
1000rr, 600f
Liittynyt:
28.1.2005 16:45

ViestiKirjoittanut -jokke- » 28.4.2009 14:53

MänTä kirjoitti:Pyörä suorastaan hyökkäsi sinne 125 asti ja siitä sitten hissukseen vauhti nousi 138-140 lukemaan josta ei noussut enään kirveelläkään. Käytännössä tuo kikotin pystyy siihen 130-135 vauhtiin kuumallakin koneella, mutta tuommoiset utopistiset 140 lukemat ovat täysin hyvän onnen varassa :D


20kph Ylitys, ai ai.