MänTä kirjoitti:bensataloudellisuudessa tuo jawa ei kyllä ole mikään erityisen vahva esitys. Rd:kin menee pienemmällä vaikka ajo kovempaa. Siinä vaiheessa kun jawa menee alle viiden voi sitä kutsua taloudelliseksi 2-tahdiksi.
Moroz kaikille pitkästä aikaa.
Pari isompaa reisua takana: Juhannuksen maissa Eesti Vabariikissä noin 500 km kaikkine mutkineen ja heinäkuun alussa "Turun Saaristoreissu" Espoo-Kustavi-saaristo-Espoo.
Keskikultus 4.5 l ja max sylinterinpään lämpötila 155 C vaikka helle oli raju.
Oli pakko ajaa pelkkä T -paita päällä melkein koko ajan koska ajopukuun meinasi läkähtyä.
Jawa pelasi moitteettomasti ja keräsi ihmettelijöitä: "makee peli", "mullakin oli" jne jne.
Ennen reissua vaihdoin aidot Miataksit ja urat eivät vaikuta juuri lainkaan enää -taisivat vanhojen seokset ja kudokset olla lopussa, kuten pintakin...
Tekniikkan tapaista:
-toisioketjun rasvauksella ei näköjään ole kiirettä; ketju on "sopivasti" rasvan peitossa enkä ole lisännyt kun kuitenkin kertyy ensiöpyörän luo kytkinkoppaan. Taisin viime kesänä vähän Shell Rotellaa lisätä
-Alle 20 km/h kuuluu selvästi vaimea krooh-krooh joten onko jousitus pohjannut ja ketju venynyt jostakin kohtaa. Simpanen arveli voitelun puutetta mutta siitähän ei ole kysymys. Ketjun välys on se 3 cm.
Simpasen mukaan voi olla edullista vaihtaa ketju ja eturatas -joka kuitenkin kuluu eniten- eikä takaratasta vielä jos profiili kunnossa. Kommentteja?
-katselin pitkästä aikaa tulpat. Tulpat ne BSH jotain, vakiot. Aika mustilta vaikuttivat. Kulutus on noin 4.5 l ja suutimet 86, 72 ja 40 ( muita suuttimia en nähnyt kun puhdistin vain kohokammion). Tyhjäkäynnin seosruuvi ei kai vaikuta mitään, en ole koskenut koska käy tyhjäkäyntiä hyvin. Mitään nikottelua ei kiihdytettäessä ole ja kiihtyy hyvin. Neula on ylimmässä lovessa. Öljyn syöttö on merkissä (viiva.) Mikä mättää?
Perämootori Yamahassa ovat kauniin kahvinruskeat mutta seoskin on 1 %.
Muuten: Onko piste viivan ohella sisäänajosyötön merkki?
-Lienee aika putsata vaimentimet; ajettu kohta 20 000 km. Voinee vaikuttaa yäkierrosten tärinään ja siihen ettei saavuta max kierrosnopeutta
-Miten lie sytytys? Koska kärjetön niin mikäänhän ei voi muuttua tehtaan jäljiltä?
vaihteistoöljyillä ajettu taas 10 000 km ,lienee aika vaihtaa.
olikos se 25 000 km kun toisioketju vaihdetaan, mitään rattaita ei kai silloin uusita?
Jaa niin yksi vielä: etukate on vaatimaton alkuperäinen eikä juuri auta.
onkohan joku kokellut toisenlaista ja suojaavampaa?
BR Yufenau