Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut specialisti » 2.8.2011 16:51

Tuli sitten inspiraation puuska ja vaihdoin pääsuuttimen samaan kokoon, kun MänTä:n Jawassa. Eli Tyhjäkäynti: 40 Boosterjet: 65 Pääsuutin: 90. Paikallaan oli 95 koon pääsuutin jonka kanssa tulpat oli tummanruskeat. Ensivaikutelma 90 pääsuuttimella on positiivinen. Kone käy entistäkin tasaisemmin ja ottaa kierroksia herkemmin. Yläkierrostehossa saattoi tapahtua paranemista, mutta täytyy vielä jatkaa testejä. Nyt keli oli turhan tuulinen vertailukelpoiseen persdynottamiseen. :)

Mitään apua tyhjäkäynniltä kaasun avauksen aiheuttamaan tikahtumiseen ei tullut. Nyt ilmaruuvi 1,5 kierrosta auki. Tuota ruuvia voisi vielä yrittää säädellä, josko olisi jotain apua. Luistinneula on nyt alimmassa lovessaan, eli rikkaimmalla. Sitäkin voisi kokeilla säätää jossain vaiheessa...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut MänTä » 2.8.2011 16:59

Neulan asento lienee suurin kulutukseen vaikuttava tekijä, milloin olet säätänyt neulaa rikkaammalle? Ohjekirjan mukaan kuuluisi olla laihimmalla ja Simpasen "vakio" on keskimmäisessä lovessa.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut specialisti » 2.8.2011 18:01

Taisi olla viime kesänä, kun sitä neulaa viimeksi säätelin. Täytyykin kokeilla laittaa se neula vaikka keskiloveen. Mulla kun on nuo läpihonkäävät pöntöt, niin ei kaikkein laihimmalle uskalla säätöjä laittaa.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut specialisti » 4.8.2011 18:59

Nyt neula keskilovessa ja ilmaruuvi 1,5kier auki. Tuntuu kulkevan vähintäänkin yhtä hyvin, kun niillä rikkaammilla säädöillä. Tulpat otin irti ja totesin niiden vaalenneen hieman. Nyt normi maitokahvi väritys. Seuraavaksi kiinnostava kulutuksen mittaus! Vkl tarkoitus lähteä Joensuuhun veteraaniralliin Jawalla, joten saa mitattua kulutusta matka-ajossa. Jatkoa seuraa...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut specialisti » 7.8.2011 17:13

Tulipa heitettyä Joensuun reissu Jawalla. Surkeasta kelistä huolimatta Jawa kirmasi jälleen täysin moitteettomasti koko matkan. Testasin mittarivirheenkin ja totesin lähes olemattomaksi. Google mapsin mukaan 316km ja Jawan mittarin mukaan 309km. Elikkäs mittari näyttää aivan karvan verran liian vähän, mikä luultavasti selittyy vakiota korkempiprofiilisella takarenkaalla.

Kulutus mittarilukeman mukaan keskimäärin 6,2l/100km. Ei paha ottaen huomioon, että suurin osa matkasta tultiin 90-110km/h matkavauhtia hirveään vastatuuleen, sateessa, 2-päällä ja lähes kaasu pohjassa. :) Pientä laskua kulutuksessa siis havaittavissa tuolla 90 pääsuuttimella. Uskoisin menevän alle 6l/100km kevyemmissä olosuhteissa. 2t koneeksi varsin taloudellinen peli! Puhumattakaan kokonaistaloudellisuudesta(huoltokulut, bensa, hankintahinta, varaosat, rengaskulut)joka on Jawassa varmasti ylivoimainen! ;)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut MänTä » 7.8.2011 19:32

bensataloudellisuudessa tuo jawa ei kyllä ole mikään erityisen vahva esitys. Rd:kin menee pienemmällä vaikka ajo kovempaa. Siinä vaiheessa kun jawa menee alle viiden voi sitä kutsua taloudelliseksi 2-tahdiksi.
Tomppade Moderaattori
Pyörä:
Kawasaki AR125 -84 Suzuki SV1000S -05 & Pitpro Pro -07
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
28.1.2002 3:00
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut Tomppade » 7.8.2011 22:15

MänTä kirjoitti:bensataloudellisuudessa tuo jawa ei kyllä ole mikään erityisen vahva esitys. Rd:kin menee pienemmällä vaikka ajo kovempaa. Siinä vaiheessa kun jawa menee alle viiden voi sitä kutsua taloudelliseksi 2-tahdiksi.
Totta, mul on muistikuvis et sil hakureissul ois menny johonkin viiden pintaan? =) mun rd oli aivan jumalaton juoppo sitten, lieneekö hieman sohlo kone vaikuttaa asiaan =). Btw. näin aihetta sivuten bongasin tänään järvenpäässä mz 125 etz:n. lieneeköhän joku turkkilainen vai mikä lienee kun oli muovista takalokaria, muovia siellä sun täällä mutta mittaristosta tai mistään en bongannut tekstiä kanuni?
"Elämä on ihmisen parasta aikaa" - Matti Nykänen
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut specialisti » 8.8.2011 22:37

Tomppade kirjoitti: Btw. näin aihetta sivuten bongasin tänään järvenpäässä mz 125 etz:n. lieneeköhän joku turkkilainen vai mikä lienee kun oli muovista takalokaria, muovia siellä sun täällä mutta mittaristosta tai mistään en bongannut tekstiä kanuni?


Oliko kyseessä tuollainen: http://www.powerdynamo.biz/deu/systems/7144/etz150.jpg
Lieni siis viimeisiä saksan Mizejä. Tuota 125cc mallia tehtiin saksassa muistaakseni johonkin 94? vuoteen asti. Tietääkseni Turkissa ei ole edes 125cc mallia tehty. Ainoastaan 250cc ja 300cc malleja.

Tänään sain revittyä aivan hirvittäviä nopeuksia Jawasta. :D 2-päällä kevyeen myötäiseen 130km/h mittariin ja olisi saanut enemmänkin, mutta tuli saksalaisvalmisteinen kottero eteen. :) 120km/h mittarivauhdissa vauhdissa kierrokset oli n.5100rpm ja 80km/h vauhdissa n.3400rpm. Vaikuttaa siltä, että matalaprofiilisemmalla takarenkaalla jaksaisi väntää luultavasti paljon pirteämmin. Etenkin 80km/h vauhdissa nelosella kierrokset on turhan matalat.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Tomppade Moderaattori
Pyörä:
Kawasaki AR125 -84 Suzuki SV1000S -05 & Pitpro Pro -07
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
28.1.2002 3:00
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut Tomppade » 9.8.2011 7:59

Juu juuri tuollainen peli oli kyseessä =) sylinteri oli melko massiivinen kun miettii että kyseessä on kuitenkin vain ja ainoastaan satapiikki :P
"Elämä on ihmisen parasta aikaa" - Matti Nykänen
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut MänTä » 10.8.2011 22:34

Testailin omat lukemat. Minulla on 3600rpm 80km/h vauhdissa ja 5300rpm 120km/h vauhdeissa. Ilmankos siis on heittoa. Nyt sitten vaan gpsmittausta kehiin niin selviää mikä heittää ja mihin suuntaan.
Yufenau
Pyörä:
JAWA 350 Chopper 639-2/343 `00, Volvo 940 STW intercooler, 1 BAR about 200 hp
Paikkakunta:
Myllykoski
Liittynyt:
20.4.2010 20:27
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut Yufenau » 28.8.2011 23:30

MänTä kirjoitti:bensataloudellisuudessa tuo jawa ei kyllä ole mikään erityisen vahva esitys. Rd:kin menee pienemmällä vaikka ajo kovempaa. Siinä vaiheessa kun jawa menee alle viiden voi sitä kutsua taloudelliseksi 2-tahdiksi.


Moroz kaikille pitkästä aikaa.

Pari isompaa reisua takana: Juhannuksen maissa Eesti Vabariikissä noin 500 km kaikkine mutkineen ja heinäkuun alussa "Turun Saaristoreissu" Espoo-Kustavi-saaristo-Espoo.
Keskikultus 4.5 l ja max sylinterinpään lämpötila 155 C vaikka helle oli raju.
Oli pakko ajaa pelkkä T -paita päällä melkein koko ajan koska ajopukuun meinasi läkähtyä.
Jawa pelasi moitteettomasti ja keräsi ihmettelijöitä: "makee peli", "mullakin oli" jne jne.

Ennen reissua vaihdoin aidot Miataksit ja urat eivät vaikuta juuri lainkaan enää -taisivat vanhojen seokset ja kudokset olla lopussa, kuten pintakin...

Tekniikkan tapaista:

-toisioketjun rasvauksella ei näköjään ole kiirettä; ketju on "sopivasti" rasvan peitossa enkä ole lisännyt kun kuitenkin kertyy ensiöpyörän luo kytkinkoppaan. Taisin viime kesänä vähän Shell Rotellaa lisätä

-Alle 20 km/h kuuluu selvästi vaimea krooh-krooh joten onko jousitus pohjannut ja ketju venynyt jostakin kohtaa. Simpanen arveli voitelun puutetta mutta siitähän ei ole kysymys. Ketjun välys on se 3 cm.
Simpasen mukaan voi olla edullista vaihtaa ketju ja eturatas -joka kuitenkin kuluu eniten- eikä takaratasta vielä jos profiili kunnossa. Kommentteja?

-katselin pitkästä aikaa tulpat. Tulpat ne BSH jotain, vakiot. Aika mustilta vaikuttivat. Kulutus on noin 4.5 l ja suutimet 86, 72 ja 40 ( muita suuttimia en nähnyt kun puhdistin vain kohokammion). Tyhjäkäynnin seosruuvi ei kai vaikuta mitään, en ole koskenut koska käy tyhjäkäyntiä hyvin. Mitään nikottelua ei kiihdytettäessä ole ja kiihtyy hyvin. Neula on ylimmässä lovessa. Öljyn syöttö on merkissä (viiva.) Mikä mättää?
Perämootori Yamahassa ovat kauniin kahvinruskeat mutta seoskin on 1 %.
Muuten: Onko piste viivan ohella sisäänajosyötön merkki?

-Lienee aika putsata vaimentimet; ajettu kohta 20 000 km. Voinee vaikuttaa yäkierrosten tärinään ja siihen ettei saavuta max kierrosnopeutta

-Miten lie sytytys? Koska kärjetön niin mikäänhän ei voi muuttua tehtaan jäljiltä?

vaihteistoöljyillä ajettu taas 10 000 km ,lienee aika vaihtaa.
olikos se 25 000 km kun toisioketju vaihdetaan, mitään rattaita ei kai silloin uusita?

Jaa niin yksi vielä: etukate on vaatimaton alkuperäinen eikä juuri auta.
onkohan joku kokellut toisenlaista ja suojaavampaa?

BR Yufenau
Yufenau
Pyörä:
JAWA 350 Chopper 639-2/343 `00, Volvo 940 STW intercooler, 1 BAR about 200 hp
Paikkakunta:
Myllykoski
Liittynyt:
20.4.2010 20:27
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut Yufenau » 28.8.2011 23:39

(...)
Siinä vaiheessa kun jawa menee alle viiden voi sitä kutsua taloudelliseksi 2-tahdiksi.[/quote]Totta, mul on muistikuvis et sil hakureissul ois menny johonkin viiden pintaan? =) mun rd oli aivan jumalaton juoppo
(...)

Syököhän Chopper niinkin vähän kuin minulla koska siinä on "normaalit" vaimentimet?
Voi myös olla että niitä hirmu kierrosluksja en saavuta koska eivät hengitä niin läpi...

Muuten olen sitä mieltä että Chopper on eniten "Oikean JAWAn" oloinen kun ei ole kuttaperkkaa.
Lisäksi mitään ei tarvitse purkaa huoltoja varten.
joetnkin Stylet ja Trampit saatika Sport ovat jotenkin länsimaisen hpatuksen kopioita, heh & :D .
Lisäksi Chopper on hyvin rauhallinen ajettava, ajoasento leppoisa, istuin mukava kahdellekin.
Mahtakohan etuhaarukan kulma suurempi Chopperissa joka myös vaikuttaa mukavuuteen...
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut specialisti » 29.8.2011 12:21

Yufenau kirjoitti:Tekniikkan tapaista:

Simpasen mukaan voi olla edullista vaihtaa ketju ja eturatas -joka kuitenkin kuluu eniten- eikä takaratasta vielä jos profiili kunnossa. Kommentteja?


Näinhän se Jawassa menee. Yhdellä takarattaalla ajaa hyvin loppuun kahdet ketjut ja eturattaat.


Yufenau kirjoitti:-katselin pitkästä aikaa tulpat. Tulpat ne BSH jotain, vakiot. Aika mustilta vaikuttivat. Kulutus on noin 4.5 l ja suutimet 86, 72 ja 40 ( muita suuttimia en nähnyt kun puhdistin vain kohokammion). Tyhjäkäynnin seosruuvi ei kai vaikuta mitään, en ole koskenut koska käy tyhjäkäyntiä hyvin. Mitään nikottelua ei kiihdytettäessä ole ja kiihtyy hyvin. Neula on ylimmässä lovessa. Öljyn syöttö on merkissä (viiva.) Mikä mättää?
Perämootori Yamahassa ovat kauniin kahvinruskeat mutta seoskin on 1 %.
Muuten: Onko piste viivan ohella sisäänajosyötön merkki?


Aika pieni pääsuutin sinulla, joten sen puolesta ei tulppien pitäisi olla kovin mustat. Minulla on 90 pääsuutin ja tulpat maitokahvin ruskeat. Tosin omassani on "vapaasti hengittävät" paisarilliset putket. Öljyn syöttö ei pitäisi olla syynä moiseen. Mitä öljyä käytät? Ethän vaan niitä teboilin tervoja?

Yufenau kirjoitti: -Lienee aika putsata vaimentimet; ajettu kohta 20 000 km. Voinee vaikuttaa yäkierrosten tärinään ja siihen ettei saavuta max kierrosnopeutta


Ehdottomasti kannattaa putsata. Kuumentaa konettakin jos ei kaasut pääse vapaasti ulos. Chopperissahan vaimenninsysteemi pitäisi tietääkseni olla purettavissa. 6mm mutteri päästä auki ja vetämällä ulos.

Yufenau kirjoitti:-Miten lie sytytys? Koska kärjetön niin mikäänhän ei voi muuttua tehtaan jäljiltä?


Ei kaipaa mitään säätöä. 100% huoltovapaa systeemi.

Yufenau kirjoitti:vaihteistoöljyillä ajettu taas 10 000 km ,lienee aika vaihtaa.
olikos se 25 000 km kun toisioketju vaihdetaan, mitään rattaita ei kai silloin uusita?


10tkm on ihan hyvä vaihtoväli vaihteistoöljyille. Ensiöketju vaihdetaan yleensä n.30-40tkm kohdalla. Vaihtotarve riippuu ennenkaikkea ajotavasta ja kuormituksesta, joka oleellisesti vaikuttaa ketjun venymiseen. Itse vaihdoin n.30tkm kohdalla, sillä 90% ajosta on 2-päällä ja usein kovalla kuormalla. Kevyellä kuormalla rauhallisesti ajaen ensiöketju kestänee jopa 45tkm!

Yufenau kirjoitti:Jaa niin yksi vielä: etukate on vaatimaton alkuperäinen eikä juuri auta.
onkohan joku kokellut toisenlaista ja suojaavampaa?


Minulla on ollut välillä kiinni tuo Kappan tarvikepleksi, joka toimii yllättävän hyvin. Tekee ajosta kevyempää yli 80km/h vaihdeissa, mutta lisää valitettavasti ajoviimamelua. Tänä kesänä olen ajellut pääasiassa ilman pleksiä mutta voi olla, että syksyn viiletessä laitan sen takaisin.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut MänTä » 29.8.2011 18:53

Pitäisi itsekin kokeilla vielä pykälää pienempää pääsuutinta. Tuntuu vieläkin vievän turhan paljon kakkua tai sitten kokeilla neulan asentoja uudestaan.
Yufenau
Pyörä:
JAWA 350 Chopper 639-2/343 `00, Volvo 940 STW intercooler, 1 BAR about 200 hp
Paikkakunta:
Myllykoski
Liittynyt:
20.4.2010 20:27
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut Yufenau » 31.8.2011 1:45

specialisti kirjoitti:
Yufenau kirjoitti:Tekniikkan tapaista:
(...)
Öljyn syöttö ei pitäisi olla syynä moiseen. Mitä öljyä käytät? Ethän vaan niitä teboilin tervoja?

Yufenau kirjoitti: -Lienee aika putsata vaimentimet; ajettu kohta 20 000 km. Voinee vaikuttaa yäkierrosten tärinään ja siihen ettei saavuta max kierrosnopeutta


Ehdottomasti kannattaa putsata. Kuumentaa konettakin jos ei kaasut pääse vapaasti ulos. Chopperissahan vaimenninsysteemi pitäisi tietääkseni olla purettavissa. 6mm mutteri päästä auki ja vetämällä ulos.

Yufenau kirjoitti:vaihteistoöljyillä ajettu taas 10 000 km ,lienee aika vaihtaa.
olikos se 25 000 km kun toisioketju vaihdetaan, mitään rattaita ei kai silloin uusita?


(...)

En ole käyttänyt Trustivapaan Öljyä. Viimeksi täytin Mobiloil 2T "jotain", kuitenkin ilmeisesti parempilaatuista ja kallista, punaista. Ainakin merkki on hyvä autopuolella, Volvo 940 STW:kin pyörii. Pari vuotta olen ajanut Bilteman punaisessa purkissa olevalla saattaa olla se juurikin yhtä huonoa ja likaavaa kuin TB. Nytpä ajelenkin Mobiloililla ja viimeistään ensi kesänä tai ajokauden lopussa sen näkee!
Vaimentimet putsaan ja vaihteistoöljy Shell Sprax 80/90 EP oitis kun muilta puuhilta ehtii.

Ensiörattaan ja ketjun tilaan Simpaselta. Mikä mahtaa olla ketjun ja rattaan vaihdon työjärjestys?

Kaasarista sen verran että en havainnut kohokammiossa enkä luistin kannessa minkäänlaista tiivistettä; lienee ok että ei ole?
Näköjään Jawoissa on yksilöllisiä suutinkooonpanoja tehtaan koestuksen jäljiltä. Oma Jikov on Made in Chechoslowakia, vanhaa varastoa heh.
Simpasen mukaan myös päävalon lamppu saattaa olla mitä vain välillä 45/40W - 55/50W.
Itselläni sattuu oleman jälkimmäinen tuttu H4 joten helppo löytää. Kantakin on ihan asiallinen.
Minusta Chopperin ajovalon teho on riittävä, liekö sama valaisin ja rihlausoptiikka muissa, Tramp etc

En ole tehnyt etuvaimentimien kanssa mitään, toimivat erittäin hyvin. Ehkä öljyn vaihtaminen on suotavaa esim kondenssiveden takia ja kun ikää on pyörällä 11 vuotta ja ajoa 20 000 km.
En ole kysynyt onko alkuperäiset tai eka huollon öljyt.