Pientä päivitystä pitkästä aikaa.
Talvella vaihdetussa RS:n letkuliittimessä ollut nippa oli liian pieni Samcon silikoniletkulle ja "oikeaa" nippaa kun ei taida olla olemassakaan - M6 kierre ja liitäntä 10mm letkulle - niin ongelma kierrettiin laittamalla letkun sisään pätkä toista letkua jolloin sisähalkaisijasta tuli kutakuinkin sopiva.
Nippa on kuitenkin varsin lyhyt ja pari viikkoa sitten letku irtosi ajossa kymmenen kilometrin päässä kotoa. Letku oli luistanut toisen sisältä pois ja klemmari ei enää pitänyt sitä kiinni. Onneksi kohdalle osui pari vanhaa patua joilta sai talttapäisen meisselin lainaan, letkun paikalleen ja klemmarin piukkaan niin pääsi ajelemaan kotio. Jäähdytysnestettä ehti hukkua 1-2 desiä eli ei mistään katastrofista kyse, tuo irronnut letku kun on vain jonkinlainen ohi-/ylivuotoletku pystysylkän kannesta syylärin yläpäähän. Hankin tilalle pienemmällä sisähalkaisijalla olevaa vahvistettua silikoniletkua sekä vähän siromman klemmarin ja taas pelittää.
Lykkäsin tuon mutkan vähän matalammaksi myöhemmin, kuvan asettelusta johtuen näyttää muutenkin vähän hullulta.
Ensi talvena ohjelmassa olevan RS:n takakatteen + satulan asennukseen vaadittava satulan/tankin kiinnike on ollut hakusessa jo hyvän aikaa. Tallilta löytyy kyllä jo katteen mukana tullut Bursi Evolutionin valmistama alumiinikiinnike joka ajaa kyllä asiansa, muttei sen erotiikkakerroin ole kovin häävi ja vaatisi muutenkin pientä viimeistelyä. Sitä on kaiken lisäksi modattu edellisen omistajan toimesta vieläkin rumemmaksi
999RS:ssä katteen ja satulan kiinnitys tapahtuu edestä satulassa olevan syvennyksen ja tankissa olevan pienen kiinnikkeen kanssa, paketti vain lykätään edestä paikalleen ja lukitaan takaa kahdella Dzus-kiinnikkeellä. Tämä kokoonpano kuitenkin vaatii sekä RS:n tankin että takarunkon, ja ensin mainittu yksinään kustantaa +2000€. Se ei myöskään sovi orkkisrunkoon eikä käytä katumallien bensapumppua jne. Katumallin tankki puolestaan kiinnittyy pyörään satulan kanssa, eli satulan alla on iso pultti joka menee tankin läpi. Tämä kokoonpano ei puolestaan toimi RS:n satulan kanssa.
Miksi kukaan siis haluaisi laittaa samaan mopoon katumallin tankin ja RS:n takakatteen+satulan? Koska 749R, joka oli aikoinaan varsin suosittu kisapyörä esim. WSS:ssä. Tehdas tarjosi kisakäyttöön ns. Kit-pakettia joka sisälsi mm. tiukemmat nokat, isomman syyläripaketin, RS:n jalkatappisarjat, datankeruujärjestelmän sekä tuon takakate+satula -paketin. Vakiotankkiin ja -takarunkoon kiinnitys tapahtui Riban valmistamalla hiilikuitukannakkeella, jota oli tarjolla vain ja ainoastaan kyseisessä Kit-paketissa eikä ollut erikseen ostettavissa ainakaan suoraan osakauppiailta. Kit-paketilla varustettuja 749R:iä alettiin hieman virheellisti kutsua 749RS:ksi, vaikkei varsinaista RS-mallia ollut olemassakaan toisin kuin 999:stä.
Kuvassa kyseinen kannake, joka siis kiinnittyy reunoiltaan pulteilla takarunkoon ja tankki kiinnittyy keskelle. Yllä olevan kuvan pyörässä tankille on teetetty titaanipultti, mutta tavallisesti tuossa kannakkeessa on kiinteä tappi ja lukkosokka:
Satula ja takakate lätkäistään vain päälle kiinni kahdella satulan läpi menevällä Dzus-kiinnikkeellä, ja takaa kahdella vastaavalla:
Kuten aiemmin totesin niin tuota kannaketta on jo etsitty hyvän aikaa kissojen, koirien ja mäyrien kanssa tuloksetta. Vähemmän yllättäen ainuttakaan myynnissä olevaa ei ole tullut vastaan, kun käytännössä kaikki on ehjissä pyörissä kiinni. Olin jo varautunut käyttämään tuota Bursin kikkaretta kunnes eilen eräs ranskalainen, kisaosia myyvän putiikin gentlemanni ilmoitti löytäneensä varastoistaan yhden tuollaisen. Koska hänen omassa kisamopossaan on jo vastaava kiinni eikä usko varaosaa tarvitsevansa niin hierottiin siitä sitten kaupat lukkoon. Maksoi ns. vitusti liikaa mutta onpahan sekin nyt plakkarissa
Vielä pitää toki toivoa ettei Fedex hukkaa pakettia
Saksasta on myös tulossa vasemmalle jalkatappirungolle aito RS:n kantapääsuoja nykyisen suht kehnolaatuisen kopion tilalle.
Aina yhtä helppoja löytää nämä reilun vuosikymmenen vanhat kisaosat, tätäkään ei etsitty kuin vuoden verran
Kilometrejä on tälle kaudelle ehtinyt tulla pariakymmentä kilometriä vaille 1000km.