Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut MänTä » 12.2.2012 22:24

Vapessa ei ole hiiliä erikseen, vaan laturi toimii niin sanotulla "kissansähköllä" -> kestomagneetti. Vapen latausvalo toimii sillä tapaa, että laturin jännite nousee tasauksen jälkeen tietyn rajan yli. Jos akku tosiaan syö lataustehot niin eipä pääse jännite nousemaan tasasuuntaajan jälkeen. Tuo valo tarvitsee myös akun varaamaan jännitettä, ilman akkua ei muistaakseni pelitä. Akun kuntohan on tosiaan helppo kokeilla rasitustestillä ja/tai jännitemittauksella. Olen huomannut että tuo vapen systeemi jawan virtalukkoineen purkaa akun todella nopeasti, yli viikon seisokkeja varten ole irroittanut akun sulakkeen.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut specialisti » 13.2.2012 18:44

Jees. Tännekin voisi rustata jotain pitkästä aikaa.. Eli Jawaan tuli tehtyä talvihuolto tuossa pari viikkoa sitten. Helpolla pääsi tänäkin talvena ja listalla oli ainoastaan toisioketjun vaihto, 16pk eturattaan asennus ja takarenkaan vaihto. Samalla, kun ketjukotelot oli auki, niin päätin tehdä koko paskalle kunnon puhdistuksen. Kylläpä sitä vaseliinimöhnää sitten 34tkm aikana pääsee kertymään. :) Ketjusuojan kumit hommasin valmiiksi jo viime talvena, mutta ne näyttivätkin vielä ihan ok kuntoisilta joten niiden vaihto jäänee tulevaisuuteen.

Jyväskylän romppeilla pistäytyessäni hommasin Simpaselta uuden toisioketjun(org org :) )30€:lla(ei paha? :lol: )ja sen pistin nyt sitten kiinni. Sitten iskin 16pk eturattaan(org 17pk)kiinni ja uutta laakerivaseliinia päälle. Nyt pitäisi taas pari-kolme kautta mennä vailla ketjuhuolia. On tämä Jawailu niin naurettavan helppoa ja halpaa touhua, että ihan naurattaa. :lol: Kuvia huollosta: http://www.motot.net/galleria/albumi3927/

Edellinen Mitas H-06 takanakki palveli uskollisesti kaksi kesää ja vajaat parikymmentätuhatta kilometriä. Nyt sitten päädyin hapatukselliseen merkkiin, kun hommasin Pirellin katuenskanakin. Kuvio vastaa aika paljon ensiasennus Mitasia. Olin jo pyöräyttänyt renkaan alle, kun rupesin tarkastelemaan paistoajankohtaa joka oli vuonna 2006. :eek: Noh, ainakin sopivan kovettunut nakki, että ainakin kestää kulutusta. :lol: Täytyy tästä reklamoida liikkeeseen josta renkaan ostin...

Muuta rassaamista ei Jawassa tänä(kään) talvena ollut, joten aika tylsä pyörä jos tykkää näpit mustana tallissa tuhrata. Pakko edelleen ylistää tuota Jawan hinta-laatu suhdetta ja huollon huokeutta. Vaikka pyörä on ruma, hidas ja pitää kovaa ääntä, niin se ainakin herättää positiivista huomiota. :) Ja kerää ympärilleen lähinnä vanhoja ja karvaisia ukkoja. :lol: Ja vie paikasta toiseen väsymättä ja olosuhteista piittaamatta - siinä se viehätys piilee. ;)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Yufenau
Pyörä:
JAWA 350 Chopper 639-2/343 `00, Volvo 940 STW intercooler, 1 BAR about 200 hp
Paikkakunta:
Myllykoski
Liittynyt:
20.4.2010 20:27
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut Yufenau » 24.2.2012 20:31

Hyvät kuvat Specialistilla ketjunvaihdosta joka kohtapuoliin tälläkin edessä.
Simpselta tuli juuri samanlainen ketju, suojakumit ja piti tulla eturataskin mutta oli unohtunut matkasta!
Pitää soittaa että laittaa jälkitoimitukseen kun on jo maksetukin.

Specialisti:
Ketjusta sen verran että käyttökirjan mukaan on 128 palainen ja merkinnän mukaan uusi ketju on 130.
Ilmeisesti säätövara riittää koska et siitä maininnut.
Oliko muuten takarattaassa kuluman jälkeä ja mites eturatas -ilmeisesti vaihdoit senkin?

MänTä:
Minulla ei latausvalo pelaa ollenkaan, mutta latausjännite pyörii juuri ohjearvoissa, pelanneeko laturi jäännösmagnetismilla...
Kahden talviseisokin aikana akku ei ole purkautunut muuten kuin pienen itsepurkauksen verran.
Akku on Bilteman hyytelöakku/huoltovapaa.

Kovasti jo sieraimet värisevät kun on haistavinaan kaksitahtisavun juovuttavaa tuoksua....
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut specialisti » 25.2.2012 10:55

Yufenau kirjoitti:Specialisti:
Ketjusta sen verran että käyttökirjan mukaan on 128 palainen ja merkinnän mukaan uusi ketju on 130.
Ilmeisesti säätövara riittää koska et siitä maininnut.
Oliko muuten takarattaassa kuluman jälkeä ja mites eturatas -ilmeisesti vaihdoit senkin?


En nyt suoralta kädeltä muista monilenkkinen tuo ketju oli. Uudessa ketjussa oli kuitenkin reilusti ylimääräistä, joten sitä oli lyhennetävä. Tosin asiaan voi hieman vaikuttaa tuo pykälää pienempi eturatas. Takarattaassa kulumista ei juurikaan ollut havaittavissa. Jawassahan ajetaan lähes poikkeuksetta kahdet-kolmet ketjut loppuun samalla takarattaalla. Se on siinäkin mielessä kannattavaa, että uusi org ketju maksaa 30€, mutta uusi takaratas muistaakseni selvästi enemmän(sisältää rataskeskiön laakereineen).

Yufenau kirjoitti:Kovasti jo sieraimet värisevät kun on haistavinaan kaksitahtisavun juovuttavaa tuoksua..


Juurikin näin! :P
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Yufenau
Pyörä:
JAWA 350 Chopper 639-2/343 `00, Volvo 940 STW intercooler, 1 BAR about 200 hp
Paikkakunta:
Myllykoski
Liittynyt:
20.4.2010 20:27
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut Yufenau » 29.2.2012 23:46

Taitaa olla yli 30 vuotta kun olen ketjuja lyhentänyt; oliko niin että että viilaamalla se niitin pää tasaiseksi ja tuurnalla ulos.
Tosi vähän on huoltoa, ehkä katson miltä jarruneste näyttää ja lisään vastaavasti. Toissa kesänä vaihdoin nesteet joka olikin törkeää kun kai 10 vuotta tai jotain viimeksi vaihdettu.
Vaihteistoöljyn vaihdan SAE 40 W jotain.
Kun pyörä on kuitenkin yli 10 v ( vaikka 20 000km vain mittarissa) niin jossain lähivaihessa ehkä syytä vaihtaa koko jarrujärjestelmän kumit.
Isompi remontti mutta onhan noita autoihin tehty ja tässä kolme ratasta vähemmän...
Jarrut ovat kuitenkin vauhdin surma...
Viimeksi muokannut Yufenau päivämäärä 2.5.2012 20:33, muokattu yhteensä 1 kerran
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut specialisti » 31.3.2012 10:41

Tulipa tuossa avattua Jawan osalta ajokausi(ainakin valiaikaisesti). Tulipa todettua, että tuo piikkiä pienempi eturatas vaikuttaa uskomattoman paljon menohaluihin. Nyt pysyy kiihdytyksissä paremmin vääntöalueella eli kiihtyvyys selvästi aiempaa parempi. :) Nyt jaksaa lähteä 80km/h vauhdista nelosella jopa kiihtymään 2-päälläkin, kun aiemmin oli tiputettava kolmoselle. Silti kierroksia ei ole liikaa satasenkaan matkavauhdin pitämiseen. Mittari tietysti näyttää nyt aavistuksen enemmän nopeutta, mutta perstuntumalta muuhun liikenteeseen verraten ei mainittavaa muutosta. Nyt jaksaa kiertää ajossa nelosella jopa ylikierroksille (+6trpm) mutta sitä ei ole syytä ottaa tavaksi(jawan kampurahan painaa n.20kg :lol: ).

Eilen tuli korjattua ajokauden avausreissulla hajonneet takavilkkujen kiinnitykset. Mullahan on noi sivulaukkuraudat, joten takavilkut on siirretty laukkurautojen vilkkukiinnikkeisiin. Ongelma oli tuo vilkun ylipitkä varsi, joka teki vilkin liian painavaksi ja putkesta prässätty kiinnike ei kestänyt. Noh, poistin vilkuista nuo varret, joten nyt paino putosi ainakin kolmannekseen joten luulisi kestävän. Eivätkä sojota enää niin pitkällä joten pysyvät muutenkin ehjänä paremmin. Uuden akun hain jo aiemmin motonetistä joten nyt ei tarvi koko ajokaudessa tehdä muuta kun AJAA!! 8)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut specialisti » 11.4.2012 12:56

Römpötipöts. Nyt on sitten tullut jo muutama sata km ajeltua Jawalla lähes talvisissa lämpötiloissa. :) Sainpa mitattua mittarivirheenkin gps:llä ja tulos oli aika yllättävä. 80km/h gps:ssä jolloin Jawan mittarissa n.88km/h. Ihan siedettävissä rajoissa siis tuo mittarivirhe. Heitto tietysti muuttuu progressiivisesti nopeuden mukaan. Pienemmissä nopeuksissa heitto on hyvin vähäistä.

Ei ole Jawa ollut koskaan noin mukava ajaa, kun nyt voimaakin riittää lyhyemmän välityksen ansiosta. Tärinätkin pysyvät aivan siedettävällä tasolla normaaleissa ajonopeuksissa(80-100km/h). Voisin jopa väittää, että suorituskyky on nykyisellään hyvin lähellä tuota CB400:sta ainakin sataseen asti. :P Reilummassa kiihdytyksessä koneen metelöinti on aika miehekkäällä tasolla. :lol: Ei niinkään pakoääni mutta ne imu+mekaaniset äänet. ;)

Bensankulutuksen vertaaminen aiempaan on muuttuneen mittarivälityksen takia hieman vaikeaa. Kait siitä jotakin osviittaa saa jahka enemmän pääsee ajelemaan. Jatkoa seuraa....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Yufenau
Pyörä:
JAWA 350 Chopper 639-2/343 `00, Volvo 940 STW intercooler, 1 BAR about 200 hp
Paikkakunta:
Myllykoski
Liittynyt:
20.4.2010 20:27
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut Yufenau » 28.4.2012 7:35

Tänään rupean vaihtamaan toisioketjua ja eturatasta, onko mitään erityistä kikkaa miten homma suoritetaan suojakumien vaihtoa myöten?
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut specialisti » 28.4.2012 20:57

Yufenau kirjoitti:Tänään rupean vaihtamaan toisioketjua ja eturatasta, onko mitään erityistä kikkaa miten homma suoritetaan suojakumien vaihtoa myöten?


No jos ei ole tarvetta ottaa takapyörää irti, niin otat magneetonkopan pois-> irrotat automaattikytkimen mekanismin kolme m6 pulttia(vaijeriin eikä säätöön ei tarvi puuttua)-> katkaiset ketjun ja kiinnität uuden ketjun vanhaan-> alat "syöttää" uutta ketjua takapyörää pyörittäen-> liität uuden ketjun päät yhteen ja homma on kireyden säätöä vaille valmis. Jos vaihdat ketjukumit niin hoida sama uuden ketjun "syöttö suojakumin ja takakotelon välistä. Tuossa hommassa vaan saa olla tarkkana, ettei ketjun pää pääse tippumaan takakotelon sisään. Apuna tuossa voi käyttää myös rautalangasta tehtyä koukkua jolla ketjun voi vetää kumin läpi. Muista puhkaista ketjukumin sisällä oleva valupurse esim. pitkällä ruuvimeisselillä. Eipä tuossa hommassa ole sen kummempia niksejä. Jokainen tekee sen tyylillään ja kokemus opettaa helpoimman tavan. ;)

Itse hommasin Jawaan heinäkuun pidempää reissua silmälläpitäen sivulaukuiksi 29l alumiiniset työkalulaukut motonetistä. :) http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-2663 Jawan omat laukuthan on aivan surkeat, pienet, eivätkä pidä vettä tippaakaan. Noissa motonetin laukuissa on sentään kannessa kumitiiviste.

Meinasin laittaa kiinni Jawan omaan laukkurautaan 17mm vaijerilukoilla. Väliin laitan jotain ohutta kumiletkua räminän eliminoimiseksi. Irrottaahan noita ei reissussa oiken pysty, mutta eipä oikeastaan tarvitsekkaan. Yöpyminen tapahtuu kuitenkin pääasiassa pyörän vieressä(ettei vaan kukaan varasta aarretta :lol: ), joten ei tarvetta roudata laukkuja mukana. Tuossa kiinnityksessä on sekin etu, ettei pyörään tarvi tehdä mitään muutoksia, eli orkkislaukut voi laittaa kiinni takaisin päiväreissuja varten. Kuvia koitan muistaa räppäistä, jahka saan laukut paikalleen. Jatkoa seuraa....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Yufenau
Pyörä:
JAWA 350 Chopper 639-2/343 `00, Volvo 940 STW intercooler, 1 BAR about 200 hp
Paikkakunta:
Myllykoski
Liittynyt:
20.4.2010 20:27
Re: Jawa 350/640 '01 ketjut

ViestiKirjoittanut Yufenau » 2.5.2012 16:52

Ketju/eturatasvaihdoin tein takapyörää irroittamatta.
Vertasin eturatasta; entinen ei kyllä ollut paljokaan kulunut mutta eikä venähtänyt ketju ollut sitä syönyt.
Tuolla eturattaalla ajettu 20 000 km ja uusin sen kuitenkin.
Vaseliinilla voitelin maltillisesti ja luukempa että yksi kerta kesässä riitää tarkistamiseksi.
Mahdollisesti on yleistä että sitä lisätään helposti liikaa, joka sitten tursuaa mm kytkintilan pohjalle.

Kohtapuoliin vaihdan myös jarrunesteet ja tarkistan/putsaan äänenvaimentimet.
Toisen kierretanko/mutterikiinnitys pyöri ympäri ja oli löysällä: Uusin aluslevyn ja mutterit ja on nyt ok.

Vaihteistoöljy on nyt 5- 40 W semisynthetic by Teboil koska sitä nyt juuri sattui olemaan.

Jotain 260 km tälle vuodelle takana vajaan viikon aikana, ainakin kolmannes hyötyajoa joten Volvo seisoo...
Kulutus noin 4.5 l/100 km joten kaikki on ok. 8o

Olen miettinyt sivulakkujen (nahkaa, hyvät) ja tankkilaukun (Cirivit, LIDL hyvä) lisäksi takatelineestä helposti irroitettavaa kannellista laukkua, Olisiko joku BILtema peräti ok?
Tosin verkkosammakko melkein korvaa sen mutta ei pidä vettä, heh.

Ai niin: Poistin kaksi palasta ketjusta eli se 130/128 ( 128 sanotaan ohjekirjassa) arvelu meni oikein
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut MänTä » 2.5.2012 21:34

Voi olla että jawan omaa peräloosteriakin voi saada. Mahtuu yksi kypärä sopivasti sisään.
Yufenau
Pyörä:
JAWA 350 Chopper 639-2/343 `00, Volvo 940 STW intercooler, 1 BAR about 200 hp
Paikkakunta:
Myllykoski
Liittynyt:
20.4.2010 20:27
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut Yufenau » 2.5.2012 22:57

MänTä kirjoitti:Voi olla että jawan omaa peräloosteriakin voi saada. Mahtuu yksi kypärä sopivasti sisään.

pitääpä tiedustella...Specialistin pyörässä on nuo käsisuojat -kai ne sopii chopperiinkin ja saanee niitä Simpaselta jos Jawan omat ?
Kylmemmällä säällä puolustavat paikaansa.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut specialisti » 3.5.2012 16:39

Yufenau kirjoitti:
MänTä kirjoitti:Voi olla että jawan omaa peräloosteriakin voi saada. Mahtuu yksi kypärä sopivasti sisään.

pitääpä tiedustella...Specialistin pyörässä on nuo käsisuojat -kai ne sopii chopperiinkin ja saanee niitä Simpaselta jos Jawan omat ?
Kylmemmällä säällä puolustavat paikaansa.


Nuo käsisuojat on peräisin Trampista(jossa ne on jo alkuperäisenä)mutta sopivat heittämällä kaikkiin levyjarrullisiin Jawoihin. Itse kun aikanaan tiedustelin Simpaselta niitä, niin jäljellä oli vain yhdet ja nekin kiinni uudessa pyörässä. :) Eli aika harvinaista herkkua jos Suomesta semmoiset vielä löytää. On tukevat ja riittävän peittävät, mutta saahan noita kaikenmaailman tarvikesuojiakin. Tosin niiden suojaavuus on vähän mitä on...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut MänTä » 3.5.2012 17:50

Euroopassa on kyllä nettikauppojakin. Niistä saa varmaan tilattua kaikenlaista roipetta jawoihin.
Yufenau
Pyörä:
JAWA 350 Chopper 639-2/343 `00, Volvo 940 STW intercooler, 1 BAR about 200 hp
Paikkakunta:
Myllykoski
Liittynyt:
20.4.2010 20:27
Re: Jawa 350/640 '01

ViestiKirjoittanut Yufenau » 14.5.2012 0:53

[quote="MänTä"]Euroopassa on kyllä nettikauppojakin. Niistä saa varmaan tilattua kaikenlaista roipetta jawoihin.

Pystymettä -ajoissa 2011 oli tosi roistit kädensuojat jotka oli tehty pikku ämpäristä halkaisemalla.
Olivat ylimääräisessä stongassa( lasikuitua?) joka taas oli kuormasiteillä varsinaisessa ohjaustangossa.

Minulla on kuva siitä, pitää kaivella ja laittaa galleriaan jossain vaiheessa ellette oler jossain kyseistä asennusta nähneet.
Tommoisessa on se etu että kun niitä tarvitsee niin saa helposti asennettua ja sittein pois "rumentamasta".