malmari kirjoitti:MänTä kirjoitti:ainakin joissain on pieni säätövara sytytykselle itse staattorin tienoilla. Sieltä magneetonkopan alta löytyy sähkövermeitä ja mahdolliset säätömahdollisuudet. Se että yskii noinkin kivasti putkeen voi johtua myöhäisestä sytytyksestä.
Joopa, itse meinasin kanssa, että sytytys olisi myöhäsellä kun muistelen mopoaikoja. En tiedä onko sillä merkitystä kun ed. omistaja vaihto ton syttyboxin, kun vanha oli hajalla, nii että voiko ne olla erilaisia niin että ennakot muuttuu.
Jos edellinen omistaja on vaihtanut toisesta RD-tyypistä CDI-boksin, niin voi olla väärä boksi tai johdotukset väärin, sillä osa bokseista käy pienillä johtomuutoksilla ristiin keskenään. Saksalainen Martin Kieltsch (tunnettu RD-Guru) on testaillut eri variaatioita boksi+staattoririntamalla, joten suosittelen hänen opuksensa hankkimista kaikille RD-tosiharrastajille. Linkki MK:n sivuille:
http://home.arcor.de/martinkieltsch
Ulkomuistista (johon ei kannata hirveästi luottaa..) muistelen, että RD:ssä on käytetty kolmea eri CDI-boksia eri malleissa.
Syttyennakkoa ei pysty RD:ssä juurikaan säätämään ilman, että muuttaa staattorilevyn kiinnitysreiät soikion mallisiksi. Pikku viilailun jälkeen saakin staattorilevyä käännettyä muutamia asteita. En suosittele tätä kuitenkaan ensimmäiseksi "korjauskeinoksi", sillä vika on hyvin todennäköisesti aivan jossain muualla, kuin sytytysennakossa. Muutenkin syttyennakon muuttaminen toimii lähinnä virityskeinona, ei niinkään korjauskeinona. Kunnossa olevaa sytytystä kun ei tarvitse säätää mitenkään.
Itse aloittaisin bensapuolelta, koska se on helpompi ja nopeampi. Jos kaikki on siellä kunnossa, niin sitten johdotusten läpikäynti/putsaus ja tarkistus, että on sopivat osat. Jos ei vikaa vieläkään löydy, niin sitten se ikävin homma , eli yleismittari käteen ja killistelemään, josko jostakin saa vian paikannettua.