IMG_2797.jpg
IMG_2792.jpg
Nostellaanpas tämäkin historian hämäristä.
Jawa seisoi ajamatta tallissa elokuusta 2012 asti, kunnes tänä talvena aloin laittelemaan sitä uuteen iskuun. Jo pidemmän aikaa oli takaraivossa piillyt ajatus tehdä Jawasta jotain matkaenduron tapaista. Askel siihen suuntaan nytkähti jo alkutalvesta, kun Jawan maahantuoja avasi tuohon n.35km päähän Myllykoskelle. Uusi innokas maahantuoja otti heti asiakseen pyyntöni selvittää Jawa Tramp 350 enduron 21 tuumaisen etupyörän tilaamiseksi hilppeineen tehtaalta Tsekeistä.
Ennen joulua saapui siis paketti sisältäen Trampin 21'' etuvanteen Mitas nappularenkaalla ja korkeammalla etupumppujen väliin tulevalla U-raudalla. Sitten alkoi pähkäily kuinka saan etulokarin mahtumaan ja kiinnitettyä n.5cm korkeammalle, kuin vakiovanteella. Lokarin kiinnitys onnistui poraamalla U-rautaan pari reikää kiinnityspulteille ja tekemällä latakasta korotukset sivukiinnikkeille.
Sitten tuli vastaan etukatteen alla majaillut tööttä, joka otti kiinni jo 5cm alasjoustossa(joustovara kokonaisuudessaan 150mm), joten sille oli keksittävä jokin muu paikka. Sopiva paikka löytyi kaatumaraudan kiinnityspultin alta joka on aikalailla samassa paikassa, kun Chopper 350:ssä vakiona. Sitten huomasin etukatteen alareunan olevan liian alhaalla ja lokasuojan ottavan siihen kiinni jo reilut 100mm joustossa joten siitä oli leikattava n.3,5cm alaraunasta pois. Lopputuloksesta tuli ihan siedettävä, eli ei hyppää silmille heti että kate on lyhennetty. Keulan osalta uudistus oli siis tällä selvä.
Matkaendurointia silmälläpitäen asensin vielä 12v ulosoton kaatumarautaan Navia ja puhelimen latausta varten. Naville Pitäisi keksiä vielä joku näppärä kiinnitys ohjaustankoon tms. Voi olla että laitan jarrunpuoleisen peilinvarren kiinnitykseen jonkun kiinnityssysteemin tjps...
Jalkatapit kiinnityksineen suunnittelin täysin uusiksi. Pääsyynä hillitön tärinä niissä yläkierroksilla sekä heikko alkuperäinen kiinnityspaikka 2,5mm pellinpalasessa.
Jawassa menee n.1,5cm tappien org kiinnitysreijän takana kehtoputket yhdistätä runkoputki, joka on molemmista päistä avoin. Putken halkaisija muistaakseni noin 22mm. Laitoin siis 12mm pultin menemään tuon ko. runkoputken läpi ja molempiin päihin kumit ja omatekoiset jalkatappiraudat joihin jkylän romppeilta ostamani tapit kumeineen päihin. Videolinkistä näkee kokonaiskuvaa tapeista. Ajossa tuntuivat toimivan mainiosti ja ovat tukevat.
Tässä vähän tarinaa tälle illalle ja muutamia kovatuksia sekä videolinkki. Tällä kaudella Kawa on seisonnassa ja Jawa&Yammu kirmaavat.
Ajokausikin tuli avattua viime lauantaina josta kuvat. Römpöti-pöti-pöts...
Videota 1.3.2014 :
http://www.youtube.com/watch?v=FmbPJ3GE ... 4-overview
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.