Johnnie kirjoitti:Joo ei ole oikein innostusta alkaa itse tuota vaihtamaan, koska a) eturatas on kuulemma usein jumalattoman tiukalla ja itsellä ei ole kaluja siihen, b) en ymmärrä ketjulinjan säätämisestä mitään eikä ole siihenkään laseria tms. ja c) en yksinkertaisesti luottaisi itse tekemääni niittaukseen joten se painaisi koko ajan mieltä. Eli kyselemään huolloista, tänään jo yksi firma veikkaili 1½ tuntia / 70 euroa työn osuudeksi... Ei voi viedä puoltatoista tuntia ammattilaiselta, eihän...
Yksi vihreä muovinen laahauspala vilahtaa jostain swingin yläpuolelta ketjusuojan alta, mutta varsinaisen kuluman aiheuttaja on siinä jossain alempana rungossa, sieltä näkyy kirkasta metallia eikä muovia ollenkaan... :O En nyt aja ollenkaan ennen huoltoa tuon takia.
Swingin laaharipala on aivan swingin etupäässä ja jos se on riittävän kulunut (kiinnitysruuvikin on silloin kaputt) niin ketju voi jopa ottaa swingiin kiinni. Itse en viitsinyt ostaa uutta, joten tein itse ja säästin. Nylonista tai PEHD-muovista sellaisen väkertää rautasahalla/viilalla/poralla helposti.
Laaharin saa vaihdettua irrottamatta swingiä, joskin paikka on vähän ahdas. Toisaalta swingin irrottaminen ei myöskään ole kummoinen homma ja samalla tulee tarkistettua takaiskarin vivusto/koiranluut/yms.
Ketjun ja rattaiden vaihto on iisi piisi homma. Eturattaan kiinnitysmutteri aukeaa yleensä siten, että jarrulla estää takapyörän pyörimisen ja käyttää riittävän pitkää jatkovartta.
Niitatut ketjut katkeavat esim. rälläkällä ja uuteen ketjuun jos hommaa jousilukon, niin ei tarvitse niittaamisesta huolehtia. Niittaaminen on sinänsä helppo homma, joskin siinä on hyvä olla kaveri apuna, että saa pidettyä kunnolla vasterautaa lukon toisella puolella. Sitten vaan sopivalla tuurnalla naputtelee lukon tappien päät. Aikaa menee pari minuuttia.
Summa summarum. Minulla on lompakon paksuus sitä luokkaa, että kaikki huollot teen itse. Tulee myös mopedi tutuksi, kun sitä riittävästi ruuvaa. Itse olen ritsastani lähes jokaisen paikan aukonut/tutkinut/huoltanut vuodesta 1995 lähtien, joten alkaa verme olemaan kohtuullisen hyvin tiedossa.
Edit. Ja eturatasta irrottaessa vaihde tietysti vapaalla. Vaihdeaski saattaa tykätä huonoa, kun metrisellä jatkovarrella 100kg äijä runttaa kunnolla. Iskevä paineilmamutterinväännin on kätevä työkalu tuossa(kin) hommassa.