Jawa 350 sport, 25400km

MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350 sport, 21140km

ViestiKirjoittanut MänTä » 10.8.2011 22:43

130km/h otettu muna-asennossa.
Kulutuslukema vaatimattomat 5,2litraa sadalle, sisältää täyskaasuajoa kaksipäällä jne melko runsaasti. Täytyy jatkaa testejä josko tuo ennakonsäätö + pakoputkien hitsaus vaikuttaisi kulutukseen näinkin roimasti. Parhaimillaan jawa on mennyt tuohon viiteen litraan joskus.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350 sport, 21140km

ViestiKirjoittanut MänTä » 29.4.2012 11:33

Mopotin haettu talviteloilta. Koko talven oli sulake irti ettei akku purkaannu, maaliskuussa kuitenkin toivonrikkaana kävin koittamassa mopoa käyntiin. Ei voinut tosin edes pihatiellä ajella kun aivan peilijäässä kaikki paikat. Nyt sitten kuukausi myöhemmin akku aivan sippi eikä älylaturi suostunut edes alkaa lataamaan. Perusjawamaisesti sulake irti, mopo käymään ja hetkeksi moottorin omalla laturilla akkuun henkeä jonka jälkeen älypäälaturikin suostui jo lataamaan akkua. Tunnin päästä lähtö baanalle ja painetta renkaisiin ensimmäisellä huoltoasemalla. Komeasti kyllä käynnistyy kun ottaa huomioon ettei jotkut kikottimet suostu edes käymään viimevuotisilla bensoilla! Ei huomaa oikeastaan mitään eroa normaaliin hyrskyttämiseen ja käyntiinkin lähtee kuin ajatus. Eukkokin valitteli, että aja hiljempaa, ei uskoisi jawalla moisen olevan mahdollista. :lol:
Oma Aika
Pyörä:
Honda CX 500
Liittynyt:
12.4.2012 8:16
Re: Jawa 350 sport, 21140km

ViestiKirjoittanut Oma Aika » 29.4.2012 11:46

Jawa on todellinen harrastajan pyörä! :)
Honda CX500 & BMW K75 & CB500, vanhat prätkät yleensä ja tapahtumat kuvina -aiheinen blogi http://www.vanhamoto.net/
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350 sport, 21140km

ViestiKirjoittanut specialisti » 29.4.2012 15:54

MänTä kirjoitti: Komeasti kyllä käynnistyy kun ottaa huomioon ettei jotkut kikottimet suostu edes käymään viimevuotisilla bensoilla!


Juurikin näin! ;) Jawa pelaa aivan millä tahansa bensalla moitteetta. Itse tankkaan aina venäjän reissuilla 92okt eikä käynnissä/kulkemisessa huomaa mitään eroa 98okt verrattuna. :D Hondan kanssa on joka kerta hirveä itku ja hammastenkiristys käynnistyksen kanssa jos seissyt yli 2kk ajamatta. Aivan sama homma oli GS450:sen kanssa aikanaan. Voisin vaikka väittää, että Jawan 640 on hintaluokassaan luotettavin pyörä mitä on valmistettu.

Oma Aika kirjoitti:Jawa on todellinen harrastajan pyörä! :)


Jawa todellinen miesten pyörä! :D Niin ääni- kuin tuoksumaailmaa myöten. :P
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Oma Aika
Pyörä:
Honda CX 500
Liittynyt:
12.4.2012 8:16
Re: Jawa 350 sport, 21140km

ViestiKirjoittanut Oma Aika » 30.4.2012 13:29

Siinä täytyy olla vähän samaa kuin CX:ssä - minullekin joku sanoi, että tarvitsee olla itsetunto kohdallaan... :lol:

Ääni on CX:ssäkin persoonallinen, vaikka tietysti kaksitahtisen tuoksun kanssa ei kilpaile nelitahtinen...
Honda CX500 & BMW K75 & CB500, vanhat prätkät yleensä ja tapahtumat kuvina -aiheinen blogi http://www.vanhamoto.net/
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350 sport, 21140km

ViestiKirjoittanut MänTä » 1.5.2012 20:14

mahtaako kenelläkään olla haivantoa, mistä voisi saada katteiden m5 senkkiruuvien aluslevyjä? ovat siis mustia muovisia senkkikannalla olevia alusprikkoja kateruuveille.
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 350 sport, 21140km

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 4.5.2012 11:05

specialisti kirjoitti:Jawa todellinen miesten pyörä! :D Niin ääni- kuin tuoksumaailmaa myöten. :P



Juuri näin, kaikkihan sitä jollakin hajapusalla ajaa, mutta tosimies valitsee Jawan... :D

Hiekkateitä on ajeltu 1000:sta kawasta 350:een enduroon, Jawa peittoaa kaikki. Asfaltilla voi olla toisinpäin, mutta kuka sitä suoraa isoa tietä jaksaa pudotella?

Eikä tartte viedä miljoona euroa maksavaan huoltoon, helppo ja halpa itse korjata.

Äänenvaimentimien sisuskalutkin löytyi, hintaa posteineen naapurimaasta reilut 60€, ei taitaisi japsipyörään löytyä.. :roll:
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350 sport, 21815km

ViestiKirjoittanut MänTä » 22.5.2012 21:31

5,3litraa sadalle, tässähän alkaa jo uskomaan että kulutus on pienentynyt.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 350 sport, 21815km

ViestiKirjoittanut specialisti » 23.5.2012 15:37

MänTä kirjoitti:5,3litraa sadalle, tässähän alkaa jo uskomaan että kulutus on pienentynyt.


No eipä paha! Mulla on nyt vaan se ongelma, ettei pysty luotettavasti toteamaan kulutuksen muutosta viime kesään, koska eturatas vaihdettu 1pk pienempään ja matkamittari ottaa vetonsa vaihdelootasta. 4,9l/100km kulutuksen laskin kuitenkin noilla välityksillä. Siihen pitää varmaan se 0,5-1l lisätä. Sulla auttaa varmasti tuo etukate pienentävästi siihen kulutukseen. Ilmanvastuksen merkitys kasvaa etenkin yli 80km/h matkanopeuksilla. Itse olen huomannut jopa vastatuulen vaikuttavan todella paljon kulutukseen. Uskon, että siihen tuo kate auttaisi ja paljon!
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350 sport, 21815km

ViestiKirjoittanut MänTä » 1.5.2015 21:03

Useampi vuosi on vierähtänyt edellisestä päivityksestä.

Välissä on tapahtunut seuraavaa :

-Ostin omakotitalon navettoineen päivineen
-Menin naimisiin
-Remontoin edellä mainittua kiinteistöä jatkuvana projektina
-Pukkaa perheenlisäystä.

Näistä huolimatta olen Jawaa ulkoiluttanut kerran vuodessa aina vapun tienoolla, tämä vuosi ei ollut poikkeus. Nyt alkaa vain moottorikärpänen puremaan aikaisempaa voimakkaammin, jospa sitä pitäisi jawaa vakuutuksissa ihan kesäloman loppuun asti, eli heinäkuun myös.

Jawan mittarissa on 22400km ja luotettavasti on menty. Alkuvuosien sähköosien rassaamisen jälkeen ei kummempia toimenpiteitä jawa ole vaatinut, nyt alkaa orkkis eturengas ja etujarrupalat olemaan lopussa, mutta ne löytyykin jo valmiiksi varastosta ja ovat vain vaihtoa vaille.

25tkm kohdille olen haaveillut sylintereiden blueprinttauksesta ja yleisestä moottorin tarkistuksesta josko ensiöketjua tarvitsisi vaihtaa tms. Varsinaisesti mitään tarvetta ei ole muuten kuin ajomukavuuden lisäämisen kannalta, kamalahan tämä laite on tärinän ja römpöttämisen puolesta ajaa kun vertaa esim RD350.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350 sport, 23500km

ViestiKirjoittanut MänTä » 8.7.2017 10:31

Tarina jatkuu :

-Kiinteistön remontointi jatkuu
-Pikku ipana pyörii jaloissa
-Jawaa ulkoilutettu kesäisin jonnin verran

Kilometrien kertyessä eturengas kuluu hissukseen pois, muuten suorituskyky säilynyt täysin ennallaan. Kyllästyin kuolleeseen akkuun ja vaihdoin tilalle "huoltovapaan" akun joka tuntuukin toimivan hyvin. Irrotan sulakkeen nykyään joka ajokerran jälkeen niin ei jää vahingossakaan pitkäksi aikaa purkamaan akkua.

Täytynee ulkoistaa huoltotoimet jonnekin jos en itse innostu tekemään. Ainakin sylinterien blueprinttaus olisi varmaan fiksuinta ulkoistaa jollekin joka niitä hommia tekee useammin kuin kerran elämässä... Muut hommat voinee tehdä joko itse tai sitten vie jollekin jawamiehelle tehtäväksi.

Edelleen on katteiden ruuvien aluslevyt hakusessa.... vähän kuin muutkin asiat. Tällä pyörällä ei ole juuri muuta tarvinnut tehdä kuin ajella.

Käyntiin lähtee joka kevät niin, että avaan bensahanan, polkaisen n.5-6 kertaa ryypyn kanssa ilman virtoja jonka jälkeen virrat päälle ja laakista käyntiin, joka vuosi.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350 sport, 23500km

ViestiKirjoittanut MänTä » 18.7.2017 21:34

Sain tänään inspiraatiota huoltaa jawaa. Kilometrejä on edelleen se 23500km eikä sen puolesta olisi huollon aika, vaan aikaa on mennyt edellisestä kerrasta useampi vuosi.

Vaihdoin vaihteistoöljyt (vanhat eivät nyt ihan mahottomassa kunnossa) Valvolinen 4T bike 10w40 tms öljyyn jota löytyy laatikollinen.

Jarrunesteet vaihtuivat Corollasta ylijääneisiin motonet dot 4 jarrunesteisiin, vanhat olivat jo melko paksua töhnää. Jarrusatulaa sai vähän jumpata että lähti toimimaan kunnolla, ei tosin erityisesti jumissa vaikka vasta 16 vuotta vanha. Vaihdoin samalla jarrupalat, vanhat olivat jo melko loppu. Melkoisen huoltovapaa rakenne muuten tuossa satulassa, jousilevy on ihan erilainen kuin japseissa ja muutenkin lähes immuuni rakenne lialle verratuna japsipyöriin. Hiffasin lopulta myös miten etujarrun pääsylinteripaketti kuuluu asemoida ohjaustankoon, nyt sylinteri on suorassa ja tanko kääntyy jokusen asteen enemmän ennen kuin jarrukahva ottaa katteeseen kiinni. Menihän tuossakin kymmenen vuotta hiffata, että mitä on tehtaalla kasattu väärin.

Tyhjäkäynnin uskalsin säätää 1000rpm valot päällä kone lämpimänä, testiajot paljastavat joutuuko ruuvaamaan takaisin 1200rpm tienoille. Tuossa 950-1000rpm kone ei korvakuulolla käy niin tasaisesti kuin 1200rpm mutta voi johtua osaltaan siitäkin kun suuremmalla kierrosluvulla pitää muuta pörinää huomattavasti kovemmalla volyymillä.

Vielä jos huoltoa haluaisi jatkaa niin etupumppujen öljyt pitäisi vaihtaa ja toisioketjuun tuupata pari pumppausta vaseliinia. Käy ja kukkuu, turha koskea vai?
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350 sport, 23500km

ViestiKirjoittanut MänTä » 11.8.2017 18:49

Tänään tuli vaihdettua keulaöljyt. Tuota 10w40 valvolinen 4-t bikeä on edelleen lähes täysi laatikko, niin kokeillaan nyt sitä sitten vaihteeksi. 2dl per pumppu ja vanha öljy oli vähän hileisen näköistä ja melko mustaa eli kyllä tuota öljyä näköjään on hyvä vaihtaa aina välillä. Viimeksi taisin vaihtaa 20tkm kohdilla joskus vuosia sitten.

Kilometrejä lienee jo melkein 24tkm.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 350 sport, 25000km

ViestiKirjoittanut MänTä » 7.4.2019 19:59

Hetki on taas vierähtänyt edellisestä päivityksestä.

Tänä keväänä tuttu käynnistysrituaali, bensahana auki, ryypyn kanssa muutama polkaisu ilman virtoja ja laakista käyntiin.

Nyt oli murheita sen verran, että akku oli taas hyytynyt vaikka on vasta pari vuotta vanha ja säilytetty asiallisesti. Yuasan akku pelitti kymmenen vuotta ja motobatt kaksi.
Latausjännitteitä mitatessa pienelläkin kuormalla jännite liikkui 12-14V välillä, mutta valot pois päältä kierroksilla jännite nousi jopa 17V. Tässä on Vapen sähköjärjestelmä, onko kenelläkään mahdollisuutta mitata miten muiden vastaavat systeemit lataavat, onko normaalia??

Tilasinkin jo uuden akun joka vaihtuu kun saapuu postiin.

Muuta pikkuremppaa tuli tehtyä :
-Alkuperäinen etupyörän sisärengas vaihtui uuteen mitas merkkiseen, vanha vuoti jatkuvasti ilmaa ulos ja sai olla täyttelemässä.
-Kaasuttimen liitoskumit imukaulaan ja ilmaputsarin päähän vaihtuivat uuteen, kun moottori jäi huutamaan kaasun laskemisenkin jälkeen. Teoria oli, että imuvuoto aiheuttaa jollotuksen (jäi huutamaan virtojen katkaisunkin jälkeen). Ei auttanut ongelmaan.
-Kaasuvaijerin herkistely puhdistamalla kaasukahva ja kaasuttimen luisti, samalla voideltu moottoriöljyllä. Ei tämäkään auttanut vielä täysin, lopulta venytin hieman luistin jousta joka sai luistin palautumisen ala-asentoon luotettavaksi.
-Oikea etuvilkun varren kumi oli porsinut liian kovan kiristämisen vuoksi, vaihdettu vilkku uuteen.
-Toisiovedon ketju alkoi olla 25tkm jälkeen "ei uudessa kunnossa", samoin rattaat olivat kuluneet jo melko teräviksi. Pääidea rataspaketin avaamisessa oli ruostetta pukkaavan takarattaan suojapellin vaihtaminen uuteen pykineiden ketjun suojakumien ohessa.
Toma(to)
Liittynyt:
14.9.2013 23:51
Re: Jawa 350 sport, 25000km

ViestiKirjoittanut Toma(to) » 6.8.2019 18:03

On täten aika ilmoittautua onnelliseksi jawa 638 omistajaksi :D Ensimmäinen kesä oli sangen edullinen ja luontoystävällinen... Kilometrejä tuli työntäen varmaan saman verran kuin ajaen :lol: Muutaman Czechoslovakian paketin jälkeen mopedi saatiin kuitenkin lyöntiin sopivasti talviloirotteluun. Tänä kesänä olen pitänyt parit keulimis treenisessiot :D Ei tää ehkä se paras pyörä stunttailuun ole, mutta kaikki pyörät keulii, kaikki kuskit ei.

Ootteko kutitellu koneesta enemmän tehoja? Yllättävän vähän on löytyny keskustelua kyseisen virittämistä, eikä Czekki oikeen taitu mun kielipäällä... Perus perjaate on kuitenkin että kaikki pitää virittää eiköniin?