Olisi niin paljon kirjoitettavaa, että ei tiedä mistä aloittaisi...
Lutikka kirjoitti:Jesh! Toinenkin RD 350.
Toinenkin? Onhan niitä, täälläkin ja jo aiemmin käytyjen keskustelujen perusteella on muitakin... Itsellä -87 F2.
vehje kerää kierroksia iloisesti sinne 9-10t rpm
Kerää myös ihan vakioputkistolla/vakiopyörällä, jos on kunnossa. Sieltähän ne tehot juuri löytyvät. N. 7500:sta (tai vähän aikaisemminkin jo) alkaa se riemu, ja jatkuu siitä ylöspäin...
SirKaarlo kirjoitti:Itse en ole oikein uskaltanut ruveta panostamaan noihin, kun ei ole mitään tietoa miten pyörä muuttuu.
Todellakin, jos putkistoa menee vaihtamaan, niin pitää tietää todella tarkkaan mitä tekee, muuten ei varmasti saa lisää hyötyä vaan pelkästään haittaa.
sudden kirjoitti:vuosimalli henkii kovasti F1 mallia, F2 tuli muistaakseni aivan 85 lopussa tai sitten aivan 86 alussa.
Vielä vuosi lisää niin on oikein. Eli 86 lopussa tuli Euroopan (Suomen) F2. Käytännössä Suomessa myydyistä pyöristä siis suurin osa 86:stakin lienee vanhempaa mallia, ja vasta kasiseiskoissa alkoi F2:sta esiintymään kunnolla.
Keskustelu eri malleista on sisältänyt enemmän ja vähemmän suuria virheitä. Threadin pyörä on mallia F1 jo heti ulkoisten osien perusteella (pakoputki, perävalo, krominen takakahva) ja vuosimallin perusteella. F2 tuli vuonna 86. Kannattaa olla tarkkana mallinimistä puhuttaessa, myös netissä nämä ilmoitetaan usein hieman väärin. LC ja YPVS eivät sinänsä tähän liity, nehän löytyvät vanhemmistakin.
Lainaten toiselta foorumilta asiansa hyvin tietävää nimimerkkiä Georg, tässä ovat oikeat merkinnät:
80-82 RD350LC
83-84 RD350LC2
85-86 RD350LC F1/N1 (F2/N2 julkistaminen loppuvuodesta 86.)
86-89 RD350LC F2/N2
90-95 RD350R (Brasilian viritys. LC-mallinimi pudotettiin pois.)
(lähde
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=cd66d848f14ea7d31ae2db1f533640ea;act=ST;f=28;t=20819
Ja F2:han on näistä se tehokkain malli, 63 hp, JOS kone on 1WT. Saksassa ja Sveitsissä tästäkin on nimittäin myyty eri konemerkinnällä 27-50 heppaisia. Tässä malleja (jälleen, mallien kirjoitusasu ei ole täydellinen, mutta hyvät tiedot):
http://www.rd350lc.net/RD350TYPE.htm
Ja muutenkin tuohon sivustoon kannattaa tutustua, jos RD vähänkään kiinnostaa.
Mainittakoon vielä, että RZ 350 on sama pyörä, (ainakin) jenkeissä RD:t myytiin RZ-nimellä.
Kannattaa hankkia Haynesin korjausopas, jos ei sellaista vielä ole. Englanninkielisenä löytyy RD 350:lle oma, myynnissä Alfamerillä / jälleenmyyjillä.
Keskustelufoorumien puolelta aivan ehdoton ykkönen RD-kuskeille on:
http://www.yamaha-rd.com/forum/
Kun vain englanniksi osaa kirjoittaa, niin löytyy ratkaisu ongelmaan kuin ongelmaan yleensä. Todellisia RD-spesialisteja tuolla vaikka kuinka paljon (brittejä ym.)