Eilen teki wanhus aika vekkulin tempun ja päätti lämpöleikata. Oltiin isäukon kanssa ajelemassa pyörillä(ukko Jawalla), kun n.85km/h vauhdista jumahti kone. Onneksi ehti painaa kytkimen, ettei takapyörä lukkiintunut.
Noo tänään otin sitten pytyn irti(oli muuten helppo ja nopea homma)ja totesin männänrenkaiden olevan ehjät, mutta männän yläreunassa ja sylinterissä naarmut
http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/31649
No kiikutin setin koneistamolle ja sanoin, että tilaan ylikoko männän ja sitten porausta. Sitten soittelin Jawarallissa tapaamalleni ukolle jolla paljon Jawa osaa. Kysyi heti että millä seoksilla ajelen? Sanoin että 3%, jonka totesi olevan aivan liian vähän. Kuulemma 4-5% on Jawalle kesäkelillä sopiva seos.
No tulipahan opittua kantapään kautta, että Jawassa pitää tosiaan lotrata öljyllä. Eipä ihme että puuttui tuosta ne "voimasavut".
Sanoi vielä että porausvälys kannattaa olla reilusti 0,1mm.
Kuulemma sitä pienemmillä välyksillä käy välittömästi kiinni yli 80km/h vauhdissa.
Ainakin mopoissa on viissatkulla välyksellä pelannut, mutta sanoi että Jawassa on pitkä mäntä kolmella männänrenkaalla, joten kitkaa on ihan erilailla. 559 mallissa on vieläpä huuhteluiden kohdalla männänlaella viisteet, koska tämä on 14hv erikoismalli. 353:ssa on vain 12hv.
No täytyy pistää 66,5mm mäntä ja uudet Jawan alkuperäiset katkojan kärjet tilaukseen....