Suzuki GSX 750 F 89-97

Tpu
Pyörä:
Suzuki gsx 750 f -90
Liittynyt:
22.7.2008 0:00

ViestiKirjoittanut Tpu » 17.8.2008 14:16

Joo oli ne sen 105 mutta yksi niistä oli varmaankin 110. Suuttimesta ei saanut selvää kun numerot oli sen verran kuluneet. Kirjan mukaanhan jossain mallissa on yksi 110. Ryypyn palautus on tarkistettu ja pelaa. Aloinkin miettimään noita kumitulppia kun luin juttuasi mutta en nyt kyllä millään muista olikos mulla sellaisia. Kameralla oli tarkoitus ottaa kuvia kun kaasarit pöydälle otin mutta se tietenkin unohtu ottaa mukaan.

Kaasareitten pohjalla oli kylläkin vähän ruostehilettä. Pyörä oli seisonut ainakin vuoden verran kylmässä tallissa täällä pohjoisessa ennen kuin ostin sen. Kaasareissa on varmaankin jossain tukos. Seuraava homma on sit puhdistaa tankki ja kaasarit.

Niin, ilmanputsarinkin olen vaihtanut ettei ainakaan se ole tukossa.

Jos vika olisi sähköpuolella niin luulisi että se myös vaikuttaisi keski- ja yläkierroksille. Näillä kierroksilla toimii ihan moitteettomasti, ainoastaan tuo kulutus vaivaa.
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 22.10.2008 12:23

Pitkästä aikaa sai taas koneen toimii ni pystyy taas foorumia seurailemaan... :)

Pistin mopon talvunille maanantaina. En kyllä enää ollut ajanut sillä kolmeen viikkoon kun oli öljyvaihtoväli täynnä eikä enää viitsinyt uusia öljyjä käydä vaihtamaan. Lähti mopo vielä käyntiinkin kohtuu hyvin pienen sahauksen jälkeen.

Lämmin talli löytyi kaverin luota, eli motti aukeaa talven aikana. Lisäksi samalla pieniä parannuksia sinne tänne esim. öljylämpömittarin laitan kiinni kun pyörässä ei ole mitään millä voi lämpöjä seurata. Mittarikotelo on jo kiinni pyörässä, laitanpa kuvia siitä kun ehdin.
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 26.10.2008 21:52

Mittarikotelo on muokattu rankalla kädellä bilteman mittarikotelosta. Koteloa on madallettu ja leikattu muotoon sopimaan paikalleen. Lisäksi sitä piti taivuttaa alareunasta kaarelle, jotta se ei mene bensamittarin päälle. Onneksi oli muovia joka taipuu helposti kun vähän kuumailmapuhaltimella lämmittää.

Kuva

Koesovituksessa sinitarralla. Hyvältähän se näyttää omaan silmään ja istuu hyvin paikalleen.

Kuva

Vielä johdotukset ja anturi öljynpoistoruuvin paikalle sovittimen avulla kiinni.
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Tpu
Pyörä:
Suzuki gsx 750 f -90
Liittynyt:
22.7.2008 0:00

ViestiKirjoittanut Tpu » 31.10.2008 23:48

Lisäilempä itekki omaa tänne. Eikös tänne saanu laittaa vastaavasta kamppeesta juttua. :)
Kaasarit on nyt ollu purettuna pöydälle ja tänään sain viimeisen kaasarin käytyä läpi. Ihmetystä tuotti kaasareiden kohon säädöt. Jos oikein mittasin niin se oli 12.5mm.
kaasari.jpg


Säädin samalla mittaus tavalla kohot 14.6mm:iin (mitta kirjasta). Kasaanlaitto jäi vähän kesken, joten menee ehkä ensi viikkoon kun saan kokeiltua niitä. Aika liukasta alkaa vaan olemaan jo teillä. :roll: Mutta kunhan koneen saa lämpimäksi niin saa selville onko alapuhti vieläkin poissa. Niin, ja olihan mullakin ne kumitulpat kaasarin pohjassa, joista oli puhe aikasemmin.

Tuo lämpömittari ois hyvä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 1.11.2008 10:19

Näkyy tuo tulppa tuossa ottamassasi kuvassakin. Ota pois vaan. Luulen, että tuntuu paremmalta sen jälkeen ajaa. Jos ei tunnu niin on tässä koko talvi aikaa asennella tulppia takaisin. ;)

Pitää keväällä itsekin mittailla kohot sun muut kohilleen. Millä tekniikalla sait mitattua tuon eron noin tarkasti? Tuon mittaaminen on aika vaikeaa, koska mitattavat pisteet eivät ole samassa tasossa. Silmämääräisestikö työntömitalla vai miten??? :roll:
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Tpu
Pyörä:
Suzuki gsx 750 f -90
Liittynyt:
22.7.2008 0:00

ViestiKirjoittanut Tpu » 1.11.2008 20:51

No joo, siis tietenkin mitä silmään on luottamista. Työntömittaa käytin. Hankalaahan tuo tosiaan on ihan 0.1mm tarkkuuteen saada mutta on se nyt lähempänä 14.6mm kuin aikaisemmin. :) Annan vielä olla noiden kumitulppien paikallaan ja kokeilen mitä tämä kohojen säätö vaikuttaa. Kumitulpat vois ottaa viimeistään keväällä pois. Neulaventtiilit testasin niin, että pidin kaasareita pystyssä ja toinen kaatoi bensaa letkuun ja näytti pitävän hyvin kun nostatin sormella kohoja.
Täällä on nyt 12 astetta pakkasta, joten saa nähdä milloin pääsee kokeileen tielle :D
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 6.11.2008 22:04

Suskin purku aloitettu perussetillä. Öljyt laskettu; katteet, etuhäkki, öljynjäähdytin, eturataskotelo ja pakoputket irroitettu. Lauantaina olis tarkotus sitten kone irroittaa ja jos ehtii niin kenties vähän sisäänkin jo kurkata. :eek:

Pyörä tulee kevenemään muutaman kilon jo siitä kun kaikki paskat putsaa pois huolella. Sitähän nimittäin riittää joka kolon täydeltä... :|
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 18.11.2008 20:27

Nonnih. Nyt on yläpää purettu ja tältä se sitten näyttää:

Kuva

Venttiilit kärsineet kuin korroosiosta.

Kuva

Männät aivan mustana paksusta karstasta.

Sylinterien tai mäntien seinämillä ei ollut kovin pahoja jälkiä. Semmosta normiviivaa vähän jättänyt mäntä mennessään. Sylinterien ylälaidassa, jonne mäntä ei kunnolla tavoita, myös mustaa karstaa.

Kertokaapa kokeneemmat mitä näiden kuvien perusteella voi koneen toiminnasta tai toimimattomuudesta sanoa, kun en itse vielä ole kovin monia mäntiä ja venttiilejä päässyt tulkitsemaan.
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 24.11.2008 19:10

Jatkoa seuraa.

Purin kantta jonkin verran. Nokka-akselit ovat vielä huolto-oppaan mukaan kulumisen rajoissa, mutta kyllähän tuolla jo kulumia näkyy. :eek:

Kuva

Kuva

Nämä kaksi ovat kaksi pahinta kulumaan, jota löytyi. Pitää katsella tekeekö noille mitään, vai antaako mennä vaan vielä vanhoilla. Mitäs olette mieltä?

Samoin joissain keinuvivuissa oli kulumaa reunoissa. Kuvattuna taas kaksi pahiten kulunutta yksilöä.

Kuva

Keinuvipujen akselit olivat kuitenkin hyvässä kunnossa eikä mittausten mukaan juuri kuluneetkaan, vaikka niissäkin nyt pieniä jälkiä onkin...

Kuva

Sylintereiden pinnat melko hyvässä kuosissa. Siltikin taidan ne hoonauttaa ja männänrenkaat vaihtaa. Tuonne olikin jo vaihdettu 0,5 ylikokomännät, jotka netin selaamisen perusteella ovat suurinta ylikokoa, mitä kaupasta saa, lukuunottamatta Wisecon mäntiä, jotka ovat sitten eri hintaluokassa. Kuvassa näkyy hyvin tuo paksu karstakerros, joka jokaisen sylinterin yläreunassa on.

Kuva

En saanut ventiileitä irroitettua, kun ei löytynyt sopivaa puristinta työkaluista. Löytyi kyllä puristin, mutta jousi on sen verran syvällä kannen sisällä, että tasapäisellä puristimella ei yllä sinne painamaan jousta kiinni.

Seuraavaksi vielä kannen ja sylinterit koneistamoon, jossa kannelle varmaan aika täysi remontti. Suoristusta, seetien koneistusta ja tarvittaessa venttiilinohjureiden ja venttiilien uusimista itsellä mielessä... sekä hoonaus pytyille. Pitää vielä soitella koneistamoon (kunhan nyt löytäisin sopivan koneistamon :s ) missä kunnossa ottavat kannen mieluiten vastaan. Venttiilit kiinni vai irroitettuna.

Seuraavaksi itse moottorista irtoaa sitten startti, laturi, kytkin yms. kilkettä, jotka ovat vielä lohkopuolikkaiden irroittamisen edessä...
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 1.12.2008 17:29

Nyt on kansi kaikkine helyineen viety koneistamolle. Päätin sitten teettää kannelle melko perusteellisen koneistuksen: Seetit, suoristus, ainakin pakopuolen ohjurit, nokka-akselien korjaushionta ja pinnoitus sekä keinuvivuille kevyt hionta. Lisäksi tuli vielä se sylinerien hoonautus.

Tilasin jo vähän osiakin. Nokkaketju, venttiilivarren kumit, kaasarien korjaussarjat sekä etupään stefat ja pölysuojat ovat tuloillaan.

Budjetti ainakin meni kuuseen jo aikaa sitten. :| Olin tosin siihen jo henkisesti varautunut. :) Saas vielä nähä miten aikataulun kanssa käy. Vielä ei ole edes lohkoja halkaistu. Koneistamo lupaili kuitenkin osia takaisin ensi viikon perjantaiksi, että nyt olisi hyvä välikkö niitä odotellessa käydä lohkojen halkaisuun...
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 9.12.2008 15:51

Taas vähän edistystä tapahtunut. Stormilta tuli paketti ja osat olivat oikeat. :) Lisäksi pyörästä purettu kytkin, laturi ja muuta hilpettä. Purkaminen pysähtyi vauhtipyörään, jonka irroittamiseen tarvitaan ulosvetäjä. Pitää käyttää moottori paikallisella korjaamolla, jos siellä on sopiva ulosvedin. Jos ei löydy niin saa kuulemma yleensä koneistamolla teetettyä ~50e hintaan. Jos tilaisi, niin hinta olisi noin tuplaten ja toimitusaika Japanista jotain kuukausi...

Kytkinlevyt olivat hyvännäköiset eivätkä standardi paksuudesta paljoa vielä kuluneetkaan. Kytkimen ulompi kehä oli ottanut hiukka osumaa kitkalevyjen "hampaista", mutta saa luvan vielä kelvata.

Kävin tänään kyselemässä sitten männänrenkaita. Kyllä taas ottaa päähän kun ei ota asioista selvää ennenkuin rupeaa touhuamaan. Uusi rengassetti oli yli 80e per mäntä. :eek: Tämän kun kertoo neljällä niin ei enää naurata. :itku: Tästä summasta ei olisi enää edes kauhea matka sitten Wisecon mäntäsettiin joka irtoaa jollain reilulla 500 eurolla.

Nyt kuitenkin pitää vielä tutkailla josko vanhoilla renkailla mitenkään pärjäis tai sitten jos jostain sattuisi saamaan halvemmalla noita renkaita....eli google laulamaan...
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
vesil
Pyörä:
Kawasaki ZX6R -95
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
8.7.2005 12:48

ViestiKirjoittanut vesil » 10.12.2008 23:35

http://www.wemoto.com/
http://www.cmsnl.com/

Noista ite tuli tilattua osia. Postitettu on mut ei oo saapunu viel. Eli kato noista.. ;)
E: Wemoton paketti tuli. 9 päivää meni ja kaikki tuli mitä pitikin. Ja avaimenperä :nörtti: CMSNL:n paketti seurannan mukaan Suomen maaperällä kans.
hmts..
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 12.12.2008 13:48

Mielenkiintosia käänteitä taas tapahtunu. Kuten mainitsin paikallinen liike tarjos renkaita 80e/sarja, joten päätin soittaa Suzukin viralliseen liikkeeseen ja kysyä varaosanumeroa tästä sarjasta, jotta saisin googlattua sitä internetistä. Sieltä tuli vastaus, että sarjaa ei myydä erikseen, vaan ainoastaan ylikokomäntien kanssa. :eek: Vakiokokoa kuulemma saisi kyllä, mutta se ei lämmitä jos koneessa on ylikokomännät. Siinä vaiheessa tuli semmonen "mitä vittua"-olotila. Otin silti ylös vakiokokoisten renkaiden numeron ja googletin. Tuloksiin tuli renkaita samalla numerolla, mutta -050-päätteellä. Eli kysessä selvästi 0,5mm ylikoko. Kuitenkin jokaisen kaupan mukaan ne kävisivät ainoastaan saman vuosimallin R-malleihin, varaosanumero oli kuitenkin täysin sama, mutta tuolla päätteellä.

Eli vakiomännänrenkaat olisivat niiden mukaan samat R- ja F-malleissa, mutta ylikoot eivät enää olisikaan. En oikeen usko, että malli vaihtuisi. Kysyin vielä sitä varaosanumeroa niistä renkaista, mitä paikallinen liike tarjosi, niin oli juuri sama kuin nettikaupoissa ja sekin oli saatu suoraan Suzukilta. Eli ilmeisesti se kaveri Suzukin maahantuojalla, jolle soitin ei ollut ihan kartalla tässä hommassa...

Hinta olikin nettikaupoissa sitten eri. Esim. jenkeistä ~30 dollaria/satsi. Eli karkeasti hinta on kolmasosan siitä mitä täällä tarjottiin. Mannereuroopassakin, kuten esim tuolla CMSNL:ssä, järjestään yli 50e, että taitaa lähteä paketti rapakon takaa tulemaan. Näytti muutkin osat olevan halvempia jenkeissä eli pitää pistää kaikki mahdollinen tulemaan sieltä samassa paketissa.

Jos käy niin, että renkaat eivät sitten käykään, niin kaipa joku R:n omistaja joskus haluaa renkaat ylikokomäntiinsä vaihtaa. ;)

Tulipa sekava selostus.. :P

Kansi ei ollut vielä tänään valmis, vaan menee kuulemma alkuviikkoon, vaikka tälle viikolle luvattiin... :paha:
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 23.12.2008 14:10

Vihdoin kansi on haettu koneistamolta. Kaikki ohjurit menivät uusiksi ja nyt tuntuu venttiilit napakoilta niinkuin pitää. Nokka-akseleista tuli kuin uudet korjaushionnassa ja hintaa kertyi molemmille nokille yhteensä hiukan vähemmän kuin yksi uusi nokka maksaisi uutena. Samaten sylintereistä tuli kuin uudet hoonauksen jäliltä.

Ulosvedin meni teetettäväksi, ei löytynyt mistään sopivaa valmiina. Hiukan ollaan alkuperäisestä aikataulusta jäljessä. Tarkoitus oli että saisi vuoden loppuun mennessä jo koneen kokonaan purettua, mutta nyt ei tule onnistumaan. Kasaamisessa kuitenkin menee aikaa enemmän kuin purkamisessa, niin toivottavasti kevät riittää...
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 9.1.2009 13:50

Taas jotain edistystä. Nyt sain ulosvetäjän koneistamolta ja startin pyörän irti. Hintaa tuli ulosvetäjälle 70e ja tuskin tulen enää tarvitsemaan sitä ikinä. Tokkopa toista koneremppaa samaan pyörään tulee kuitenkaan enää tehtyä, eli pitänee etsiä sille ostajaa jostain. Muuta en jaksanut vielä ruveta tekemään kun oli tänään vähän kiirus oluen juontiin 8) , mutta ensi viikolla sitten yritetään halkaista lohkot erikseen. Napsin tallilla samalla muutamia kuvia:

Kansi koneistamolta:
Kuva

Sylintereistä tuli hyvät:
Kuva

Ulosvetäjä (Tämän saa ostaa miulta pois edullisesti, jos joku tarvitsee) ;) :
Kuva

Startin kytkin johon ulosvetäjä sopii:
Kuva

Osia joille pitäisi vielä löytää paikka jossain vaiheessa:
Kuva
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!