Jawa 350/640 '01 (50 000km 12.10.2014)

MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 22.7.2008 20:29

eli se suutin vähensi tärinöitä. Ei niitä varmaan silti pieniksi voi sanoa :) Kyllä nipponin jälkeen taas tietää miten paljon jawa tärisee. Ei se kyllä enään matkantekoa häiritse, kun nuo jalkatapit tuli laitettua. Siihen tangon tärinän läpi tulemiseen muuten vaikuttaa aika paljon koneen fiilikset ja hanskojen paksuus. Noilla vuorellisilla ei huomaa mitään, mutta nahkahanskoilla kovasti täristessä saattaa pidemmällä matkalla aavistuksen puutua. Ei kyllä mitään suurempaa. Jos olisi etukenompi asento tässä kikottimessa, varmasti kädet olisivat kovilla :) Mutta tosiaan ne kahvapainot vähentää vielä entisestään, peilistäkin näkee aina hyvin taakse rekisterikilvet painojen kanssa.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 22.7.2008 21:12

Joo mulla ei niille tankopainoille ole tarvetta. Auttaiskohan semmoiset painot jalkatappien päissäkin? :) Mulla auttais jos olis paksupohjaisemmat kengät. Täytyy niitä vielä vähän konversioida. Lisäksi sain huiput nousemaan n.130km/h suuttimenvaihdolla. :) Pitäis kokeilla niitä läpihönkä pönttöjä noitten isompien suuttimien kanssakin.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 25.7.2008 16:42

Tulipa tuossa viikolla vaihdettua ne läpihönkäpöntöt paikalleen. Vot kun tuli koneeseen herkkyyttä lisää. Niillä pienemmillä suuttimilla ei auttanut mitään. Nyt tuntuu ikäänkuin jopa "tehopiikki" 4000rpm kohdilla. :) Kierrokset kerää nyt selvästi nopemmin ja kulkee pienemmällä kaasulla. Uskottava se vaan on, että ne orkkispöntöt hieman kuristaa. Jalkatappien tärinöitä vähensi hiukan yli satkun vauhdissa. Silti vielä häiritsevällä tasolla.

Oliskohan niistä tankopainoista oikeasti apua myös jalkatappeihin? Pitäisi tietty olla varmaan painavammat, mutta sama idea siis. Pitää koittaa kehitellä...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 25.7.2008 17:00

No juu, ruuvaat niiden tappien päihin jotkut teräsmokkulat ensihätään. Taitaa se jalkatapin muoto vahvistaa niitä tärinöitä kun tapin pää on jo kauhean vääntövarren takana. Onko niitä kuvia?
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 25.7.2008 17:14

Laitoin orkkistapit takaisin. Totesin ne kaikkein tukevimmiksi. Täytyy niitä painoja vielä ihmetellä...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 26.7.2008 21:48

Tänään tuli askaroitua enemmänkin Jawan parissa. Tuli vaihdettua uusi orkkimallinen Mitas takagummi, ketjut ja uudet ketjusuojan kumit. Samalla laitoin ylempään kumiin rasvanipan: http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/35321 Nyt sujuu rasvailut helpostin ja siististi. Vanhat ketjut oli loppu, kun edellinen omistaja oli ajanut ketjut lähes kuiviltaan ja aivan liian tiukilla.

Ei onnistunut takahaarukan rasvaus, sillä rasvanippa on niin hölmössä asennossa, ettei prässiä saa siihen mitenkään suoraan. Suunnittelun kukkanen siis Jawalta. Pitäisi olla vähän sievempi prässi. Taitetun nipan asennuskaan ei auttanut, kun se jäi juuri väärään suuntaan vinoon. :x

Takapyörän laakerit oli hyvässä kunnossa ja laitoin niihin vain uutta vaseliinia.

Koeajon jälkeen totesin rytkytyksen kadonneen lähes täysin. Siis loppu olleet ketjut aiheuttivat sen kovan rytkyttelyn. Loistavaa! Nyt kaupunkiajo on paljon mukavampaa.

Toisesta läpihönkäpöntöstä lensi taustalevy motarilla tienposkeen. Täytyy huomenna askarrella uusi...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 26.7.2008 22:13

:) tuon takia cakkivassakin oli normi ketjut finaalissa alle 10tkm jälkeen, kun pyörivät lähes kuivina rasvailusta huolimatta. Hyvän paikan nipalle löysit ;) Ei muuten kannata ihan tolkuttomasti sitä rasvaa tunkea, se tulee kotelon ja vanteen välistä ulos(nimimerkillä kokemusta on). Siinä vanteen ja kotelon välissä ei ole edes mitään tiivistettä. Itse olen todennut, että joku 1/10 tuubi 2,5tkm välein pitää lotinan kohillaan. Alkuun laitoin noin puoli tuubia 2,5tkm välein. Kannattaa käyttää lämpöä kestävää vaseliinia, vaikka varmasti sitä käytätkin jo. Ne "joka paikan" vaseliinit menevät liruksi lämmetessään. Itse käytän tuplavaippapatojen sekoittajiin käytettävää vaseliinia, joka on suunniteltu kestämään yli 100c lämpötiloja ilman ominaisuuksien heikkenemistä.

Pyöräsi tosiaan rytkytti enemmän kuin minulla, hyvä että sekin selvisi!

Itse sain takahaarukan rasvattua avaamalla/kiristämällä sitä rasvanippaa jolloin se tulee parempaan asentoon. Ei tunkenut kierteistä ulos, eikä oikeastaan mistään muualtakaan. Sen haarukan pitäisi olla melkein irti, että tulisi kunnolla ulos. Siitä samasta nipasta taitaa tulla rasvat myös siihen takajarruakselin holkitukseen(ehkä). Kannattaa laittaa uutta rasvaa myös etupyörän laakeriin, minulla oli molemmissa laakereissa jo hieman kulahtanutta vaseliinia.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 26.7.2008 22:30

Etupyörän laakerit vaihdoinkin jo tuossa pari viikkoa sitten ja laitoin uudet rasvat. Ne oli ihan ruosteessa, kun mitä luultavammin edellinen omistaja suihkutellut surútta painepesurilla suoraan napaan.

Se prässin rasva on jotain työkoneiden tappirasvaa, joten luulisi toimivan Jawan ketjuissakin.

Täytyy sitä taitettua nippaa vielä kokeilla ja jättää hieman löysälle rasvauksen ajaksi.

Täytyy vielä suunnitella, miten ne jalkatappipainot tekee.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 27.7.2008 21:44

Tuli testattua niitä jalkatappipainoja. 24mm akselinpätät tungin kumpaankin tappiin. Tärinät vain voimistuivat todella sietämättömiksi. Varpaista lähti tunto 15km motaripätkällä. :D No otin ne painot pois ja säädin sytkän tehtaan merkkiin. Nyt kiihtyy kun loistavasti(jos jawasta voi niin sanoa)ja koneesta alkaa paljastua 2t luonne. :P Vetää täysin kivuttomasti jengat sinne punaiselle 5750rpm ja ottaa selvän "tehopiikin" 4000rpm. Kiitos kuuluu lähinnä suuremmille suuttimille ja läpihönkäpöntoille.

Sain Karhulan rampista taitottua 130km/h puolella kaasulla kiihdytellen ihan kevyesti. Taitaa olla nyt koneessa vähän enemmän, kun 17kw. :) Nyt vaan laittelemaan kaikki hyvin timmiin ensi viikonlopun veteraaniralli reissuun...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 27.7.2008 22:19

No sittenhän me voidaan kokeilla kumpi kulkee kovempaa, ketku vai jawa! Kun vain saisi aikaiseksi soittaa simpaselle ja hakea ne/tilata ne suuttimet. Voisi vaikka postissa lähettää tms.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 28.7.2008 17:43

No kyllähän Kettu Jawan vie ihan 6-0. Jawassa on suurimpana jarruna se järkyttävän painoinen kampura. Toisaalta se taas on mukava matka-ajossa, kun ajetaan tasakierroksilla.

Täytyy vissiin ne lepuutustapit laittaa, niin voi ajella yli satastakin. Tai sitten pitää hommata paksupohjaisemmat kengät. :D Ei nimittäin onnistu Ähtärin reissu noilla tärinöillä. :) Vituttaa, kun pyörä ei tärise muuten juuri mitään, mutta jalkatapit sitäkin vakivaltaisemmin....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 28.7.2008 21:15

Mikäköhän sinulla on sitten mennyt erilailla kuin minulla, minulla taas meno vain paranee 90km/h ja eteenpäin. Kuten muistat, niin minulla tärinät sijoittuvat sinne 3,5trpm. Tarkoitin huippunopeuksia, en kiihtyvyyksiä. Vaikka kyllähän tuo suzuki taitaa siinäkin(vielä) pidemmän korren vetää. Ovat kuitenkin eri pyöriä, ei Jawaa voi verrata japseihin, ihan eri juttuja.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 28.7.2008 22:13

Sytkä tuli säädettyä takaisin myöhäiselle, joka laimensi "tehopiikkiä" mutta laimensi myös tärinöitä. Tuli myös kokeiltua 98 bensaa ja tuntui sillä värisevän vähemmän. Voi olla että kuvittelin vaan. Tuntuu tuon koneen värinät vaihtelevan älyttömän paljon olosuhteista ja lämpötiloista riippuen. Vähiten tärisee 20km yli 110km/h rupeaman jälkeen. Täytyy tehdä ihan uudenlaiset jalkatapit varmaan. Ainoa vaan, että mistä löytää oikeanlaiset alumiinikappaleet varren tekemiseen....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 28.7.2008 22:31

ostat 12mm alumiinitankoa josta taot pultinkohdan tasaiseksi ja rautasahalla/rälläkällä niitä kohdistusviiltoja, sitten tuommoisen japsityyppisen jalkatapinkumin sujautat siihen ja avot. Pehmeänä se kumi vaimentaa varmasti tärinöitä aika paljon verrattuna tuohon jawan taittuvaan offroad malliin.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 30.7.2008 21:06

Tänään tuli asennetua ne lepuutustapit kaatumarautoihin ja rakennettua uudet jalkatappien taittuvat päät. En osaa selittää oikein minkälaiset ne tapit on, mutta laitan lähiaikoina kuvia. Senverran voin paljastaa, että värinänvaimentimena toimii kynnysmaton palanen. :) Sitäkin täytyy vielä kehitellä, mutta vaimentaa kohtalaisesti nykyisellääkin ja tuntuma on tosi hyvä.

Lepuutustapit toimii muuten loistavasti, mutta ovat vähän alaviistoon ja jalat tuppaa lipsumaan pois niiltä. Täytyy niitäkin vielä ihmetellä ennen Ähtärin reissua....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015