Honda CB 400N Super Dream '84

specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut specialisti » 1.8.2011 10:38

Jooh, eilen tuli ihmeteltyä niitä alipaineluistien neuloja. Niissäpä ei sitten mitään säätöä olekkaan. :eek: Sokkaa ei ole, eikä mitään muutakaan säätömahdollisuutta. Kuluneilta neulat eivät näyttäneet, jotenka pistin takaisin nippuun. Säädin vielä tyhjäkäynnin ilmaruuveja puoli kierrosta aukipäin, joten ainakin tyhjäkäynti on nyt laihemmalla.

Sitten virtalukko pirulainen päätti antautua. Virrat ei tahdo pysyä päällä, kuin avainta väkisin pitämällä "puoliksi" on-asennossa. Ei auttanut enää rasvaaminenkaan, joten tilaukseen meni. Onhan tuo jo kulunut, kun ikää on se 27v. Onneksi uuden hinta mc-scatterilla vaivaiset 19,90€. :) Saapa nähdä ehtiikö tulla osat ennen ensi viikonlopun veteraanirallia. Noh jos ei niin mennään Jawalla...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut MänTä » 1.8.2011 14:27

Mieluummin vaikka purkuosa kuin uusi tarvike... Nuo tarvikelukot on melkoisen epämääräistä laatua. Vinkkinä sen tarvikkeen kanssa : pidä vain virta-avainta lukossa(ei mitään avaimenperiä jne) niin lukko kestää pidempään.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut specialisti » 2.8.2011 16:38

MänTä kirjoitti:Mieluummin vaikka purkuosa kuin uusi tarvike... Nuo tarvikelukot on melkoisen epämääräistä laatua. Vinkkinä sen tarvikkeen kanssa : pidä vain virta-avainta lukossa(ei mitään avaimenperiä jne) niin lukko kestää pidempään.


Noh, purkuosaa tuskin löytyy tähän hätään, joten tarvike saa kelvata. Originaali on muuten saman merkkinen, kun 240 volvossa eli Neiman(made in w-germany). :) Tuo avain homma on tiedossa. Monet halppislukot tuppaa leviämään, jos pitää painavaa avainnippua virta-avaimessa.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut specialisti » 10.8.2011 22:14

On the road again! Tarvike virtalukko ei sitten sopinutkaan org kiinnikkeisiin. Noh, purkasin sitten org lukon, kun osoittautui täysin purettavaksi. Pohjalevyssä oli vain jotain möhnää jonka hinkkasin pois ja iskin silikooniöljyä pinnoille. Iskin vanhalla lukolla takaisin nippuun ja a'vot nyt pelaa! Todella laadukasta tekoa tuo lukko. 10v välein kun putsaa, niin kestää varmasti sen toiset 27v. 8)

Nyt tyhjäkäynnin ilmaruuvit käännetty 1,5kier enemmän auki, kun ohjearvo. Enää ei tunnu savuttavan kylmänäkään ja käynnistyy herkemmin, jääden melkein heti käymään tasaista tyhjäkäyntiä. Muutenkin surisee tyhjää kevyemmän tuntuisesti. Mielenkiinnolla kulutuslukemia odotellen...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut specialisti » 25.8.2011 21:40

Nyt on sitten Hondan kulutusasian tutkimus edennyt. Nyt sekä ensiö, että toisiopääsuuttimia pienennetty. Pääsuuttimet nyt 100(vakio 108) ja toisiopääsuuttimet 72(vakio 78). Nyt kulutus pudonnut n.2l/100km ollen nyt aika tarkkaan ajotyylistä riippuen 6,2-6,4l/100km. Tuon toisiopääsuuttimien(alipaineluistin alla oleva)pienennys ei auttanut vielä mitään, mutta varsinaisen pääsuuttimen(alipaineluistin ja kaasuläpän välissä)pienennys vaikutti heti. Tuo siis vaikuttanee enemmän osakaasulla.

Nyt tilauksessa 95 koon pääsuuttimet, joilla uskon lopullisen säädön löytyvän. Mitään muutosta koneen käytöksessä nuo suuttimien pienennykset ei aiheuttaneet. Ainoastaan kone ei savuta kylmänä enää juurikaan. Tästä on hyvä jatkaa...
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Tomppade Moderaattori
Pyörä:
Kawasaki AR125 -84 Suzuki SV1000S -05 & Pitpro Pro -07
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
28.1.2002 3:00
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut Tomppade » 25.8.2011 22:06

Miltäs tulpat näyttää, ettet vaan polta mäntiä puhki liian laihoilla seoksilla? :roll:
"Elämä on ihmisen parasta aikaa" - Matti Nykänen
SMRacing
Pyörä:
Kawasaki ZX12R B1
Paikkakunta:
Lapinlahti
Liittynyt:
21.1.2005 23:30
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut SMRacing » 26.8.2011 12:45

Ja kannattaa tarkastaa myös neulaputket, onko niissä kulumaa. Mikäli on niin pääsuuttimen pienentämisellä ei koskaan saa osakaasulta seosta kuntoon ja täyskaasulla pahimmassa tapauksessa vaarana moottorivaurio, mikäli menee laihalle johtuen pienestä pääsuuttimesta.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut specialisti » 26.8.2011 17:52

Tomppade kirjoitti:Miltäs tulpat näyttää, ettet vaan polta mäntiä puhki liian laihoilla seoksilla? :roll:


Tummat on edelleen. Riskirajoille ei todellakaan ole tarkoitus mennä. Pienennän suuttimia vaan sen verran, kun on tarpeen kulutuksen saamiseksi inhimilliselle tasolle(alle 6l/100km).

SMRacing kirjoitti:Ja kannattaa tarkastaa myös neulaputket, onko niissä kulumaa. Mikäli on niin pääsuuttimen pienentämisellä ei koskaan saa osakaasulta seosta kuntoon ja täyskaasulla pahimmassa tapauksessa vaarana moottorivaurio, mikäli menee laihalle johtuen pienestä pääsuuttimesta.


Neulaputket+neulat oli hyvän näköisiä, eli ei silmin havaittavaa kulumaa. Neulojahan ei tässä pelissä pääse lainkaan säätämään. Neulan säädöstähän olisin lähtenyt kokeilemaan, jos se olisi ollut mahdollista. Ei tässä olla ensimmäistä kertaa kuitenkaan kaasareita säätämässä(tosin 4-t säätämisestä ei juuri kokemusta)joten toimintaperiaatteet kyllä tiedossa. Näissä Keihineissä ei vaan ole mitään muita säätömahdollisuuksia, kun tyhjäkäynti, tyhjäkäynnin seos ja suuttimet. 70-luvun CeeBeissä oli tietääkseni ihan perinteiset kaasarit ilman mitään alipaineluistihömpötyksiä....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut MänTä » 26.8.2011 18:02

Nuo neulaputket ja neulat ei välttämättä näytä kuluneilta vaikka olisivatkin hieman höylääntyneet.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut specialisti » 18.9.2011 17:53

Tulipa heitettyä vajaan 300km reissu Hondalla. Nyt kulutus oli 2-päällä, vaihtelevalla ja melko reippaalla ajolla 5,9l/100km. Eli pudotusta entiseen n.2l/100km. Kyllä tuo suuttimien vaihto kannatti. Vieläkin voisi hieman pienentää, mutta alkaa pelottaa venttiilien/mäntien palaminen. Nytkin pääsuuttimet on n.10 pykälää vakiota pienemmät ja toisiopääsuuttimet 3 pykälää pienemmät. Kone pelaa nyt mukavasti läpi kierrosalueen ilman mitään "kuolleita alueita".

Mukava peli kaikenkaikkiaan. Ei syö mainittavasti öljyä eikä pidä mitään epänormaaleja mekaanisia ääniä. Tuo masina tulee kestämään varmasti vielä pitkään! Venttiilit säädän talvella ja ennen seisomaan laittoa vaihdan öljyt+suodattimen. Varmatoiminen pyörä jolla lähtee mielellään pidemmällekkin reissulle. Tänä kesänä tullut jo 7tkm ajettua ja kilometriäkään en vaihtaisi pois. Taitaa tästä tulla pisimpään tallissa viihtynyt/viihtyvä nelaripeli. :P
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut specialisti » 30.10.2011 21:38

Eilen oli niin komea keli, että tuli heitettyä tämän ajokauden päätösreissu Hondan osalta. Mukava maku jäi ensimmäisestä kaudesta Hondan puikoissa. Öjyt+suodatin vaihdettu ja pyörä puunattuna odottelemassa kevättä. Tosin muutamia pikkuhommia talven aikana tulee varmaankin tehtyä. Ainakin venttiilien säätö+nokka ja balanssiakselin ketjujen kiristys/tarkastus. Venttiilinvarren kumit hommasin jo aiemmin Lahden Strormilta, joten nekin voisi piruuttaan vaihtaa, kun kerran venttiilit täytyy säätää. No joka tapauksessa hommaa talveksi on todella vähän. Kaiken kaikkiaan pirun laadukkaan ja luotettavan oloinen peli iästään huolimatta. Made in Japan... 8)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut specialisti » 12.4.2012 21:31

Nostellaanpas tätäkin ylöspäin. Nyt on siis avattu ajokausi 2012 Hondankin osalta mukavan auringonpaisteen siivittämänä. 8) Talven aikana tuli tehtyä perushuoltoa eli: Öljyt+suti, venttiilien säätö, keulan öljynvaihto sekä balanssiakselin ketjun kiristys. Lisäksi "tuunasin" pyörää uusilla "tuutti"-mallisilla äänenvaimentajilla. Kylläpä on mureat saundit! :P Tuntuu pelaavan ja käyvän entistäkin paremmin, kun venttiilit on säädetty ja muutenkin huollettu vimpanpäälle. Uskomattoman hiljainen kone ilmajäähyksi, eli mekaaniset äänet on erittäin hiljaiset. :P Bensankulutuksesta on paha vielä sanoa mutta siitä informoin sitten, kun saan enemmän kilometrejä alle. Innolla odotan mitä toinen ajokausi CeeBeen kanssa tuo tullessaan!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Oma Aika
Pyörä:
Honda CX 500
Liittynyt:
12.4.2012 8:16
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut Oma Aika » 13.4.2012 9:25

Hienossa kunnossa! Ja käytöstä nämä vanhuksetkin tykkäävät. EIkös tuossa ole sama kone kuin CM 400 Customissa? Sellaista olen aina joskus miettinyt vaimolle - olisi tarpeeksi matala.
Honda CX500 & BMW K75 & CB500, vanhat prätkät yleensä ja tapahtumat kuvina -aiheinen blogi http://www.vanhamoto.net/
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut specialisti » 13.4.2012 21:28

Oma Aika kirjoitti:Hienossa kunnossa! Ja käytöstä nämä vanhuksetkin tykkäävät. EIkös tuossa ole sama kone kuin CM 400 Customissa? Sellaista olen aina joskus miettinyt vaimolle - olisi tarpeeksi matala.


Kiitos kehuista! 8) Käytöstähän nämä tosiaan tykkäävät. Viime kesänäkin tuli n.8000km pörrättyä tällä. Tuskin tänäkään kesänä ainakaan vähempää tulee! Kone on tosiaan aivan sama, kun CM400:ssa. Eipä tämäkään mikään korkea pyörä ole. Jopa hiukan matalampi, kun tuo Jawa 640:ni. Itse olen vain 173cm pitkä ja molemmat jalat yltää kevyesti kantapäitä myöden maahan. Sekä CM400, että tämä CB400 voisin hyvin suositella vaimollesi pyöräksi! ;)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Oma Aika
Pyörä:
Honda CX 500
Liittynyt:
12.4.2012 8:16
Re: Honda CB 400N Super Dream '84

ViestiKirjoittanut Oma Aika » 14.4.2012 9:18

159,5 senttiä edellyttää korkosaappaita ja -kenkiä, että yltää maahan edes seistessä... :lol:

Eli prätkä tai skootterin pitäisi olla tosi matala.
Honda CX500 & BMW K75 & CB500, vanhat prätkät yleensä ja tapahtumat kuvina -aiheinen blogi http://www.vanhamoto.net/