Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

Jupesetä
Pyörä:
Alfa Romeo
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
5.8.2010 23:41
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja WR 250 -88

ViestiKirjoittanut Jupesetä » 28.1.2014 2:21

Hyvältä näyttää. Tuun hakkeen sulta tallin avvaimen huomenna, pittää sulle hommata se oma!
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut Palezu » 28.1.2014 23:55

Aah, kuinka ihanan härski tuo husse onkaan. Kelpais itellekki :D Tekniikka vain kuntoon niin tuolla kelpaa savustaa kylillä.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 31.1.2014 9:22

Se onkin jännä nähdä mitä ne täällä totuttua isommassa taajamassa tuumaa tollasesta wanhanliiton savustimesta :D Mäntä ja pytty kävivät paikallisessa moottorikoneistamossa (kerrankin vaikuttais olevan asiantunteva paja, vaikutuin ja aion käyttää palveluita jatkossakin) mitattavana ja homma meni männän osalta kuten uumoilinkin, kun taas pytty tuotti yllätyksen. Männästä oli kulunut pelkästään se teflon-pinnoite pois, joten se on ihan käyttökelpoinen ja männänrenkaan siihen uusin. Pytty on vain kiillottunut ja siitä saadaan hoonaamalla hyvä ja käyntivälys sopivaksi tuolle vanhalle männälle. Mukavaa että joskus käy näinkin!

Etrasta hain neliön verran 5mm paksua mustaa polyeteenilevyä, josta vuolen sopivan kokoisen aluslevyn mittaristolle ja virtalukolle. Tarkoitus olis myös kasata gsf-"dyno" siististi jonkinlaiseen boksiin ja sijoittaa se niin että se ei vaan roiku mukana. Yks fiksunoloinen yleismallin nelinapainen virtalukko multa löytyykin, mutta mittaristoa ei ja siihen kaipaisinkin vähän vinkkejä. Seuraavat ominaisuudet koen tarpeellisiksi:
-nopeusmittari
-kierroslukumittari
-tuntimittari
-Jäähynesteen lämpömittari

Kaiken lisäksi mittariston tulisi olla mahdollisimman halpa ja paras. Trailtech vapor näytti aika fiksulta, hintakin jää siihen 100-150e pintaan ja ominaisuuksia näytti olevan riittävästi kuin myös koko oli pätevän olonen tämmöseen. Onko siitä kellään kokemuksia?

Ai niin, jos jollakin sattuu olemaan portmappeja uudempien 250cc 2-t enskojen pytyistä ja ehkä jopa putkistojen mittoja ja olet niitä halukas jakamaan mun kanssa ei-kaupalliseen käyttöön niin laita yv:tä. Mulla ei oo tullu pelailtua kuin kevareiden ja mopojen pyttyjen ja putkien kanssa, joten tässä joutuu varmasti käyttämään tovin jos toisenkin pitkäiskuisten moottoreiden tutkimiseen! Putkikin sattuu olemaan vähän kärsinyt, joten jos intoa riittää niin jotain itsetehtyjä luikeroita saattaa putkahdella ;)
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 2.2.2014 19:00

Jotain pientä (tai ainakin näkymätöntä) on tullut taas tehtyä ja pyörä on saatu melkolailla konetta lukuunottamatta atomeiksi. Tuossa se vielä seisoi omilla tassuillaan:
Kuva
Tuossa kone irrallaan ja odottelemassa ulosvedintä että päästään erottamaan lohkot toisistaan:
Kuva

Tässä ollaan menossa nyt:
KuvaKuvaKuva
Osat on hyvin likaisia, millon lie edes pesty viimeksi...

Testimielessä maalasin t-palat ja kytkinkopan mataksi paukkupulloilla, pohjalla tietysti primer ja päällä mattalakka. Maalasin melko monta kerrosta, jännä nähä miten kestää. Tuossa perunalla otettu kuva maalaamattomasta t-palasta ja sitten kuva maalatuista palikoista:
KuvaKuva

Mustaksi maalatuista etukatteista testailin ensin maalinpoistoa kuumailmapuhaltimella ja muovilastalla, mutta se ei oikein toiminut. Sitten satuin saamaan käsiini pullollisen tinneriä, joka tehos aivan luvattoman hyvin. Maali lähtee pyyhkimällä eikä muovi vaurioidu:
KuvaKuva

Etupyörän laakerit liikkui pykälittäin, joten ne pitää uusia. Takana sattuu olemaan prikulleen samat (ja helposti saatavat) lakrut, joten uusin nekin samalla niin ei tarvi kantaa huolta niistä vähään aikaan. Pyörän värimaailma tulee olemaan mahdollisimman lähelle alkuperäinen, tietysti pienillä muutoksilla, mutta joku tuossa old-school lookissa smotoilla vaan kiehtoo ja sillä mielin tätä teen että valmiina voisi luulla että se on 80-luvun lopulla tullut suoraan tehtaalta!

Kuva
Kuvasta näkee pyörän orkkisvärityksen.
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 2.2.2014 20:17

Kannattaa anataa vielä PataPataa maalien poiston jälkeen muoveille, saa melko hyvät niin.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Jupesetä
Pyörä:
Alfa Romeo
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
5.8.2010 23:41
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut Jupesetä » 13.2.2014 13:52

käyhä siellä tallilla joku päivä kattoo mitä sille hyllylle kuuluu :D
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 13.2.2014 19:21

Nyt ku menit tämän nostamaan, niin on sama päivittää hussen tilannetta. Elikkäs kaikki koneen laakerit on tilailtu ympäriämpäri eurooppaa. Tässä välin olis tarkotus siistiä pikkuosia hiomalla, maalaamalla tai maaleja poistamalla. Uusien runkolaakerien saavuttua pytty pääsee mitattavaksi olennaisten speksien osalta ja suunnittelen sille kevyen porttauksen ja ylimääräisten siistimisen. Sekä tietysti mittailen squishit sun muut tärkeät ja työstän ne kohdilleen.
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 13.2.2014 21:45

Joko se maski on kotiutunut? :)
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 15.2.2014 16:34

Eilen kävin sen hakemassa, on se vaan melkonen:
Kuva
Abelzini
Pyörä:
on
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
5.5.2009 16:43
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut Abelzini » 15.2.2014 19:18

Kävitkö hakee Kajaanista ton hussen?
Hyvältä kuulostaa suunnitelmat. :)
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 15.2.2014 21:29

On kajaanista joo.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 18.2.2014 19:06

Postilaatikosta löytyi pientä kivaa:
KuvaKuva
Jälkimmäisessä kuvassa oikealla on vanha osa ja siinä vierellä uusi. Stefoja tilasin siis varalle ylimäääräiset, vesipumpun stefaa en tilannut kun se oli moitteeton (saa nähdä joutuuko katumaan päätöstä). Kuvassa oleva laakeri oli lievästi sanoen vaativa hankittava, mutta sattui kuitenkin olemaan tuon brittiläisen liikkeen valikoimassa (ja lähes tuplasti halvemmalla kuin suomessa). Nopea toimitus ja tuotteet pakattu asianmukaisesti. Suosittelen lämpimästi [url]simplybearings.co.uk[/url].

Sitten vielä odotellaan loputkin laakerit.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 9.3.2014 23:21

Hussen koneen laakerit tuli milloin nyt tulivatkaan, hyvälaatuisia ovat ja kaikki oli sitä mitä pitikin. Näillä näkymin vaihteensiirtohaarukat tehdään uudet, tässä niitä olen yrittänyt mallintaa, mutta muoto luo omat haasteensa... Noh, reenaillaan ;)

Jotain oikeatakin tuli tehtyä, nimittäin niputeltua yammua!

KuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuva

Venat elvytin vielä käyttökuntoon, eihän ne uutta vastaavat ole mutta jospa niillä kesä mentäisiin :roll: Kameralle ei ollut jäänyt kuvaa kannesta, siinä vaiheessa kun sitä oltiin asentamassa, joten melkosta karstapaskaa tuolta vielä kuvissa löytyy. Kantta kiristellessä oli ongelmia kuuskolojen kestävyyden kanssa:
Kuva
Loppujen lopuksi hain sellasen järeän 1/2" hylsyllä olevan pitkän kuuskolon ja loppui nuo tapuilut sun muut pelleilyt.

Pudotinpa ketjunkiristimen reiästä pultinkin, siitäkin sai repiä riemua yhdeksi iltaa kun sitä epätoivoisesti etsittiin. Sitten se löytyi:
KuvaKuva

Koneen pyöritystä varten tein hitek-adapterin, mallia otin haynesin manuaalin kuvasta jossa oli ihan tehdasvalmisteinen systeemi koneen pyöritykseen (jaon laittaminen kohdilleen). Kuva

Melko paljon tuota lystiä tuossa vielä riittää, siis sähköjen sijoitus ja sähkösarjojen fiksailu (vitunkin sähköpenttipatentit :x ):
Kuva

Sitten vielä raakamallia siitä millaista ilmettä haetaan, perän kulma tulee jäämään tuollaiseksi mutta sitä nostetaan muutama sentti ylöspäin (hyvä ajoasento ja ilmava lookki):
Kuva

Eipä mulla muuta, toivottavasti joku jaksaa lueskella ja eipä haittais vaikka jotain kysyiskin (saa sitä jupistakin)!
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 10.3.2014 2:19

_rieska_ kirjoitti:Kuvasta näkee pyörän orkkisvärityksen.


Pakko oikein tulla kehumaan tuon pyörän ulkonäköä tänne, kun on niin nätti pakkaus! Komeet on haitarit ja putki aivan mieletön. :eek: Tuntuu että nää pyörät kehittyy ulkonäöltään vaan surkeammiksi vuosi vuodelta, täytyy kyllä harkita seuraavaksi pyöräksi jotain tämän suuntaista.
¿
Pandemic
Pyörä:
on pyöree
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.11.2013 17:20
Re: Rieskan lelut: FZR 1000 -89 ja Hva WR 250 -88

ViestiKirjoittanut Pandemic » 10.3.2014 10:42

Näistä kasarivehkeistähän ne rakentaaki nii fighterit ;) tuo perä on kyllä komia, kyllähän tässä menee peukalo perseesee ku kattelee noita venoja sun muita hilppeitä mitä tuo kone sisällään pitää :lol:
PÄRPÄR