Jos tuon hitsaat niin ettei se väännätä/vetele yhtään mihinkään suuntaan, niin kova hitsari oot. Vaikka se olisi kannessa kiinni niin silti siihen jää jännityksiä.
Koneistamon leivissä kun itsekki olen, niin yksi vaihto ehto olisi hitsata kaikkiin laakeripukkeihin lisää ja sitten koneistaa kaikki pukit uudestaa ja samaan linjaan.
Ajatuksena oli tehdä jonkinlainen jigi hitsausta varten johon kiinnittää tuo alkuperäsen pulttijaon mukaan ja siitä hitsailisi kasaan niin varmasti menisi oikeaan kohtaan vielä. Kellon kanssa suoraan tuo irronut palanen ja laittaa sulamaan.. Tosin siihen se menee nätisti omalle paikalleen takasin kun niin tarkasti halennut. Tiedä sitten sen jälkeen kun hitsausta varten tuohon urat tehty.
Paikallisella koneistamolla sanottiin että varmaan pulssin kanssa menis ja hitaasti vedettäessä mutta päässyt tekemään kun hitsilaite epäkunnossa. Toinen vaihtoehto joka tuli itellä mieleen olis kehitellä jonkinnäkönen "latta" tuonne alle mihin sais venakopan pultin kiinnitettyä.. Eihän tuo kuitenkaan hirveän rasituksen alle joudu, käynyt myös mielessä se metalli epoxi mitä on jo parista suunnasta ehdotettu mutta tiedä häntä oisko sellaseen luottamista..?
Tosin eihän siitä suurta vauriota tule jos pettäisi, öljythän se vaan iskisi pihalle ja sen kyllä huomaa..
No omapa on asiasi, mutta mulla ei kiinnostais alkaa pelleilemään tuon vanhan kanssa varsinkin kun kyse on vain muutamasta kympistä! Ja takuulla se uus käytetty on parempi kuin vanha korjattu tai ainakin pienitöisempi ja sitä myöten halvempikin.
Uuden/käytetyn kanssahan joutuu myös kikkailemaan ilmeisesti. Joku viisaampi tuohon voisi vastata? Kun purkuosista ja paikkalisella korjaamolla kun sanoivat että pareiksi koneistettu ja kulumat ym ei vastaa sitä mikä on tällä hetkellä kiinni niin ei ole yhtään hyvä juttu varsinkin kun ei laakereita ole eikä edes niistä irto liuskoja.
Eipä tuon korjaaminen kalliiksi tule jos itse koulussa hitsaan myöhemmin(ilmaista). Viereisestä kylästä löyty joku koneistamo missä kaverille hitsas jopa imalasiksi t-palaa moposta kun ei ollu kun pieni homma hitsata. Samassa paikassa kävin itseasiassa TZR pytyn porauttamassa eikä ottanut kun 30e sis hoonaus.
Sieltä voisi käydä kysäsemässä. Tuli tehtyä sitä varten jo valmiiksi jonkinlainen jigi myös. Sen kun hitsaa siinä, antaa viiletä ja ottaa vasta sitten pois niin eikai se kamalasti vääntyile.. jos vääntyilee niin sitten pitää uutta tilailla.
Terve taas. Tapaus nokkapukki on vielä auki mutta kauan kaivattu vanne on löytynyt. Suomesta ja vielä suht kohtuu hintaan. USD keula jää vielä ostamatta ainakin hetkeksi, kuitenkin 17" vanne on pyörän tulevan luonteen takia omalla tavalla tärkeämpi kun harvemmin löytää 18" nakkeja tuolta rengaslavoilta.
Selailin vaan jotain FZR juttuja googlesta ja silmään osui varmaan vuoden vanha Nettimoto ilmotus jostain jammun osista, no pistin sähköpostia ja vieläkin löytyi vanne. Kyseessä siis -92 kawan vanne valmiiksi muokkailtuna sopivaksi 600 FZR:ään. Joo toki olisin koulussa koneistajana vanteen sovitella menemään, mutta laiskuuttani ja sopivan hinnan tullessa tuo saa jäädä. Ebaysta tilaamalla olisin _ehkä_ päässyt samaan hintaan mutta silti pitäisi kaikki työt tehdä ja muuta.
Samalla pyörän ketjut vaihtuu vähän kevyempään. Tuosta 530 jaosta->520. Aivan turhaa vielä tuota järempää ketjua tuon teholuokan pyörässä. Mitä foorumeilla kirjottelevat niin jopa persdynossa huomattava ero tulee tuosta. Ei toki paljoa mutta silti. Ja sehän on vain plussaa jos tällä jonkinnäköistä viivaa meinaa piirellä. Perästä painoa pois ja ehkä mahd jäykkä iskari. Ja keulaa matalemmaksi, joka vielä onnistu hyvin kun ei ole USD.. keulaan ilmeisesti vaihdettu myös jäykemmät jouset ja öljyt koska vakiona keula on kuulemma todella löysä.
Mutta tuossa vanne, jos kusti sen jokkupäivä toisi
Tänään viimein sain aikaseksi vietyä nokkapukin hitsattavaksi. Tuli halvemmaksi kun ostaa uusi(käytetty) ja se koneistaa sopivaksi. Kuulemma hyvin tulee onnistumaan hitsaus:)
Lauantaina oliskin matka MP-Messuille kahtelemaan mitä näkyy
Dodii nyt on nokkapukki takasin kotona, asennettuna ja kone valmiina kaikinpuolin. Ihan ongelmitta ei _taaskaan_ selvitty kun katkesi yksi venakopan pultti joita onneksi oli toinen varalla ja joutui vähän hiomaan pukin saumoja kun ei nokat mahtunu pyörähtämään. Taas tuli kirottua tuota momenttiavainta, pelkkää harmia vaan ollu siitä
Jos ei aivan kielletyä niin tuossa vielä kuva tuosta sivuprojektista, tuollanen 50cc vauvamönkijä jossa nyt kolmas kone menossa ja se on 125EXC pyörästä peräsin oleva. Aiemmin oli 200cc kiinamönkijän motti, se tosin sitten lopulta tottakai levisi. Kuutiot väheni mutta (luvattu) teho kasvoi puolella.
Doo hiljasta on ollu vähäsen FZR:än parissa ja mönkijäänkään päässyt rakentamaan eilen vaikka piti mutta tänään tippu postiluukusta kauan kaivattu 17" vanne. Peräisin -92 ZZR kawasta, laakerit vaihdettu ja vannetta koneistettu niin että _pitäisi_ mennä suoraan eturatasta hieman siirtämällä että ketjulinja suora.
Jos menee niin sain suht edullisesti koska mukaan vanne+rataspakka+jarrulevy+ratas. Ja toki siinä oli venttiili kiinne myös. Jos vanne taas ei mene suoraan niin sitten ketuttaa koska ebaysta olisi samanlaisen vanteen saanut vielä halvempaan hintaan. Noooh pitäisi jaksaa swingi irroitella ja katella miten istuu.
530->520 ketjujako muutos myös tehtävänä. Koska foorumien mukaan tuokin muutos tuntuu kiihtyvyydessä/vastaavudessa kaasuun siis kun on vaihde tuvassa. Ja myös sen takia että sattuu löytymään täysin uudet 520 ketjut hyllystä niin ei budjettikaan kärsi. Kuulemma aivan hyvin riittävät tuon vehkeen tehoille. Vanteen mukana tullut ratas on ilmeisesti 525/530, kooltaan oisi ollut muuten sopiva (50). Ajattelin että voisi ostaa 50 piikkisen 520 ratasaihion johon koulussa poraille tarvittavat reiät. Aihiot ovat suht halpojakin, 30e tais olla jossain.
Tavotteena olis tänä lukukautena koulussa saada tehtyä itse ratas CNC koneilla, säästäis rutkasti rahaakin, ja ohjelma kun on valmiina niin niitähän tekee liukuhihnalta vaikka muutaman varallekin
KUISKUIS kirjoitti:Tavotteena olis tänä lukukautena koulussa saada tehtyä itse ratas CNC koneilla, säästäis rutkasti rahaakin, ja ohjelma kun on valmiina niin niitähän tekee liukuhihnalta vaikka muutaman varallekin
Kerro ihmeessä ku alkaa kiekot olemaa hyvännäkösiä ni löytyy muute ostajia!
Juuuh hoituu, ensimäiset rattaat menee varmaan ihan arpapelillä mitä sieltä tulee
Nomutta asiaan, ei vieläkään sen kummempia tapahtunu kuhan päivittelen ettei ihan kuole tämä topikki. Tänään tuli mätänetistä haettua tulpat+öljynsuodatin kun sen rikoin konetta irrottaessa. Toimi vähän kun iskunvaimentana siinä asfaltin ja koneen välissä.. Toki hyvähän se on muutenkin vaihtaa.
Plasti-Dippiä nyt saakin viereisestä kylästä joten pitää sitä sieltä jokupäivä noutaa ja maalailla vanteet. Ratas pitäs kanssa laitella iibeistä tilaukseen, eteen tulee varmaankin ZX6R Kawan "offset" eturatas että menee uudella vanteella ketjulinja kohdilleen.
Tulpat ruuvailin kanteen ja samalla tuli huomattua että yhdestä reiästä menny ilmeisesti kierteet, tulppa meni siihen vähän voimaa käyttäen mutta kyllä se tiivis on. Pitää sitte katella myöhemmin sen korjausta jos on tarvetta. Muuten koneen voisi melkeimpä takasin ruuvailla pyörään kiinni ja starttia kokeilla.. Ellei käynnisty niin kerkeää sitte lähtä vikaakin etsimään ennen korttia joka tulee taskuun 26.6. Öljyt koneeseen pitää vielä ostaa kun tänään unohtu
Terveppä taas, kesä oli jo paripäivää nii tuli inspiraatiota laittamiseen ja sitten se talvi taas tulikin Nooh robbarissa shoppaillessa osu silmään Mastonin versio plastidipistä, Rubbercomp nimeltään. Ostin purkin neon-vihreää testiksi kun ei hintakaan ollu kovin paha. Sävy nyt ei ihan ole sitä mitä etsin ja ainaskin tämä ensimäinen maalaus kerta meni vituiksi kun aloin maalaamaan kuin normi kilikolilla ja tuloksena valumia jokapuolella.. Vaatiskohan kanssa kirkkaampaa maalia pohjalle että kunnolla neon sävy.
Parista kohtaa tuli ihan jees pintaa, kokeilen vielä uudestaan. Ainaskin tuo "kuoriutuu" juuri kuin mainostettu, vähän tosin vaikea koloista ja sellasista saada kaivettua. Jos ei toisellakaan kerralla onnistu niin haen suosiolla aitoa dippiä, saa ainaskin juuri oikean sävyn. Ja videoiden perusteella se on paaaljon peittävämpää! Myös tuo Mastonin versio jotenkin tuntu jotenkin räkivän sellasia "pisteitä".
Mitäs tässä kummempia, öljyt tuli haettua myöskin koneeseen jos first starttia yrittämään kunhan jaksaa koneen pulttailla kiinni. NIIIN ja jumalauta viimeviikolla tullut RSC:n kahva kerittiin jo varastaa pyörästä, siis ei helvetti Mönkijästä lähti myös viimeviikolla ensisavut ulos ja alkaa olemaan viimeistelyitä vailla, ainut positiivinen asia lumien takasin tulossa että pääsee tuota vedättämään kunnolla