Tänä keväänä mentiin oikeasti 25tkm yli.
Käynnistysprosessi oli sinänsä sama kuin aina talvisäilön jälkeen, muutama polkaisu ilman virtoja ja virrat päälle päm päm.
Lisäohjelmaa järjestin ihan itse itselleni kun irrotin viime syksynä akun mopottimesta ja laitoin älylaturiin talveksi kuistille. Kiinnitin akun nyt keväällä paikalleen ja sen enempää miettimättä kiinnitin piuhat kiinni akkuun siten kuin johdot olivat jääneet törröttämään. Valitettavasti järjestys oli väärä. Latauksensäädin ei tykännyt tästä ollenkaan vaan päästi savut ulos ja akku porisi iloisesti per heti. Oikosulkuvirrat lienee olleet jotain 75A luokkaa mitä tuolta akulta luvataan. Mitään sulakesuojaustahan tuossa ei ole, ainoastaan muun sähköjärjestelmän suuntaan akulta.
Suzuki GT 250 eli ketussa sattuu olemaan samanlainen sytytysjärjestelmä Vapelta joten sain siitä lainattua säätimen ja akku löytyi Biltemasta SMF tyyppisenä sen jälkeen kun tuli todettua tämän Eurogloben huono varauskyky porisemisen jälkeen.
Tilasin Jawatallista uuden "virallisen" latauksensäätimen about 80e hintaan ja muuta roinaa maailmalta. Renkaat taitaa olla syytä vaihtaa, eturengas on palvellut nyt 20 vuotta ja 25tkm ja takarengas on melkein kulutusmerkeissä sekin. Tilasin myös uudet etupumppujen jouset kun ovat olleet uudesta asti vähän eri paria, jokusen sentin eri pituiset.
Jawashopista tilasin etujouset, käynnistyspolkimen kumin, kaasuttimen kumin, joitakin tiivisteitä, kaasuvaijeriston ja uuden sulakepesän.
Renkaat tilasin MPrenkaat kaupasta, posteineen ja yhdellä sisärenkaalla about 150e.
Kaasuvaijeri myös jumitteli mutta lähti taas pelittämään rasvauksen jälkeen.
Kadonneiden katteiden muoviprikkojen tilalle ystäväni 3D-tulosti vastaavia. Biltemasta hain sopivia RST ruuveja ja Nyloc muttereita, nyt on katteetkin kasassa asianmukaisesti.
Vielä on hakusessa uudet tärinäkumit sylinterikanteen kun vanhat alkavat jo halkeilla.