Noniin nyt se sitten tapahtui. 6,5 vuoden päristelyn jälkeen pyörähti 50 000km mittariin joista itse ajamiani n.42 000km.
Pyörä pelaa edelleen ilman minkäänlaisia selviä väsymisen oireita, joten tallissa kököttävä 9tkm rullailtu sininen 640 sport odottakoon vielä vuoroaan.
Kaikille jotka pitävät kaikkia 2t-pyöriä epäluotettavina/heikkona voin sanoa suoraan, että ovat pahasti väärässä.
Tuohon kilometrimäärään ei ole koskaan jättänyt tien päälle. Yhtään koneen laakeria ei ole vaihdettu, sylinterin kannetkaan ei ole koskaan olleet auki, kytkin on täysin alkuperäinen levyineen eikä luista tippaakaan. Puristuksetkin on koneessa yhä kohdallaan ja vääntö hyvä. Kulutus noilla nykyisillä pakoputkilla pääsääntöisesti alle 5l/100km.
Varmasti suuri osatekijä koneen hyvään kestävyyteen on ollut laadukkaan 2t-öljyn käytöllä(Mobil 2t Racing) ja säännöllisellä vaihteistoöljyn vaihdolla. Kovilla helteillä olen joskus käyttänyt tankissa pientä öljytilkkaa varmuuden vuoksi. Muutoin olen luottanut ainoastaan alkuperäsieen Mikuni-öljypumppuun.
Kaikenkaikkiaan Jawa on tullut järjettömän halvaksi ylläpitää ja ajaa. Mihinkään muuhun ajoneuvoon ei ole syntynyt yhtä suurta luottamusta. Jos pitäisi lähteä mp:llä maailman ympärysmatkalle, lähtisin ehdottomasti tällaisella Jawalla.
Tuossa videontynkä "suurelta hetkeltä"
:
http://youtu.be/ormi96rrAkg