malmari kirjoitti:Joo, olen käännelly noita läppiä ympäri, mutta ei sillä mitään vaikutusta ole. Ne jää aina vaa auki enempi tai vähempi.
Toiset taivuttelevat läppien rajoittimia kuvitellen saavansa lisää virtausalaa, mutta varsin usein siitä tulee vain ongelmia. Jos niitä on taivutettu, usein käy että rajoittimet painavat läppää juuresta, jolloin se jää päästä aina muutaman millin raolleen oli se kummin päin tahansa. Tämän huomaa helpoiten silloin, kun kiristää rajoittimien ja läppien läpi tulevia pultteja. Jos rajoitin painaa läppää juuresta, läpän kärki nousee ylös kiristysvaiheessa, vaikka läppä muutoin olisikin aivan suora.
Joku voisi varmistaa läpän maksimiavautuman korjauskäsikirjasta, mutta oma muistikuva olisi 10mm. Ainakaan se ei tulisi olla 12mm suurempi. Jos läppien rajoittimia on taivutettu ja avautumaa on liikaa, ovat omien kokemusten mukaan pahimmat ongelmat keskikierrosalueella, jossa tulee helposti epämääräisiä röpöttämisiä ja nykimisiä. Joskus suoranaista pyrkimystä myös sammumiseen joka kuulostaa samalta booaukselta, kuin pääsuuttimen yhtä-äkkinen tukkeentuminen.
Päättelin tosta, että läppä ei liian suurilla avutumilla kerkiä tarpeeksi sulkeutumaan ja kampikammion kohoava paine pyrkii avaamaan läppiä uudestaan. Sikäli on kyllä erikoista, että omissa kokeiluissa pahimmat ongelmat keskittyvät juuri keskikierrosalueelle ja moottorin päästessä tästä yli ongelmat jälleen pienenevät. Tuo 12mm. maksimi avautuma tuntuisi olevan sidoksissa V-muotoisessa asetelmassa läppien väliseen kokonaiskulmaan.