Eli tiedämme etukäteen Laatiten löytyvän Uutisosastolta... Muista liimata motot.net tarra pyörään!
MänTä kirjoitti:Eli tiedämme etukäteen Laatiten löytyvän Uutisosastolta... Muista liimata motot.net tarra pyörään!
Ei kai siinä muuta kuin että eteen vaihdettaessa sen yhdenkin piikin vaikutus on suurempi kuin taakse vaihdettaessa (Sherlock? )laatite kirjoitti:Tietysti toi isompi takaratas ajaa ihan saman asian. Onko muuten jotain käytännön merkitystä vaihtaako taakse vai eteen? Vaikutus on sama mutta aiheuttaako jompi kumpi jotain muuta?
isoEGO kirjoitti:joo elikkäs just niinkuin iikka88 sanoi, eli ketju taipuu tiukemmalle mutkalle ja kuluu sen takia nopeammin ja kuluttaa myös rattaan nopeammin. tuo ilmiö on helppo havaita monissa laitteissa/koneissa, joissa on ketjuveto. pienempi ratas kuluu lähestulkoon aina nopeammin.
vartija kirjoitti:isoEGO kirjoitti:joo elikkäs just niinkuin iikka88 sanoi, eli ketju taipuu tiukemmalle mutkalle ja kuluu sen takia nopeammin ja kuluttaa myös rattaan nopeammin. tuo ilmiö on helppo havaita monissa laitteissa/koneissa, joissa on ketjuveto. pienempi ratas kuluu lähestulkoon aina nopeammin.
En ite ainakaan ihan kylmiltään kävis väittää, et ketjun taipuminen kuluttaa ratasta nopeemmin. Taitaa johtuu suoraan siitä vähenneiden piikkien määrästä, jolloin pienempi määrä piikkejä joutuu tekee saman työn, kuin entinen suurempi määrä.