Noniin, vihdoin on pientä edistystä tapahtunut. Eilen sain kotarin nippuun ja tänään oli vuorossa ensikäynnistys heti formuloiden (
) jälkeen . Pyöräytin moottoria muutaman kerran ilman sytytystä, että se saisi vähän bensaa ja sitten polkasin napakasti niin lähti samantien käyntiin ja kävikin todella nätisti ja herkästi.
Moottori nipussa ja puhtaana. Kansi ja pakoaukonsäätimen koppa oli vielä koneistuksessa tässä vaiheessa. Moottoriin vaihdettiin Proxin kiertokanki, kampiakselin runkolaakerit, yksi vetoakselin laakeri, kaikki tiivisteet ja stefat, mäntäsarja ja jäykemmät kytkinjouset. Kaikki muu oli täysin kunnossa ja moottori puhdistettiin vain huolella. Osat kiristettiin oikeaan momenttiin yms. Sylinteri säädettiin alatiivisteillä niin, että mäntä on täysin sylinterin tasalla YKK:ssa (ns. X-dimension=0) ja pakoaukonsäätimen ala-asento tarkistettiin.
Pakoputken laippaan asennettiin alumiinipronssiholkki ja nyt se on täysin tiivis, eikä putki kolise. Alkuperäinen squish olikin kannesta tarkemmin mitattuna 1,9mm ja kannen palotila ~26cc. Kansi kävi vielä kerran sorvissa kuvan jälkeen ja tiivistepinnasta lähti tavaraa yhteensä 0,85mm, mutta myös squishalueelta 0,10mm. Uusi squish on 1,15mm ja palotila 22,6cc. Staattinen puristussuhde oli alunperin reilu 12 ja nyt se on 13,9 eli puristuksia tuli reippaasti, vaikkei tuo lukema oikein mitään 2-tahdissa kerro. KTMTalkin keskustelujen mukaan ei pitäisi 98E5:lla olla hätää. Mittailin myös tarkemmin tuota kantta ja sain squishin alaksi 48% ja kulmaksi 1,9 astetta. Eli uusi squishin nopeus on ~27m/s. Luulen, että tuo on ihan kova yhdistelmä, koska vääntömoottori tuo tosiaan on vaikka mitä tekisi.
Otin tämän heti ensikäynnistyksen jälkeen. Kiksistä tunsi selvästi, että puristukset on nousseet, mutta helposti tuo silti käynnistyi. Ulkonäöllisesti pyörä pysyi aika samana, mutta paransin vähän runkosuojia ja ostin kaatumatapit 50€ alennuskoodin kanssa. Edessä ei ole vielä kaatumatappeja, mutta muuten pyörä alkaa olemaan valmiina ajokautta varten. Säädän kaasaria tarkemmin, kunhan kelit lämpenee. Olisi ihan kiva saada tarkempaa tietoa virityksistä. Pitää varmaan dynottaa jossain vaiheessa.
EDIT: Alkuperäinen puristussuhde ja kannen tilavuus heittivät hieman. Nyt pitäisi olla oikein.