Tuohon akku systeemiin/kestoon, tälläisessä pyörässä ei kannata käyttää huonoja akkuja, vielä jos ei ole mitään vaimennusta eristämässä akkua tärinästä, kokemuksia on.
Nyt on pakoputkisuunnitelmat edenneet. Ihan samanlaista Akrapovicin vaimenninta oli vaikea löytää, vaikka selailin myynti-ilmoituksia pitkin talvea. Nyt hiljattain tuli sopivasti myyntiin pari vanhemman mallin titaanipönttöä ehjillä kiinnikkeillä ja hankittiin sitten sellaiset.
Toinen vaimennin istui suoraan vakioputkeen, mutta toisen liitosputki olikin pari milliä kapeampi. Pääasia että itse pöntöt olivat samanlaiset. Hahmoteltiin jo vähän miten ne tulisi istumaan. Oikeastaan täytyy vain kehittää vastakiinnike toiselle puolelle runkoa ja taivuttaa hieman takamuovia kuumailmapuhaltimen avulla, niin pitäisi mahtua hyvin.
Vaimentimen päädyt tulee vähän turhan taakse, joten täytyy vielä tutkia jos niitä saisi siirrettyä enemmän muovien alle. Lyhentämään ei ruveta, joten istuu sitten miten istuu.
Alkukäyriksi suunniteltiin koko pituudeltaan erillään olevia rosteriputkia. Sain Husaberg foorumilta mittoja yhdestä teetetystä tuplaputkesta, joten suurinpiirtein sen käyttämillä halkaisijoilla mentäisiin. Suoraviivaisimmat putket saisi, jos kumpikin kulkisi eri puolilta moottoria. Silloin pitäisi siirtää takaiskunvaimentimen kaasusäiliötä ja katsoa, ettei putki olisi öljynsuodattimen vaihdon tiellä. Esimerkiksi: http://www.enginehardware.se/Webshop/Ex ... bike-b.gif
Pyritään varmaan tekemään alkukäyrät moottorin vasemmalle puolelle kuten alunperin, mutta takaiskunvaimentimen jälkeen toinen kääntyisi eri puolelle. Ei tarvitsisi tehdä muita muutoksia, eikä pituudet heittäisi ihan hirveästi, kun laittaa kauempana olevasta pakoaukosta lähempään vaimentajaan ja päinvastoin. Tulee pari tiukempaa mutkaa, mutta tuskin siitä suurta haittaa on. Tähän malliin siis: https://i.ytimg.com/vi/LHdr2ldJvU0/maxresdefault.jpg
Olisi bonusta jos kahdella vaimentajalla äänet pienenisi hieman. Ja olisi hyvä ettei tehot ainakaan laskisi, kun painoakin tulee hieman lisää. Saatetaan viedä dynoon myöhemmin putkien vertailua ja säätämistä varten.
Muuten olisi uudet renkaat hankittuna 650 varten ja nelipuolikaskin on ollut kasassa ja toimii. Pienellä iskunpituudellaan ei tärise kyllä yhtään 650 verrattuna, vaikka kummastakin on poistettu tasapainottajat. Jälkiviisaana olisi kannattanut tasapainottaa 650:n kampiakseli huolella, mutta kyllähän sillä ajelee.
Moi Husky510! Tämä projekti on tosiaan jäänyt taka-alalle. Mutta pyörä on edelleen tallella ja ohessa tänään otettu (huono) kuva. Pienellä puunauksella olisi melkein yhtä siisti kuin noissa aiemmissa kuvissa.
En nyt muista ihan tarkalleen mitä tässä välissä on käynyt, mutta liian vähän ajoa. Edellisen postauksen "uudet" renkaat on vielä alla ja 5-6v myöhemminkin niissä on reilusti kuviota. Viime kesänä vaihdoin öljyt ja ajoin muutaman kerran. Kaasarin tyhjäkäyntisuutin tuppaa menemään aina tukkoon näin vähällä käytöllä. Pitäisi keksiä joku sopiva muovi/rautalanka jolla tökkäisi sen auki kaasarin pohjapropusta muutamassa minuutissa.
650 koneeseen tuli jossain kohtaa kiksiin vika, että se jäi rallattamaan moottorin käydessä. Varmaan ihan helppo korjata, mutta kyllästyin myös siihen tärinään niin ajattelin aukaista koko koneen ja tasapainottaa kampuraa samalla. Laitettiin väliaikaisesti 450 kone paikalleen ja siihenhän se sitten jäi. Toinen ajomotivaatiota laskenut ongelma oli Brembon etujarrun pääsylinteri, jonka ostin käytettynä ebaysta. Jälkeenpäin ajatellen myyjä kusetti, kun heti sen vaihdon jälkeen tuli ilmausongelmia. Aina kun pyörä seisoi jonkin aikaa, niin kahva painui pohjaan. Muutamalla pumppauksella palasi normaaliksi, mutta ongelma paheni hiljalleen.
Ei siinä muuten mitään, mutta jostain syystä Brembo ei myy erikseen tiivisteitä tuohon malliin. Ainut vaihtoehto on lähettää viralliseen huoltoon ja samalla hinnalla melkein ostaisi uuden pääsylinterin. Siksi varmaan edellinen omistaja oli laittanut sen kiertoon. Eipä olisi tuollaista arvannut. Kyseessä siis Brembo RCS 16x18 ja varoitus siitä.
Tässä kohtaa jäi varmaan pari kesää kokonaan ajamatta. No, satuin vuosi sitten löytämään netistä sopivat tiivisteet. Ei varmasti ole Brembon tekemät, mutta samankokoiset ja maksoi muutaman euron. Pitää ihan täysin kun vaihdoin ne ja putsasin kaikki hyvin.
On toki ollut kaikkea muuta ja toisenlaisia projektejakin. Esim. tuollaista ikuisuusprojekti rallipenkkiä ja subarua. Autot on pyöriin verrattuna kyllä aika järkyttäviä työtuntien ja kustannusten suhteen. Onneksi veli on kova tekemään ja jaetaan yhdessä kustannuksia.
Harmillisen hiljainen nykyään tämä foorumi. Paljon tuli vietettyä aikaa täällä. En toki itsekään ole aktiivinen, mutta aina välillä tulee avattua kirjanmerkistä. Ja onhan täällä vaikka miten paljon hyödyllistä tietoa. Jos keväällä innostuisi avaamaan 650 koneen ja laittamaan sen takaisin kiinni , niin voisi siitä päivitellä seuraavaksi. Siihen tuplaputkistoon olisi materiaalit, mutta kun käyttänyt 450 konetta niin ei ole jaksanut. Alkukäyrät lähtee eri korkeudelta ja muutenkin putkistoissa eroja (jonka takia vakiovaimennin nyt kiinni). Ihan kivasti liikkuu 450 koneella, mutta oli ne 650 väännöt vaan aika hauskat.
Sulla näköjää sama "ongelma" kuin mulla. Mullakin pyörä on seisonut nyt 10 vuotta, bensat käynyt vaihtaa, öljyt ja pyörittänyt konetta käsin, kun ei ole akkua, intoa olisi laittaa vielä kerran, mut nykyinen auto projekti viee kaikenajan ja rahat, tyylikäs subaru.
Joo, foorumi on hiljentynyt, kiitos sosiaalisen median, niin kuin moni muukin foorumi...
Mistäs tämmöiseen 650 husaan saa tiivisteet/stefat/laakerit hommattua? Nimimerkillä ostin just moottorivikaisen 650 husan ja sitä varten piti tänne foorumillekkin kirjautua 10 vuoden tauon jälkeen kyselemään tyhmiä.
Moottorissa käytetään paljon samoja laakereita ja tiivisteitä saman ikäluokan KTM pyörien kanssa. Suosittelen lukemaan husaberg.org foorumia ja kaivamaan sieltä huolto- sekä varaosamanuaalit. https://husaberg.org/service-manuals/
Harvinaisempia Husaberg osia ei taida euroopassa myydä oikein kuin Taffmeisters. Senkin sivuilta voi kaivaa varaosanumeroja ja kysyä niitä suomalaisilta liikkeiltä tai katsoa löytyykö suoraan verkkokaupoista. Itse ostin varaosat pääasiassa Motokeitaalta, KTM-Shop24 (Saksa) tai Taffmeisters (Englanti).