Yamaha RD 350 '85

Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 21.6.2007 12:21

Flat spot! Eli 4-5krpm kierroksilla rykiminen hyvinkin yleinen kolmepuolikkaassa tietojeni mukaan.

Itselläni on tällä hetkellä asennettuna kuituläpät, boost bottle ja reed spacerit, joilla em. kierrosalueen tehokuoppa tuntuu parantuneen hiukan, mutta edelleenkin tasakaasulla noilla kierroksilla ajaminen on ärsyttävää; kone tuntuu jollain tapaa haraavan vastaan, eikä käy ihan puhtaasti.

Vedättäessä menee tuon kierrosalueen yli ilman räkimistä, mutta tasakaasulla ongelma ilmenee. Onko muilla samankaltaista käytöstä pyörässään? Kyseessä minulla siis 1WT-malli.

Vasta kymmenkunta vuotta olen etsiskellyt kaasareihin oikeita säätöjä, mutta ei vaan parane.
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 21.6.2007 14:00

Joo kyllä tuota rykimistä keskikierroksilla ilmenee. Joskus jää vähän räkimään vaikka yrittää vetää ohi siitä alueelta vauhdilla. Miulla kyllä parani vähän tuo räkiminen kun puhdistin YPVS:n huolella, mutta ilmaantui aika pian takasin.

Niin ja sitten motarilla ajessa varsin mieleenkiintosen ominaisuuden huomasin. Kun ajaa tasakaasulla 4500 - 5500 kierroksilla ja kääntää äkisti kaasun pohjaan niin lähtee ensin kiihtymään ja sitten niiaa hieman ja sitten lähtee uudestaan vetämään. Liekö joku säätö vähän pielessä ja saako hetkellisesti liikaa bensaa ja vähän tukehtuu kunnes lähtee taas?
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Anagonda 67
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
13.1.2007 14:54

ViestiKirjoittanut Anagonda 67 » 21.6.2007 16:26

Kokeilkaapas iha piruuttaan noita Iridium-tulppii.... Itellä ainaki loppu kaikki rykimiset yms häröt:-).
Tomppa78
Liittynyt:
21.4.2006 21:02

ViestiKirjoittanut Tomppa78 » 21.6.2007 17:07

Mulla tuota nykimistä tapahtuu ainoastaan kylmänä, eli heti ajoon lähdettyä. Kerran kun on kunnolla kierrättäny niin pelaa koko alakierrosalue ihan tasaisesti.
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 21.6.2007 22:25

Mjoo. Mulla on pyörä rötännyt keskialueella kahdella sylinterisarjalla samalla tavalla, joten pyttyjen puolella ei ongelmaa. Kaasareita on tullut veivattua "pari" kertaa omistussuhteen aikana (12. ajokausi menossa) ja syttyvehkeissä ei oman ymmärrykseni mukaan ole mitään vikaa.

Kaasarit vaikuttavat kuluneilta, mutta en ole jaksanut varakaasareita koskaan kokeilla. Jospa joku sateinen viikonloppu jaksaisi testata..

Toisaalta 12 kesää samalla ritsalla ajaneena rötäämiseen on tottunut. Vähän samalla tavalla, kun tuntuu, että pyörä kulkee koko ajan vähän toiselle puolelle kallellaan. Joskin se taitaa olla kuskin korvien välissä oleva vika. :)
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51

ViestiKirjoittanut Johnnie » 21.6.2007 23:06

Anagonda 67 kirjoitti:Mm vetoalue laajeni alapäästä,kiertää TODELLA herkästi yms. Aivan kuin eri pyörä.

Kokeilitko ensin uusia vakiotulppia? Vanhat eivät kelpaa vertailukohteeksi.

Georg kirjoitti:Onko muilla samankaltaista käytöstä pyörässään?

En mää ainakaan tuollaista huomannut, tosin tuskinpa olisin älynnyt moista ajatellakaan.

Vähän samalla tavalla, kun tuntuu, että pyörä kulkee koko ajan vähän toiselle puolelle kallellaan.

:-O Nyt kun sanoit, niin tuoltahan itsestäkin tuntui! Tai siis oli sellainen tunne, että toisen puolen kahva on koko ajan alempana kuin toinen, eli niin kuin olisi kallellaan.
Asian & American cars / bikes only.
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 22.6.2007 4:56

Georg kirjoitti:Vähän samalla tavalla, kun tuntuu, että pyörä kulkee koko ajan vähän toiselle puolelle kallellaan.


Heh...:D Miustakin tuntuu aina tuolta. Tuntuu, että pyörä olis oikealle koko ajan kallellaan. Oon itekkii miettiny, että kuvittelenko, vai....
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
JTJT
Liittynyt:
2.12.2003 19:47

ViestiKirjoittanut JTJT » 22.6.2007 11:54

Samzon kirjoitti:
Niin ja sitten motarilla ajessa varsin mieleenkiintosen ominaisuuden huomasin. Kun ajaa tasakaasulla 4500 - 5500 kierroksilla ja kääntää äkisti kaasun pohjaan niin lähtee ensin kiihtymään ja sitten niiaa hieman ja sitten lähtee uudestaan vetämään. Liekö joku säätö vähän pielessä ja saako hetkellisesti liikaa bensaa ja vähän tukehtuu kunnes lähtee taas?


auttaisikohan tuohon erilaiset kaasuttimet? onko RD:ssä vakiona ihan perinteinen luistikaasutin?
"Si Vis Pacem, Para Bellum"
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 23.6.2007 14:03

Juha S kirjoitti:auttaisikohan tuohon erilaiset kaasuttimet? onko RD:ssä vakiona ihan perinteinen luistikaasutin?


Joo ihan perinteiset luistikaasarithan siinä on. En tiiä onko miten saatavilla sopivia parempia kaasareita...

Mutta tuo on luultavasti vain jokin säätöhärö. Eikä tuo oikeastaan haittaa kun ei se ohitukseenkaan lähtiessä esiinny, kun tulee kuitenkin aina vaihdettua pienempää vaihdetta ja tuo esiintyy vain keskikierroksilla.
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 24.6.2007 12:37

taitaa liittyä 2-tahtiin tuo nykäisy. Tuntuu että kaikissa peleissä ollut. Liittyy jotenkin kaasujen vaihtoon että vähän pätkäisee, Kaasutin vaihtaa bensapiiriä osakaasulta pääsuuttimelle tms :)
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 25.6.2007 7:39

MänTä kirjoitti:taitaa liittyä 2-tahtiin tuo nykäisy. Tuntuu että kaikissa peleissä ollut. Liittyy jotenkin kaasujen vaihtoon että vähän pätkäisee, Kaasutin vaihtaa bensapiiriä osakaasulta pääsuuttimelle tms :)


Kuulostaa jokseenkin järkeenkäyvältä.

Tosin osakaasulla kaasarit imevät joutokäyntipiiristä ja emulsioputkesta yhtäaikaa. Tai näin noiden VM-kaasareiden PITÄISI periaatteessa toimia. Kuluneet neulat ja/tai luistit ehkä vaikuttavat jonkin verran.

Olen tuuminut myös power jettien tulppaamista ja pääsuutinten vaihtoa 31K-speksien mukaisiksi, mutta kokeilut ovat jääneet tekemättä.
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 2.7.2007 14:58

Vaihdoin tänään uudet kumit alle. Edelliset oli etu 100/90 ja taka 110/80. Taakse tuli samankokoinen ja eteen laitoin rekisteriotteen mukaisen 90/90 kumin. Meinasin ekassa mutkassa ajaa ulos sisäkaarteeseen, kun mopo kääntyi hiton rivakasti verrattuna edellisiin kumeihin. :D
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 3.7.2007 6:55

Samzon kirjoitti:Vaihdoin tänään uudet kumit alle. Edelliset oli etu 100/90 ja taka 110/80. Taakse tuli samankokoinen ja eteen laitoin rekisteriotteen mukaisen 90/90 kumin. Meinasin ekassa mutkassa ajaa ulos sisäkaarteeseen, kun mopo kääntyi hiton rivakasti verrattuna edellisiin kumeihin. :D


Gummikoot on joku Japanilainen insinööri miettinyt aikanaan. Vakiorengastuksella RD on paras ajaa.

Itsellä ajettavuus parani huimasti, kun vaihdoin 100/80 etusen 90/90 kokoon ja 130/70 takanakin 120/80 kokoon. Pito on takana parempi ja ohjaus on ehkä jo hitusen liian nopea, kun keulaputkia on pudotettu ~30mm.

Summa summarum: RD on liian leveillä kumeilla sika ajettava.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 3.7.2007 16:18

Ei se mikään ihme ole jos väärät renkaat oikeilla vanteilla! Ei kait se itse rengaskoko niinkään vaikuta, vaan se, että iso rengas ängetään pienelle vanteelle.
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 4.7.2007 7:22

MänTä kirjoitti:Ei se mikään ihme ole jos väärät renkaat oikeilla vanteilla! Ei kait se itse rengaskoko niinkään vaikuta, vaan se, että iso rengas ängetään pienelle vanteelle.


Juurikin näin. RD:n vanteet ovat mallia surkean kapeat, joten esim. taakse 130-levyinen rengas menee nippa nappa, mutta renkaan profiili menee liian pyöreäksi.

Tietysti 110-levyinen takarengas on aikalailla sirkkelinterän näköinen..