Suzuki GT 250 (Ojahierontaa mopolle ja miehelle)

MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 19.7.2007 2:33

ei hyvin mene. Kasasin alakertaa jonkun verran eli tiivistemömmöt lohkojen välissä jne. Kokeilin että toimiikohan se vaihteisto? Noh ensinnäkin kytkinakseli jumissa, ei liiku. Vetoakseli liikkui hieman. Ei siinä muuta kuin lohkot auki ja ihmettelemään. Ensimmäisenä otin akselit pois ja kokeilin että toimiiko vaihteensiirto yleensäkään. Ei. No se johtui vääristä ruuveista ohjainlevyissä. Sitten uudestaan, nyt vaihtuu vaihde, mutta kun polkimen palauttaa niin myös vaihde palautuu takaisin? Huoh. Jos tämä ei vielä ole tarpeeksi niin korkkasi kierrekin alapuolelta m8 pultilla. Lohkosta pomppasi siis jengat pois.

Nyt alkaa vähän vituttamaan.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 19.7.2007 4:58

noniin. Erävoitto numero yksi! Purin kakkoskoneen(vanhempaa mallia) ja lainasin siitä vaihteiston akselit. Lykkäsin kiinni ja kasaan, ehei ei mitään liikettä kytkinakselilla taaskaan. Sitten päätin että V**** nyt selvitetään vihollinen että voi tähdätä.

Avasin lohkojen pultteja sen verran että kytkinakselin sai pyörimään kolahduksien saattelemana kytkinkruunusta pyörittämällä.

Otin paketin taas kerran auki ja katsoin jäljet. Noh, kutosvaihteen ratashan se siellä vithuilee ja kiehnää lohkon kylkeen. Tarkastan vielä paketin kasauksen jne että mistä mahtaa johtua. Kyseessä on kuitenkin tehtaan asussa oleva vaihteistoakseli jonka otin kakkoskoneesta.

Ei tämä tähän jää, kyllä minä vielä voitan!
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 19.7.2007 6:30

Noniin. Erävoitto numero kaksi.

Kokeilin akseleita ihan ympäri ämpäri lohkojen kesken, erikseen ja vaikka mitä. Ei suatana ei vaan toimi. Sitten katsoin vaihteensiirtäjiä, noh, haynesin laatuoppaassa ei taas muistettu mainita että ne "identtiset" vaihteensiirtäjähaarukat(niin manuaalissa lukee että 2 off ja toisia on 1 off ja 1 off) ovat perustavalla tavalla erilaisia. Ei sitten että olisin huomannut perkl. Eli toisessa alemman vaihteensiirtäjähaarukka-akselin haarukassa on koneistettu lovi että ratas mahtuu pyörimään. Ei siis ihmekään jos vähän tiukassa pyöriminen. onneksi kuitenkin rattaassa jne sen verran välystä ettei lohkolle jne tullut vahinkoa.

Tyhmästä päästä kärsii jälleen koko ruumis(ja moottoripyörä), mutta lopussa kiitos seisoo. Sitten pitäisi enään saada loppu kone kasaan :)
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 19.7.2007 18:56

Tulipahan kasattua koneen oikea puoli. Ihmeen pienellä tuskalla meni loput osat paikalleen. Kytkinkopan sai putsata ohentimella kun oli jotain töhnää täynnä? Mitä lie lumputuskökköä. Täytyy pyöräyttää jollain kiillotustahnalla tuo koppa vielä kun saa paikalleen pyörään. Nyt pitäisi sitten kehittää jostain tulppa tuohon öljypumpun kierroslukumittarinlähtöön. Samoin pitäisi selvittää että minkätakia pumppu on tahmea n 3/8 liikeradan kohdalla. Tuon takia kävi välillä vähän paksulla pohjosen reissulla.

Tuohon saisi vielä kasattua kytkinkopan ja muut sälät, mutta katsotaan. Pytyt kun vielä puuttuvat kokonaan. Puhumattakaan kannentiivisteistä tai korotuspaloista.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 21.7.2007 21:52

korjailin valokatkaisija mokkulaa. Tuostahan oli lyhyet/pitkät katkaisija lohjennut rikki ja piti korjata. Yritin pikaepoksilla korjailla mutta mokoma tökötti ei kuivu koskaan täysin kovaksi(ihme tavaraa). Sitten otin vhs kasetin ja sulattelin siitä ensin yhden version katkaisijasta, ei onnistunut kunnolla. Prototyyppi kun lohkesin eikä oikeen pelannut. Sitten otin vhs kasetista suikaleita jotka sulatin reunoista yhteen, porailin ja muotoilin kolot ja sitten leikkailin muotoonsa. Tämä versio tuntuu toimivan huomattavasti paremmin eikä mene herkästi rikki. Pientä hienosäätöä niin homma on klaari. Itse valojen on/off katkaisijan korjasin pikaepoksilla onnistuneesti, kestää käyttöä ainakin jonkun verran. Pidemmänpäälle selviää todellinen kesto.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 22.7.2007 14:11

Kippasin vanteet, pinnat ja renkaat Iikalle. Lupasi pistää vanteet kuntoon lähiaikoina. Sovittiin, että tasapainottelee myös vanne/rengasyhdistelmät.
iikka88
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 22.7.2007 18:25

Joo etuvanteen kasasinki jo, mutta takavanteesta olis kysymys, eli kun siinähän on puolet pinnoista pidempiä niin vannekehä ei tuu keskelle niitä keskiön pinnakehiä. Niin kummalle puolelle laitan sen? Soittelen vielä jos et kerkee eka.
Näin se menee.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 22.7.2007 18:46

Tuota tuota. Niin jos sitä ei tosissaan saa keskelle niin luulen vahvasti että vanne kuuluu enemmän jarrun puolelle.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 24.7.2007 16:16

Sähköjohdotuksen tarpeet saapuneet vaasasta. Nyt siis ihmettelemään sähköjen asentelua.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 25.7.2007 19:20

Johtojen asentelu hyvässä vauhdissa. Tällä hetkellä on jo johdot takavilkuille, takalampulle, takajarrukatkaisimelle, akulle, vilkkureleelle, tasasuuntaajalle, sytytyspuolille. Laittelin myös valokatkaisijamokkulan piuhoja siisteiksi ja moninapaliittimiä kiinni. Nyt olisi siis edessä etupään maalailut ja asentelut, sekä tietenkin mittariston väkertäminen. Olen noudattanut lähestulkoon alkuperäistä kytkentäkaaviota ja sitäkautta myös laitteisto on aika alkuperäistä. Melkeinpä ainoa lisäys systeemiin on kierroslukumittarin sähköistäminen. Samalla sähköjärjestelmästä tippuu muutama mittarivalo pois. Nyt on ihmettelyn alla tuo mittaristo kun pitäisi kehittää neutraalivalo johonkin kiinni. Täytynee siis tehdä jostain kamasta pieni mittaristo niin saa piuhatkin siististi. Jää siis ampeerimittari asentamatta.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 5.8.2007 17:28

ei ole ruuvi.netistä kuulunut mitään, tilasin siis rojut uudestaan. Lisäsin myös jälkeenpäin tarpeeseen tullutta ruuviloa jne kamaa tilaukseen. Hyvällä tuurilla tulee sitten jo ensiviikolla tuo satsi.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 6.8.2007 21:14

Käväsin naapurissa ja pyörän orkkisumpio löytyi. Siinä säästyikin pitkä penni! Umpio onkin loistavassa kunnossa, vähän joutuu kromikehystä tinnerillä putsaamaan ja tietty kiillotus koko höskälle mutta muuten bueno. Liittimet vain uusiksi johtoineen niin on hyvä umpio. Jos jostain vielä löytyisi parkkien polttimokanta niin olisin erittäin onnellinen.

Otin samalla työnalle moottorin alumiiniosat ja hieraisin cleaner vahalla ja lumppulaikalla hieman kiiltämään. Ensialkuun käsittelin vain tuorevoitelupumpun peitealumiinit, mutta saman käsittelyn saavat jatkossa myös sivukopat.

Täytyy tehdä tämä homma kunnolla ja vaihtaa se kickstartin jousi :( Ei se tosin suuri vaiva ole, vähän vain purkua ja kasausta.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 10.8.2007 20:01

Käväsin Iikka88 luona hakemassa vanteet takaisin kotia pinnauksesta. Pari kuvaa :

Kuva

Kuva

Vannekehissä on pientä heittoa, mutta eiköhän näillä pärjätä. On sitä ennenkin pärjätty. Kärrään vanteet huomenna tuusmotoriin renkaiden asennusta varten. Tasapainottelevat sitten samalla. Ihan nätit noin muuten.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 12.8.2007 21:05

Tänään puuhailin sähköjä. Soittelin tomppadelle, josko löytäisi gt:n virtalukon ja nopeusmittarin jostain nurkistaan pyörimästä.
Laittelin sähköjohtoja etuvalolle, etuvilkuille, valokatkaisijalle, sytytyksen on/off katkaisijalle, etujarruvalokatkaisijalle jne.

Putsasin etuvaloumpion kuoren edellisen omistajan tuhertamista spraymaaleista ohentimella. Pitäisi putsailla myös nuo umpionkiinnikkeet ohentimella.

Huomenna olisi tarkoitus viedä vanteet ja renkaat tuusmotorille rengastusta varten.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 14.8.2007 19:16

Hain sylinterit ja männät riskikoneistuksesta. Saivat samalla kertaa ihkauuden nimen, eli RYÖSTÖKoneistus. Jumalauta 90e kahdesta sylinterinporauksesta!
Silkkaa rosvousta. Tästä lähtien vien palikat aaltoselle vaikka kuinka kauan joutuisi odottamaan prkl.