Juuri noiden power valvejen eli YPVS-systeemin toiminnan tarkastamisesta lähtisin liikkeelle. Oletko Risord miten perillä systeemistä? Eli kaksi pakoaukonsäädintä (molemmille sylintereille omat, jotka yhdistetty samaan akseliin), joiden toimintaa ohjaa kahden vaijerin välityksellä moottori, joka puolestaan saa käskynsä elektroniselta yksiköltä kierrosalueen mukaan.
Kun laitat Jammuun virrat päälle, YPVS tekee puhdistussyklin, eli läpät käyvät asennoissa kiinni - auki (kuuluu ääni "surr-surr") TAI jos kyseessä on ensimmäinen virran päällelaitto edellisen moottorin käynnissäolokerran jälkeen ja moottori on sammutettu silloin normaalisti pienillä kierroksilla, liikkeitä on kolme auki - kiinni - auki ("sur-surr-surr"). Läpät jäävät siis auki-asentoon odottamaan potkukäynnistystä, koneen käynnistyttyä menevät kiinni, ja aukeavat sitten portaattomasti korkealla kierrosalueella.
Kuuntele ensin korvamääräisesti, kuulostaako surina normaalilta (lyhyet suraukset ilman takertelua tai sivuääniä). Sitten voit siirtyä silmämääräiseen tarkkailuun. Pyörän vasemmalla puolella on kahdella pultilla kiinni oleva kansi, jonka irroittamalla pääset tarkistamaan vaijereiden alapäässä olevan laipan toiminnan, videoita tästä vaikka ovatkin eri mallin Jammuista:
Sergeyn DT125 YPVS-pätkä
Toinen, jossa näkyy myös toiminta koneen käydessä
Laippaan on myös merkitty kohta, jossa sen tulisi olla silloin kun vaijerit ovat säädetty oikein.
Jos vaijerit ja laippa näyttävät pelaavan oikein, voit vielä tarkistaa sylinterien välisen liitoskohdan. Tämän näet työntämällä pään pakoputkien väliin ja katsomalla pakoaukkojen välissä olevaa kohtaa vaikka taskulampulla. Kokeile samalla taas virta päälle -hommaa, niin näet liikuttaako liitoskohta myös toisen puolen akselia normaalisti.
Asian & American cars / bikes only.