Asentelin vähän pulikoita paikalleen. Kaasukahvan kanssa sai itkeä kyllä suuria kyyneleitä. Kaasukapula ja orkkis kahvakumi kun on ovat speciaali kamaa, ihan ihmeellisiä muotoja jne. Tuppi oli vielä liimattu kiinni kahvakapulaan! Tuo kapulahan on siis kumeineen NOS osaa. Uudet ostamani pehmeät kahvatupet eivät siis sopineet kaasupuolelle, kun tupesta puuttuu sopiva loveus kahvarungon päästä. Vähän aikaa ihmeteltyäni, kokeilin tunturista sen uusia tuppeja tähän ja perkules, nehän passaa. Itkun kyyneleet tulivat siitä kun tunturin tupet ovat liian lyhyet kaasukapulaan, enkä meinannut osata päättää, että tilaanko uuden NOS tupen kytkinpuolelle vai muutanko setä suzukin tekemää kaasukapulaa(NOS osa siis). Tirautin kyynelen ja pätkäsin pari milliä pois kaasukapulan päästä ja tuppi alkoi sopimaan. Itkun kyyneleet kuivattuani aloin sovittelemaan tankopainoja paikalleen(350grammaa per potikka), eikä tietenkään painot sopineet heittämällä paikalleen. Ensinnäkin tuppien päihin piti tehdä reijät, sekä suurentaa tangon sisäreikää sekä poistaa hitsisauma tangon sisäpuolelta. Suurin ahistus johtui tietekin hitsisaumoista. Otin vingun ja kovametalliterät esiin ja aloin touhuun. Hetken touhuttua hitsisaumat olivat tiessään, alumiinitahnat tangon sisällä ja kahvapainot paikallaan, voila! Jos ei tärinät vaimenneet noilla niin täytyy laittaa umpitankoa ohjaustangon sisään.
Kävin tänään hakemassa kaasuvaijeriasetelman tuusmotorista ja samalla reissulla pitkät/lyhyet nupin valokatkaisijarunkoa varten. NOS osia tietenkin molemmat ostokset. Olin tilannut myös kuparisen aluslevyn valonupille, mutta olivatkin tilanneet vahingossa on/off nupin, eikä aluslevyä. Pistivät uudestaan tilaukseen aluslevyn, jos tälläkertaa tulisi oikea osa. Hintaa kaasuvaijeriasetelmalla oli hurjat 35e. Vaijerijakajakin on alkuperäinen metallinen versio eikä uudenmallinen muovinen kökkö joka on hankala purkaa(rikki oli ollut omasta moposta jo iät ja ajat). Valonupille tuli hintaa 5e. Naurettavan halpaa.
Vaijerien asennus alkoi ruiskuttamalla luikasteet vaijerin ja kuoren väliin joka vaijeriosaan, sekä ruuvailemalla kaasuvaijeri kahvan päähän. Helppoa ja hauskaa kun osat sopii. Huomasin samalla, että rungossa taitaa olla hyvä paikka vaijerille suoraan keskellä edessä, emäputken alla. Sujautin vaijerijakan apuvaijereineen siitä sisään odottelemaan moottoria ja kaasuttimia.
Valonupin asennus oli myös helppoa, itse tekemässä katkaisijassa(pitkät/lyhyet) on käyttövipuna neulasokka jonka neulansilmä on tietenkin valokatkaisijarungon ulkopuolella. Ruuvasin siis uuden nupin kiinni peltiruuvilla ja avot, nyt sitten odotellaan vain sitä aluslaattaa jonka jälkeen voi olla jo ylpeä. Vähän tuo on/off katkaisija kyllä tuntuu lötköltä, voi olla että joutuu rakentelmaan uusiksi vielä jossain vaiheessa
Kyllä se nyt toimii mutta miten pitkään?
Ruiskin sprayluikastetta myös kaikkiin avonaisiin kierteisiin ja voitelua vaativiin paikkoihin joissa ei ole vaseliinia tai alumiini/kuparitahnaa. Eipähän ruostu tai jämähdä paikat.
Käynnistyskammen jousen vaihdoin uuteen NOS osaan. Pällistelin kampiakselia ja ihmettelin petilaakereita pyöritellessä ääntä ensivedon puolelta, luulin jo että laakeri sökö. Putsasin laakerin ja kokeilin uudestaan niin äänetöntä menoa(kuin honda). Sen sijaan lueskelin topikkiani läpi ja huomasin että ensiövedon laakeri on uusi, kuten myös toinen keskimmäisistä. Sen sijaan magneeton puolen petilaakeri on vanha. Kokeilin klappia laakereista, mutta ylös/alasvälystä ei tunnu vaikka kuinka yrittää. Sivuttain "heijaamalla" taas uusien ja vanhojen laakerien välillä on pieni ero. Nyt on siis mietintämyssy päässä sen suhteen että uusinko magneeton pään laakerin, sen kun voi vaihtaa helposti kotioloissakin kunhan vaan muistaa tukea kampiakselin limput hyvin laakeria asentaessa.
Uusi laakeri maksaa n.45e, stefat 11e kpl. NOS osia kun ei muualta saa.
Jos tuon laakerin vaihtaisi, niin alakerrassa ei olisi enään kuin yksi alkuperäinen laakeri, joka sijaitsee kampiakselin keskellä ja vaatii koneistamon työtä joka ei ole sekään halpaa. Kaikki laakerit pyörivät äänettä, kevyesti, eikä pystyklappia esiinny. Se pieni sivuttaisheijaus vain petilaakereiden kesken.
Kytkimen peltilevyt hiekkapuhallan vielä ennen asennusta. Saa kiillon pois jolloin luulisi kytkimen pitävän entistä paremmin kovassa menossa.