Suzuki GT 250 (Ojahierontaa mopolle ja miehelle)

MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 16.11.2007 21:13

ihan fiksun näköistä toimintaa. Varsikin videon loppuosassa näkyi kiinnostavia menetelmiä. Yksi vaihtoehto olisi tietysti pakottaa joidenkin putkien päällä niitä levyjä, mutta sorvilla tulisi varmaan parempaa jälkeä. Korvan taakse koko homma! Suurkiitokset taas kerran hyvistä ideoista.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 16.11.2007 21:58

Lisään nyt muutaman linkin vielä. Joitan videoita painosorvauksesta:
http://www.painopojat.net/videot.html
Ja sitten erittäin hyvä sivusto. Ensimmäisellä tutustumiskerralla sivustoon, harva pystyy väittämään, ettei oppinut mitään uutta ;)
http://www.timohapponen.net/
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 16.11.2007 22:53

happosen sivuilla onkin jo käyty ahkeraan! On pirun taitava sälli. Huomenna käyn motonetissä hakemassa jotain pikkutarviketta, niin pääsee suzukin kimppuun jahka kerkeää taas :) Sitruunahapotkin tulevat matkahuoltoon ensi viikolla ja saan vihdoin pultit, akselit jne sinkittyä ja moottoria kasaanpäin. Samoiten haen puhdistussprayt kaasuttimien puhdistukseen. Täytynee vielä ihmetellä typpihappoa, jos saisi kevyesti passivoitua noita sinkkiosia.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 18.11.2007 22:11

Otin ja putsasin kaasuttimet sisäpuolelta brake cleanerilla ruikkien urakalla. Sitten kiillotin mokomat messinkiharjalla, sekä kasasin tietenkin.
Uudet osat :
-pääsuuttimet
-tyhjäkäyntisuuttimet
-neulasuutinputket
-neulat
-luistit
-kohon neulaventtiilit
-kohokammion kiinnitysruuvit
-vaijerinsäätönipat, sekä vaijerinpään tiivistehuput
-tyhjäkäyntiseosruuvit sekä jouset

Lisäksi tietenkin olen hiekkapuhaltanut kaikki teräsosat ja sinkinnyt ne, uudet tiivisteet ja huolellinen puhdistus sisältä ja ulkopuolelta.

Kuvia galleriassa, gt albumissa. Huomenna haen sitruunahappoa ja jos jaksan niin alan hiekkapuhaltamaan ja sinkitsemään osia.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 19.11.2007 21:05

Tänään olikin vähän hiljaisempi ilta. Kattelin töiden jälkeen vares kakkasen niin ei jäänyt tarmoa enään alkaa sinkitsemään. Sen sijaan putsasin brake cleanerilla lohkot ja putsasin tiivistepinnat. Sujautin vaihteiston akselit, kicksin akselin sekä kampiakselin paikalleen. Kunhan saan pultit sinkittyä niin laitan lohkot yhteen. On se hienoa kun projekti edistyy taas!
Hain matkahuollosta sitruunahapot, 45e postikuluineen 5kg. Apteekissa maksoi 500grammaa jotain 12e haettuna...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 19.11.2007 21:15

Käytätkö sitruunahappoa sinkityksessä ?
Jos näin on, mites jos jaksaisit tuosta sinkityksestä tehdä infon, kuten anodisoinnistakin on. Omakohtaiset kokemukset olisi juuri parhaita tehdä siitä info. Netistä löytyvät sitruunahappo-sinkitysohjeet kun tahtovat pääsosin alkaa lauseella "..En ole tätä itse testannut, mutta.." ;)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 20.11.2007 22:32

juu sitruunahappoa. On ehdottomasti halvin, mutta kuitenkin parempi kuin maalaus. Lisäksi sinkkiä voi käyttää ihan vain pohjamaalinakin. Sinkityn pinnan kun lakkaa laadukkaalla lakalla, niin pysyy ruoste poissa.

Ajattelin kirjoitella Käryyn jutun asian tiimoilta. Itse harrastan "pikasinkitystä", eli sitä karumpaa johon kuuluu sitruunahappo tärkeimpänä osana. Menetelmä on nopea, mutta sinkityn pinnan joutuu aina kiillottamaan esim teräsvillalla jälkeenpäin. Laimealla typpihapolla(n.3%) saattaa kirkastua ilman teräsvilloja. Sinkki kiillottuu myös pehmeäharjaksisella messinkiharjalla.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 21.11.2007 21:31

Jotain pientä taas
Kuva

Kiillotin toisen etupumpun ensin pehmeällä messinkiharjalla, sen jälkeen teräsvillalla ja hapetus tapahtui tenulla. Liukuputken ruosteet käsittelin sitruunahapolla ja teräsharjalla, vielä sinkitys. Asentelin myös haitarikumia paikalleen, ihan vain uteliaisuudesta, sopii kuin nakutettu vaikka arvalla valittu luettelosta.

Laittelin sinkityslaitoksen pystyyn ja tällä hetkellä pannussa porisee ryypynvipu kaasuttimeen.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 22.11.2007 21:27

Tänään jatkui sinkitykset ylitöiden jälkeen. Sainkin sinkittyä tuorevoitelun banjopultteja 4kpl lohkon kylkeen, kaasuttimien puuttuvat osat eli ryyppyvivun ja vaijerisäätömutterit, toisen etupumpun yläpään josta siis ruoste raiskannut kromit pois, sekä parit pultit ja toisen sylinterin "lisäkkeen".
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 27.11.2007 22:02

Hitsasin toiseen paisuntakammioon toisen laipan osan kiinni. Nyt siis paisuntakammiot on hitsattu kasaan. Suunniteltiin porukalla äänenvaimentajia ja suunnitelma on valmis. Syötin myös hyvän matkaa suunnitelmaa tietokoneelle, torstaina toivonmukaan saadaan peltiä ulos masiinasta. Kuvia tulee sitä mukaa kuin valmistuu, on ainakin erilaiset änkät.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 6.12.2007 20:04

Kuva

Semmoista tuli puuhattua tiistaina. Levytyöstökeskus on epäkunnossa, jonka takia aloin puuhaamaan osia käsipelillä. Osista ei tule niin tarkkoja, mutta kelpaavat kuitenkin. Sain vain tötteröt tehtyä pakoputkien päihin, mutta ensi viikon tiistaina jatketaan taas.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 11.12.2007 22:21

Pientä edistystä taas pakoputkissa. Hitsasin vaimentajan etuosan kasaan toiselle puolelle ja samantein paisuntakammioon kiinni. Leikkelin vähän lisää osia ja pyörittelin toiselle puolelle vaimentimen sisäholkin. Heppailin sitä sun tätä kasaan. Yleisesti ottaen aika heikko tulos yhdelle illalle :)
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 21.12.2007 22:38

Ihmettelin vähän aikaa moottorin lohkoja, että mitä uupuu kasaamisesta. Olen miettinyt jo pitemmän aikaa, että kuinka korjaan yhden m8 kierteen vahvaksi. Nyt sitten päädyin semmoiseen ratkaisuun, että tilaan uudet kiiltävät RST pultit lohkoon. Porasin sen huonon jengan reijän syvemmälle ja nykäsin kierteet saman verran syvempään. Nyt on tehokasta kierreosaa yhtä paljon korjatussa kuin alkuperäisissäkin ehjissä kierteissä. Nyt sitten odotellaan uusia ruuveja, että pääsee kasailemaan. Täytyy kuitenkin ennen kasaamista pestä kaikki osat kertaalleen ja lohkot puunata viimeisen päälle puhtaiksi. Ajattelin käyttää operaatiossa hyväksi saippuavettä, harjaa, bensaa ja paineilmaa. Mielessä kävi josko teettäisi jossai laserleikkaamossa kannentiivisteitä ja korotuspaloja mallin mukaan. Voisi tulla pikkusen parempia palikoita kun skannaa tiivisteistä mallit.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 21.12.2007 23:10

MänTä kirjoitti:Ihmettelin vähän aikaa moottorin lohkoja, että mitä uupuu kasaamisesta. Olen miettinyt jo pitemmän aikaa, että kuinka korjaan yhden m8 kierteen vahvaksi...

Sattuisko mahdollisesti olemaan TECHNO-WELD:stä kokemuksia kierteiden korjaamisessa?
http://www.roadmachine.fi/technoweld.html

lainaus: "Techno-Weldilla voit korjata sisäkierteen ilman kierretappia (poraa reikä ylikokoiseksi, sulata täyteen ainetta, pudota sulaan sopiva pultti, kierrä irti kun osa on jäähtynyt)"
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 22.12.2007 13:33

on kyllä kokemusta. Ei vaadi isoja lämpötiloja, muistaakseni tuo alumiinijuote juoksee jo 280 asteessa, jossa normaali alumiinivalu ei reagoi mitenkään ulkoilmaan tai olomuodon muutoksiin. Jos kierre on korkannut kokonaan pois, niin reikää ei juurikaan tarvitse kairailla, vaan riittää kun alumiini sulatetaan reikään ja pultti laitetaan perään. Kierre on sen jälkeen parhaimmillaan kun se käydään läpi kierteenKORJAUStapilla. Kierretappi jyystää aina materiaalia pois, eikä sen takia missään nimessä sovellu tähän.