Suzuki GT 250 (Ojahierontaa mopolle ja miehelle)

MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 26.1.2008 20:50

Kiinnitin etuvalon kiinnityskuoren eli "rungon" paikalleen. Siinä sitten samalla kävin kierteet läpi kierretapeilla ja voitelin kuparitahnalla. Puuhailin sähköjohdotuksia jotka alkavatkin pian olemaan valmiit. Täytyy etsiä/ostaa uusi polttimo etu-umpioon, siitä kun on toinen lanka palanut. Mittaristokin pitäisi puuhastella jossain välissä. Koulussahan voin paukuttaa niitä mittariston osia joiden ympärille puuhastella lasikuidut.

Parkkipolttimoksi laitoin eteen 4wattisen joka riittää oikein hyvin.

Kun olisi jo kevät ja pyörä nipussa :)
Iigel
Pyörä:
Samurai 200cc
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
26.9.2005 20:29

ViestiKirjoittanut Iigel » 26.1.2008 21:19

Tämä projekti on yksi lisäsyy raahautua jollain konstilla kesäksi kalajoelle niin pääsee näkemään livenä :D
Työtä työtä ja työtä, onneksi tekijällä on taitoa ja halua, niin ei jää homma kesken.

Enemmän seurailee, kuin kommentoi, koska ei välttämättä mitää hyödyllistä osaa kuitenkaan sanoa ;)
Kortti tallessa ja pyörästä hankkiuduttu eroon, 18 päiväsakon saattelemana...
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 30.1.2008 23:12

Sainpas jotain tehtyä taas. Puuhailin liitoksia ja pääsinkin jo kokeilemaan sähköjen toimivuutta. Ainakin vilkut ja parkkivalo toimivat. Täytyy vaihtaa uusi etupolttimo, tuossa vanhassa kun on ainakin toinen lanka palanut.

Ostin motonetistä uuden ilmausnipan etujarruun(m7x1x?) ja kaivelin nurkista kumihatun nipalle. Ruuvailin tottakai nipan kiinni hattuineen. Asensin myös akun paikalleen, kumivaimennus puuttuu vielä, jostain pitäisi ensin sitä kumimattoa ostaa.
Ostin samalla motonetin reissulla myös lasikuitutarvikkeita, niistä pitäisi sitten saada aikaiseksi mittaristoa ja muuta mukavaa. Katsellaan josko innostuisin puuhailemaan ihan "replicoita" noista lokasuojista. Saisi siistiä lokasuojaa ja ennen kaikkea huggerin taakse.
2-StRoKe
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
26.11.2006 12:21

ViestiKirjoittanut 2-StRoKe » 1.2.2008 23:28

Onko tuohon vaimentimmeen tulossa jotaki välilevyjä ym. Eli tuleeko siitä vähän samantapainen kuin alkuperäinen vaimennin missä on "huilu" sisällä?
Ommaa 550 Susukkiinki oo suunitellu putkija...joko 3-1putki tai jokaiselle oma. Lienee paras tehä molemmat..
Kesällä kävin läpi tuon mustan susukin, mikä on kalleriassakin, uutta maalia, mäntää ja osaa ym. En oo saanu kuvia siittä viellä, ku se on uusissa haalareissa
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 2.2.2008 12:30

Siitä vaimentimesta tulee vähän niin kuin vakiokin, mutta vaimennus on toteutettu täysin refleksiovaimennuksena. Pakokaasun reitille tulee kolme välikammiota ja viimeinen josta kaasu purkautuu ulos. Välissä on myös kaksi ja puoli reikälevyä joista kaasu puristautuu läpi kammiosta seuraavaan. Vaimentimen rakenne on semmoinen, että koko vaimennusperiaatteen pystyy muuttamaan itse vaimentimen vaihtamalla.
X-Race Eläkeläinen
Liittynyt:
13.11.2001 3:00

ViestiKirjoittanut X-Race » 2.2.2008 21:16

Kymyksiä tuli mieleen:
Miksi jarrulevy maalattu?
Ja omavalmiste jnnitteensätimestä: Eikö regulaattoripiirit lämpene käytössä?
Ei seiso
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 2.2.2008 22:30

Se levy on maalattu lähinnä niiltä pinnoilta jotka ei kosketa jarrupaloja. Eli ruosteenestoa, siinä kitkapinnan kohdalla ei ole kuin hajuksi maalia joka lähtee ekassa jarrutuksessa, aivan kuten pajahilse kuumavalssatuista levyistä joita touhusin amiksessa.
Kiitoksia kysymästä tietenkin.

Niin ja kyllä ne regulaattoripiirit lämpenee. Tuo on koekäytössä, eli teen johtosarjasta semmoisen, ettei haittaa matkantekoa jos säädin tekee tenän. Ovat tavallaan ilmavasti ne regut siellä kutistesukassa, eli takapäästä se näkyvissä ulkoilmaan. Ainoa oikea jäähdytys olisi kunnon jäähdytyselementti joita myydään samassa paikassa juuri kyseiselle piirille.

Tunturissa on toiminut vissiin ihan hyvin samantyyppinen regulaattoriviritys. Ei ole lähelläkään ideaalia tuo viritys, vaan pitäisi olla yksi iso komponentti joka on jäähdytetty kunnolla. Niinkuin aikuisten pyörissä :) Kantapään kautta jälleen kerran, ainoat puolustukset ratkaisulle on, että tunturissa toimii ja ostin muun roippeen ohessa nuo lineaaripiirit.

Mukava vastailla välillä. Sana vapaa, varsinkin rakentavalle kritiikille, siitä erityisesti kehitysehdotukset. Jos joku tietää mistä saisi 14v jännitteensäätimen(tyyppi vapaa), niin olen täysin avoinna ehdotuksille. Hinta ei tosin saa olla kovin paljon päälle tuhat euroa :)
X-Race Eläkeläinen
Liittynyt:
13.11.2001 3:00

ViestiKirjoittanut X-Race » 2.2.2008 23:40

Eikös niitä myydä mopoliikkeissä yleismallin jännitteensäätimiä puolilman?
Ei seiso
iikka88
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 3.2.2008 0:25

Nevaan tuppaa oleen siihen 12v tasaavia, eli lähinnä akuttomaan systeemiin tarkotettu. MänTä tässä vissiin ajaa takaa tuota 14v säädintä koska on käsittääkseni laittamassa akkua kettuun, ja 12v akun latausjännnitehän pitää olla siinä 14v korvilla.
Näin se menee.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 3.2.2008 0:51

Jep, akkuhan tuossa on ollu jo alunperinkin, mutta olisi kiva olla jotain turvaa akulle ylijännitettä vastaan. Tietäisi vain, että minkä mallin pyörän säädin sopii suzukiin. Ketussa kun on kissansähkölaturi, eli kestomagneetilla indusoiva. Pitäisi jostain saada 12v akulliselle järjestelmälle tarkoitettu zenerdiodi kunnon jäähdytyksellä. Tämmöistähän näissä on ollut jenkkilän mallissa, mutta säätimen saatavuus on nihkeää ja pelkkä osa kustantaa vähintään 70e + postikulut + tullit ameriikasta. Stormilta voisi kyllä tiedustella, millainen laturi muuten rd:ssä on?
Hunter
Paikkakunta:
Ylivieska
Liittynyt:
11.11.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Hunter » 3.2.2008 19:18

Nyt alkaa liippaamaan itteänikin sen verta läheltä, että pakko naputella ajatuksia ruutuun :)

Eli itelläkin porsi tuo oma jännitteensäädin ja tarvis uutta tilalle. Noita kytkiksiä oon vähä katellu ja aatellu jopa tilata osatkin, tulee vaan vähän ylimäärästä vaivaa kun pitää kasailla se yms.

Tuommoseen regulaattorihommaan en aatellut itse lähteä, vaan mielessä on ollut kasata tyristoreilla toimiva säädin. Kalleimmat osat tuossa taitaa olla diodit mitkä kestää riittävästi virtaa. Järkevintä lienee tehdä niinkun tuossa ohjeessakin sanotaan, eli kahdesta tasasuuntaussillasta ja jättää 2 diodia käyttämättä. Näin pikaisella tuumailulla lampulle menee 5A, vilkuille toiset 5A, omaan pyörään sytytys tarvii 5-10A ja töötti 5A, muuhun joutavaan vielä yks 5A tekee yhteensä jo 30A... 25A:kin riittäisi varmaan ensihätään.

Tässä kytkentäkaavio tuosta:
http://www.kolumbus.fi/arttuh/laturi.jpg

Itellä saattas olla tarkoitukseen sopiva säädin mummolassa, mutta sen riittävyyskin on hieman epäselvä. Jos jostain noita akulliseen järjestelmään tarkoitettuja säätimiä löytyy halvalla niin laittakaahan ihmeessä vaikka tänne linkkiä. Tuo osien tilaamisen, kasauksen ja koteloinnin tuoma kynnys on kuitenkin se mikä tässä eniten haittaa. On nimittäin kädet täynnä hommia jo muutenkin eikä meinaa enää aika riittää mihinkään ylimääräiseen.

Tuommonen "jännitesuoja" on rakenneltuna omaan mopoon yhdestä 15V 0,25W zenerdiodista ja transistorista. Transistorin tyyppiä en tähän hätään muista. Tuo viritelmä pitää siis jännitteen 16V. Rikkinäisen jännitteensäätimen takia omiin sähköihin pääsi tulemaan hieman vaurioita. Esim etulamppu paloi... Siksi moinen kyhäelmä. Tuon avulla vian saikin paikannettua rikkinäiseen jännitteensäätimeen.

Semmonen aatos tuli vielä mieleen että jos olis tuommonen 12V säädin riittävän halvalla jossain myynnissä, niin vois kokeilla laittaa 3kpl diodeja maa piuhan kanssa sarjaan jolloin niiden yli jäisi noin 2,1V ja jännite nousisi sopivasti 14V hujakoille... Vaatinee tuumailua vielä toimisiko tuo.
RG 250 (ikuisuus) projektisivut
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 4.2.2008 17:16

mitä se transistori siinä tekee zenerdiodin kanssa?
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 4.2.2008 17:34

Zener-diodeilla ei oo huisin suuri virrankesto, 5W tienoilla jytyimmät perusmallit. Isommista saa jo maksaa ja etsiä.
Hunter
Paikkakunta:
Ylivieska
Liittynyt:
11.11.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Hunter » 4.2.2008 22:26

MänTä kirjoitti:mitä se transistori siinä tekee zenerdiodin kanssa?
Kun jännite ylittää 15V zenerjännitteen pääsee virta kulkemaan sen läpi transistorin kannalle. Kannan ja emitterin (eli maan) väliin hukkuu vielä 0,7V. Kun tuo 15,7v eli käytännössä 16V ylittyy, Kytkee transistori + (transistorin kollektorilla) ja - (emitterillä) navat yhteen. Transistori hukkaa tehoa niin kauan kuin jännite on yli 16V, mitä ei kauaa kerkiä tapahtumaan kun transistorin läpi kulkee niin suuri virta.

Tuossa siis siihen tehon hukkaamiseen on käytetty zenerdiodin tilalla transistoria, millä on paljon suurempi maksimitehohäviö.
RG 250 (ikuisuus) projektisivut
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 5.2.2008 21:52

hmm. Kuulostaa hyvältä. Taidanpa tehdä noin sitten kun tuo lineaaripiirihässäkkä simahtaa.

Kuva

Puuhailin taas levytyöstökeskuksella vähän palikoita. Nyt alkaisi siis olemaan kaikki osat pakoputkiin, paitsi kiinnitykset. Kiinnityksiinhän kuuluu jousikoukut eteen ja rungon kiinnike taakse. Toisin sanoen pian pääse hän taivuttelemaan putkia.