Nyt alkaa liippaamaan itteänikin sen verta läheltä, että pakko naputella ajatuksia ruutuun
Eli itelläkin porsi tuo oma jännitteensäädin ja tarvis uutta tilalle. Noita kytkiksiä oon vähä katellu ja aatellu jopa tilata osatkin, tulee vaan vähän ylimäärästä vaivaa kun pitää kasailla se yms.
Tuommoseen regulaattorihommaan en aatellut itse lähteä, vaan mielessä on ollut kasata tyristoreilla toimiva säädin. Kalleimmat osat tuossa taitaa olla diodit mitkä kestää riittävästi virtaa. Järkevintä lienee tehdä niinkun tuossa ohjeessakin sanotaan, eli kahdesta tasasuuntaussillasta ja jättää 2 diodia käyttämättä. Näin pikaisella tuumailulla lampulle menee 5A, vilkuille toiset 5A, omaan pyörään sytytys tarvii 5-10A ja töötti 5A, muuhun joutavaan vielä yks 5A tekee yhteensä jo 30A... 25A:kin riittäisi varmaan ensihätään.
Tässä kytkentäkaavio tuosta:
http://www.kolumbus.fi/arttuh/laturi.jpg
Itellä saattas olla tarkoitukseen sopiva säädin mummolassa, mutta sen riittävyyskin on hieman epäselvä. Jos jostain noita akulliseen järjestelmään tarkoitettuja säätimiä löytyy halvalla niin laittakaahan ihmeessä vaikka tänne linkkiä. Tuo osien tilaamisen, kasauksen ja koteloinnin tuoma kynnys on kuitenkin se mikä tässä eniten haittaa. On nimittäin kädet täynnä hommia jo muutenkin eikä meinaa enää aika riittää mihinkään ylimääräiseen.
Tuommonen "jännitesuoja" on rakenneltuna omaan mopoon yhdestä 15V 0,25W zenerdiodista ja transistorista. Transistorin tyyppiä en tähän hätään muista. Tuo viritelmä pitää siis jännitteen 16V. Rikkinäisen jännitteensäätimen takia omiin sähköihin pääsi tulemaan hieman vaurioita. Esim etulamppu paloi... Siksi moinen kyhäelmä. Tuon avulla vian saikin paikannettua rikkinäiseen jännitteensäätimeen.
Semmonen aatos tuli vielä mieleen että jos olis tuommonen 12V säädin riittävän halvalla jossain myynnissä, niin vois kokeilla laittaa 3kpl diodeja maa piuhan kanssa sarjaan jolloin niiden yli jäisi noin 2,1V ja jännite nousisi sopivasti 14V hujakoille... Vaatinee tuumailua vielä toimisiko tuo.