Jawa 350 sport, 25400km

specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 19.3.2008 21:16

Oletko kokeillut sitä ilman virtoja polkemista? Se on täysin välttämätöntä useimpia Jawoja käynnistettäessä. Ihan jo ensimmäisistä 40-luvun Jawoista lähtien ollut välttämätöntä. Oma exä ei lähtenyt kylmänä edes +30c lämmössä käyntiin ilman kahta polkaisua virrat pois. Mutta tällä menetelmällä lähti aina takuuvarmasti. ;) Eli ryyppy päälle 2X ilman virtoja, virrat päälle, polkaisu ja Ring-ding-ding. :)

Nykyinen omistajakin kehui vasta Jawan hyvää käynnistyvyyttä. Tuli käytyä hänen kanssaan ajelemassa viime viikolla. :) On asentanut kaatumaraudat ja niihin lisävalot. :) Karskin näkönen vehje. Nyt kyllä harmittaa kun tuli myytyä. Pitäskin pistää vanha RD vaihtoon semmoseen
60-70-luvun jawaan. ;) Jawahan on tunnetusti ainoa mp jolla on sielu. :) Näin luki Jawasakki-lehdessäkin. :) Tulethan MänTä kesäkuussa Jawasakki-ajoon Riihimäelle?
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 19.3.2008 21:20

ai semmonenkin on olemassa? Muistuttele vielä lähempänä niin ei unohdu. Polkaisin itseasiassa kolme kertaa virrat pois ennen kuvailua. Annoin vähän aikaa muhia ja sitten alkoi filmi pyörimään. Liittyneekö sitten niihin sisäänajokuristuksiin? Heti kun lämpötila laskee alle sen 4-5 celsiuksen niin saa polkea useamman kerran. Esim 10 celsiuksessa lähtee juuri kuten luvataankin.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 19.3.2008 21:55

Jaa mun exä Jawa lähti kelissä kuin kelissä. Voi olla että niillä kuristuksilla on jotain vaikutusta. Joo ne Jawasakkiajot on aina perinteisesti kesäkuun toisena viikonloppuna. Ite olen 06 Viitasaarella ja 07 Kärkölässä käynyt. Molemmilla kerroilla oli hyvä miitinki ja paljon hienoja pyöriä. Reilu 100 pyörää siellä on yleensä olut. Ens kesänä joutuu vaan menemään jaappanin tuotoksella. :(
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Micce
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
5.4.2005 19:32

ViestiKirjoittanut Micce » 20.3.2008 0:17

Vanhoissa Mitzeissä ky. taktiikka tuntuu olevan aika "pomminvarma" laakikäynnistys, muuten saa polkea useemman kerran.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 20.3.2008 17:37

Jep tuo tuntuu toimivan aika monissa etenkin vanhemmissa 2-tahtisissa. Ite olen todennut oman Kawankin lähtevän herkemmin kylmillä keleillä parin,kolmen ilman virtoja polkaisun jälkeen. Varmaan saadaan silläviisin kampikammioon enemmän tuoretta seosta valmiiksi, niin tavallaan on rikkaampi seos käynnistyksessä. Samapa miten toimii kunhan toimii. :)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 29.3.2008 19:24

Kuva

Rasvasin ketjut ja tuunasin ketjukopan samalla. Hinkkasin teräsvillalla kopan hapettumista puhtaaksi, maalasin logon mattamustalla, hioin kohoumat alumiinipintaisiksi ja ruiskin kirkaslakat koko höskän päälle.

Kuva

Mitäs pidätte? Omasta mielestäni aika onnistunut pikaparannukseksi. En viitsinyt alkaa hieromaan hiomapaperilla tuota koppaa kun siinä olisi vierähtänyt tovi jos toinenkin.
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 29.3.2008 19:45

Huomattava parannus entiseen. Antaa kivasti lisäilmettä vielä tuo maalaus.
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 29.3.2008 19:54

Ihan komiahan tuosta tuli! Johan tuo on ehtinyt hapettuakin, kun on simpasen varastossa 7v lojunut. :)Itelläkin oli vähän hapettunut se koppa, mutta ei tullut tehtyä sille senkummempaa, kun peruskiillotus.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 29.3.2008 20:12

ihmettelin myös hieman hapertuneita ketjukoteloinnin kumihaitareita. Mitä lie tapahtunut, kun jopa repeymää havaittavissa. Pitäisiköhän soittaa simpaselle, että ei tämä nyt ihan "6kk" vanhalta pyörältä vaikuta :) Jos vaikka antaisi alennusta oikeasti uusista kumeista.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 29.3.2008 21:20

Itseasiassa ite kertaalleen uusin ne kumit. Edellinen omistaja oli jollain teippivirityksellä niitä trittänyt parsia, mutta tilasin simpaselta ihan uudet. Eikä olleet edes kalliita muistaakseni(eihän mitkään jawan osat ole :) )

Eivät ne gummit vissiin kestä suomen pakkasia(edellisellä omistajalla kylmässä tallissa), kun haprastuvat ennen aikojaan. Mitzeissä kestää kuulemma paremmin, kun on kait vähemmän "muovisempaa" kumia mokomat.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51

ViestiKirjoittanut Johnnie » 30.3.2008 3:09

Kumia on monenlaista. Itse ostin kerran RD:hen halvat tarvike-kahvakumit Stormilta, ja huomasin niiden olevan täynnä pykimiä kahden viikon kuluttua asennuksesta ja ihan kesäaikaan. Vastaavasti Yamahan orggikset olivat todennäköisesti 18 vuotta vanhat, eikä niissä ollut yhtään pykimää.
Asian & American cars / bikes only.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 30.3.2008 15:28

Säätelin vähän tyhjäkäyntiä alemmas. Perjantaina kun päristelin niin ruuhkassa röpisi 2200rpm tyhjäkäynti valot päällä, ei ollut ihan minun mieleeni, ei varmaan konekkaan tykkää pidemmän päälle. Säätelin tyhjäkäynnin ja seoksen pörisemään lämpöisenä valot päällä siististi 1350-1400rpm. Paljon parempi.

Putsasin myös työkalut jawan työkalupussista. Sekalainen seurakunta, kun kiintoavain on maalattu mustaksi, ruuvimeisseli muovia ja keltapassivoitua terästä, tulppa-avain maalattu hopeaksi ja jousituksen säätö/rengasrautatyökalu käsittelemätöntä terästä. Putsasin kaikki rätillä, asetonilla ja teräsharjalla. Ruiskasin hopeat pintaan niin nyt ovat vähän järkevämmän oloisia(eikä rengasrauta ruostu).

Laitoin kaksipuolisella teipillä hienon asentamani lämpömittarin tankinkorkkiin kiinni. Lämpömittarin oma tarra ei pysynyt kovin pitkään tankinkorkissa kiinni, varmaan korkin kohokuvioinnin vuoksi. Jos nyt pysyisi paremmin. Vähän turvallisempi olo ajella kun tietää lämpötilan näin keväällä.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 30.3.2008 16:11

Joo itellä kävi aina tasaisesti semmosta 1200rpm tyhjäkäyntiä. Ai että se kuulosti hyvältä! :P Ja kuulostaa tietty vieläkin, huomenna lähen taas Jaawan nyk. omistajan kanssa pärryyttelemään. :)

Mulla osottaitui Jawa niin luotettavaksi, ettei orkkistyökaluja tarvinnut tienpäällä käyttää kertaakaan. ;) Kerran säädin takaiskarien esijännitystä kireämmälle.

Tosiaan se lämpömittari on ihan hyvä lisävaruste. Tosin tienpinta voi mennä pakkaselle vaikka ilma plussalla olisikin. Kerran tuossa helmikuussa tulin kotiinpäin Kotkasta Kawalla ja pysähdyin tankkaamaan. Kävin siinä sitten kahvilla ja kun lähdin uudestaan liikkeelle meinasin vetää huoltsikan pihalle komeet lipat mustallajäällä. Nopeasti se ilma voi jäähtyä keväällä vaikka tuolloinkin oli lähtiessä +3c lämmintä....
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 30.3.2008 18:03

Teboilin piha alkoi jäätymään perjantaina vaikka oli ilma about 2 asteista. Onneksi ei ollut koko tienoo jäässä, vaan huoltoaseman piha ja jotain muita vähemmän sulaneita alueita.

Täytyy säädellä se tyhjäkäynti vielä sinne 1200 jahka kerkee ajelemaan enemmän. Nyt saa olla sen 1400rpm, ettei tarvitse kaasutella turhaan.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 3.4.2008 20:49

Heitin eilen reilun lenkin 25 tietä, porvoon moottoritietä jne. Kokeilin porvoon moottoritiellä(tie nro 7), että kuinka paljon jawa kulkee. Ihan kivastihan se vipelti, meinaan 120 mittariin suht tasaisella. Sain lievään alamäkeen jopa 125 :) Tuota motaria kun tohotin pari kymmentä kilometriä kaasu pohjassa, niin jotenkin herkistyi kone. Tuntuu käyvän paljon hondamaisemmin. Kumma juttu, kun niin suuri vaikutus sisäänajolla tässä vekottimessa... Odottelen innolla kuristusten poistoa 3500km kohdalla, tippuu se bensan syöntikin pari pykälää. Nyt on vienyt jo muutaman sata kilometriä 7,3litraa/100km aika tasaisesti, ajotyyli mikä tahansa. Tuolla motaripätkälläkin ihan sama kulutus(siihen päälle loppu tankillinen 100km/h aluetta ja meno sen mukaan), kuin rauhallisemmilla reissuilla.

Kuristusten poisto lähenee, nyt jo 1400+ kilometriä mittarissa.
Viimeksi muokannut MänTä päivämäärä 3.4.2008 21:31, muokattu yhteensä 1 kerran