Suzuki GSX 750 F 89-97

Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 24.4.2009 10:19

Ei kyllä savuta ihan vielä. :) Nyt jos ei tule yllätyksiä, niin saatan saada ensi viikon aikana mopon kasattua, mutta menee todennäköisesti pitemmällekin.

Eilen laskin sylinterit paikalleen ja kannenkin jo hollille, että ensi kerralla pääsee kiristämään kiinni. Oli hieman ongelmia saada männänrenkaat menemään sylintereihin, kun ei ollut neljää kappaletta männänrenkaan puristimian saatavilla. Sain kuitenkin pitkän vaivan näön jälkeen ujutettua renkaat sylintereihin. Sitten tietysti ketju tippui kerran kampikammioon ja ennekuin edes huomasin sitä, niin pyöräytin kampiakselia jolloin ketju meni jonkin matkaa kaksin kerroin akselin ympäri. Sain kuitenkin irrotettua sen lyhyen taistelun jälkeen. Tuli semmonen fiilis, että on taas oikee kunnon asentaja vauhdissa... :nolo:

Starttikytkimen ja startin laitoin kiinni. Huolto-oppaassa kerrottiin startin vauhtipyörän pultin momentiksi jotain 160Nm. Momenttiavaimen asteikko loppui siihen 110 Nm:iin, joten junttasin pultin kiinni pulttipyssyllä. Luulisi kestävän.

On kyllä semmonen olo koko ajan, että meneeköhän kaikki osan kunnossa paikalleen. Tahtoo väkisin hiipiä semmonen tunne takaraivoon, että kone räjähtää kappaleiksi ekassa startissa. :eek: Toivottavasti olen väärässä...

EDITTIÄ:

Laitoin muuten viime kesänä itsekkin synkkauslaitteeseen vielä ne suuttimen, mutta ei vaikuttaneet mitenkään siihen pintojen heiluntailmiöön. Pitäisi vaihtaa vesi pois ja laittaa tilanne jotain öljyä, kuten kaikissa rakennusohjeissakin on mainittu, mutta en ole varman siitä kestääkö ostamani letku öljyä. Öljy olisi viskoottisempaa ja ei siksi liikkuisi aivan niin vikkelästi kuin vesi.

Mitä ainetta siulla oli letkuissa??
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Tpu
Pyörä:
Suzuki gsx 750 f -90
Liittynyt:
22.7.2008 0:00

ViestiKirjoittanut Tpu » 25.4.2009 14:47

Letkussa oli bensaa. öljyä pitää kokeilla seuraavaksi ja hankkii samalla ne suuttimet. Nykyiset suuttimet tein muovista, johon porasin 1mm reiän. Oli aika pehmeää muovia, joten saattaa reikäkoko heittää niissäkin ja aiheuttaa heittoa mittaukseen.

Nyt pitää ajella rauhallisesti ja mittailla tuota kulutusta. Viime syksynä säädin kohot kirjan mukaan ja muutenkin puhdistin kaasarit. Jos kulutus on mennyt parempaan suuntaan niin otan sitten ne kumitulpat pois kaasareista. Kirjassa lukee (jos oikein katoin), että se olisi jet pilot, joka on tulpattu. Vaikuttaako tuo suutin sitten pienillä kierroksilla vai laajasti. Jos se kerran huipputehoa lisää vähän niin vaikuttaa myös korkeilla kierroksilla..? Pyörä tahtoo olla hengetön 2000-3500rpm varsinkin lämpimänä.
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 25.4.2009 18:03

Kyseessä taitaa olla tyhjäkäyntisuutin. Tosiaan kuten aikasemminkin mainitsin, niin ainakin omassa kaasarissa oli porattu reikä sen tulpan taakse. Reikä johti pääsuutinkanavaan, josta bensaa tulee sitten tyhjäkäynnille, mutta se reikä oli tavattoman pieni. Kyseinen suutin merkkaa eniten alakierroksilla, eli juurikin alueella josta mainitsit puhdin puuttuvan.
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Tpu
Pyörä:
Suzuki gsx 750 f -90
Liittynyt:
22.7.2008 0:00

ViestiKirjoittanut Tpu » 26.4.2009 0:06

Taitaa jäädä vielä tulpat paikalleen, sillä meni vieläkin matka-ajossa reilu 8 litraa/100km. :roll: Taidan huomenna avata kaasarit. Neulaputki ainakin täytyy tarkistaa, onko soikea ja taitaa olla parasta tilata kaasutin paikkauspaketti, jossa on o-renkaat ja neulaventtiili. Neulaputket on varmaan aika tyyriitä.

Sinänsä outoa, että matka-ajossa meni noin 8,2 litraa ja sitä ennen ajelin seka-ajoa ja paljon kiihdytyksiä, kulutus silloin 8.9 litraa. Eli ainakin siinä 3500-5000rpm välillä käy hyvin rikkaasti.

Työlästä tuo katteiden purkaminen...

edit. Nyt kaksi kaasaria avattu ja ne neulaputket on kulunu soikeaksi yläpäästä. Se on ainakin osasyyllinen kulutukseen. Neulat oli hyvän näköisiä. Pitää alkaa metsästään putkia.
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 26.4.2009 19:17

Uskomattomia lukemia kyllä tulee siulla kulutukseksi. :| Ootkos kattonu onko seosruuvit kohdallaan? Jenkkilässä uudet neulaputket kustantaa ~21$ kappale, että tuskin ne ihan kauheita maksaa, vaikka suomestakin ne uutena ostaisi. cmsnl:ltä olisi varmasti kivasti tullut, kun vielä eurooppalainen kohtuu edullinen kauppa, mutta ei näyttänyt siellä olevan neulaputkia tarjolla. :s

Tänään huhkin tallilla taas reilun 5 tuntia ja nyt näyttää tältä:

Kuva

Ensi viikollahan on vappu ja sehän sotkee remonttisuunnitelmat eli menee sitten siitä seuraavalle viikolle varmasti ensisavut. Naputtelin takarenkaasta itse laakerit irti ja meinasin mennä ensi viikolla kyselemään Laakerikeskuksesta laakereita. Samaten renkaan päädyin tilaamaan netistä, kun löytyi melko edullinen Rengaskauppa.
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 6.5.2009 19:47

Päivitetään tätäkin välillä. Eli häslinkiä ajoituksen kanssa, kuten varmaan tekniikka-osiosta olette lukeneet. Muuten etenee kivasti, kone rungossa jo kiinni. Uudet takapyörän laakerit hain Laakerikeskukselta hintaan 30e, esim. Stormilla samat 65e. Menivät kohtuu helposti paikalleen. Irroitus oli hiukan vaikeampi, kun ei ollut hyvää paikkaa mistä lähteä lyömään laakeria irti. Jouduin kampeamaan meisselillä ensin laakereiden välissä olevan holkin syrjään, että sai lyöntipaikan.

Tänään oli käyty jo ovella kolkuttelemassa renkaiden kanssa, mutta ei ollut ketään kotona, mutta tuovat sitten huomenna uudestaan.

Pakoputkisto on harjattu irtoruosteesta puhtaaksi ja odottaa lämpömaalikerrosta.

Huomenna pitäisi käydä siellä Suzuki-liikkeessä kysymässä siitä ajoituksesta ja ostamassa samalla akku ja jotain pientä muuta sälää, mitä puuttuu. Saa nähä pörähtääkö (tai pamahtaako) ennen ensi viikkoa...
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
-Makke-
Pyörä:
SpeedTriple & Crossipyörä vammaisille (Crossimönkkäri)
Paikkakunta:
Ylivieska
Liittynyt:
13.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut -Makke- » 6.5.2009 22:51

Samzon kirjoitti:Pakoputkisto on harjattu irtoruosteesta puhtaaksi ja odottaa lämpömaalikerrosta.


Älä tuhlaa hyvää pohjatyötä laittamalla pintaan jotain lämpömaalia. Suosittelen Black Satinia
http://www.roadmachine.fi/excoat.html
kynäruiskulla (voi olla ihan se halvin) ohut kerros pintaan. Vähän kalliimpi panostus, mut kun et ole oikonut muuallakaan niin miksi nyt. Kesti edellisessä pyörässä 3vuotta ja näytti edelleen hyvältä. Lämpömaali on ekan kivisuihkun/kuran jälkeen kamalassa kunnossa.
Teen pieniä/keskisuuria sorvaustöitä, YV:llä yhteyttä jos tarvetta osille.

"I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 8.5.2009 8:29

-Makke- kirjoitti:Älä tuhlaa hyvää pohjatyötä laittamalla pintaan jotain lämpömaalia. Suosittelen Black Satinia
http://www.roadmachine.fi/excoat.html
kynäruiskulla (voi olla ihan se halvin) ohut kerros pintaan. Vähän kalliimpi panostus, mut kun et ole oikonut muuallakaan niin miksi nyt. Kesti edellisessä pyörässä 3vuotta ja näytti edelleen hyvältä. Lämpömaali on ekan kivisuihkun/kuran jälkeen kamalassa kunnossa.


Oikeastaan olen oikonut monessakin kohdassa mitkä liittyvät suoraan pyörän ulkonäköön. Päätin jo hommaa aloitellessa, että panostan enemmän tekniikan toimivuuteen ja jätän ulkonäköseikat vähemmälle huomiolle. Itselleni tärkeintä, että pyörä toimii. Lämpömaali on mukavan nopea ruiskaista pintaan, kun pitäisi kohta päästä jo ajelemaankin.
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Tpu
Pyörä:
Suzuki gsx 750 f -90
Liittynyt:
22.7.2008 0:00

ViestiKirjoittanut Tpu » 10.5.2009 21:59

Itekki tänään putsasin pakosarjan ruosteesta kollektoreihin saakka ja maalasin kuumakestomaalilla. En odota maalilta kovinkaan suurta kestoa. Maalasin nyt kuitenkin, kun kerran odotellaan neulaputkia.

Siinä pyörän ympärillä touhutessa tuli huomattua, että takarengas ei pyöri kuin muutaman asteen. Levyssä näytti olevan ruostetta. Otin keskijalalta pois ja liikuttelin eestaas ja liikkui vain puolimetriä ja sitten kuulu kolahdus. Lattialta löytyi jarrupalasta osa :) Kuvasta sitten näkee missä kunnossa ne oli. Kumpikin pala irronnut kehyksestä. Saattoi kylläkin irrota tuo toinen purkaessa, mut kuitenkin. Oisko alkuperäiset... Pintaa oli kuitenkin hyvin. Aika sattumaa, että sattuivat tippumaan tallissa :)

Pyöräkaupassa tuli jarrupalat mukaan niin sai samalla laitettua uudet.

Muuten, millä teit maalin kovetuksen. Itse lämmitin kuumailmapuhaltimella, ei varmasti aja uunin virkaa mutta ei ollut parempaakaan vaihtoehtoa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Makke-
Pyörä:
SpeedTriple & Crossipyörä vammaisille (Crossimönkkäri)
Paikkakunta:
Ylivieska
Liittynyt:
13.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut -Makke- » 10.5.2009 23:39

Tpu kirjoitti:
Muuten, millä teit maalin kovetuksen. Itse lämmitin kuumailmapuhaltimella, ei varmasti aja uunin virkaa mutta ei ollut parempaakaan vaihtoehtoa.


Kovettuu ns. ajamalla. Haisee mielenkiintoiselle tollanen maali hetken aikaa mut sit rauhottuu.
Teen pieniä/keskisuuria sorvaustöitä, YV:llä yhteyttä jos tarvetta osille.

"I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 13.5.2009 14:04

-Makke- kirjoitti:Kovettuu ns. ajamalla. Haisee mielenkiintoiselle tollanen maali hetken aikaa mut sit rauhottuu.


Voisi puhua käryämisestä ennemmin kuin hajusta. Alkukäyristä alkoi savu nousemaan, mutta tosiaan rauhoittui melko nopeasti.

Kuten varmaan tuosta edellisestä rivien välistä luittekin, sain pyörän siis käyntiin ekan kerran remontin jälkeen. 8) Jonkun aikaa sai sahata ilman tulppia, että sai öljynpaineen koneeseen, mutta löytyhän se sitten sieltä jonkun ajan kuluttua.

Tulpat kiinni ja mopo hyrähti. Kuuntelin vähän aikaa, että nyt käy kolmella ja sammutin. 4-pytyn alkukäyrä kylmä. Voihan v***u! Jonkun aikaa tutkailin ja kokeilin kipinän, että tulee ja että kaasarissa on bensaa. Kaikki näytti normaalilta ja ihmettelin jo että mikä hitto siinä on ja pelkäsin jo isompaakin savottaa. Sitten silmiin osui pieni, mutta tärkeä nippi. Syötin bensaa kaasareille pullosta, ilman pyörän omaa bensatankkia, joten 4-kaasarin alipainenipissä, joka siis aukaisee normaalisti bensahanan letkun välityksellä, ei ollut mitään kiinni ja imi ilmaa aika rutosti siitä sisään. Sormi tulpaksi ja hörähti nelonenkin mukaan leikkiin.

Käyttelin koneen lämpöiseksi ja tänään olisi vielä edessä huolto-oppaan kehoittamana uudelleen venttiilivälysten tarkastus, jonka jälkeen pääseekin suorittamaan koeajon. Ehkä se kesä tulee sittenkin... 8)
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 13.5.2009 21:22

Ajelin tänään 2,5km testilenkin. Ja päällimäisenä mieleen jäi koneesta säksätyksen omainen ääni, jota ei aikaisemmin kuulunut. Tosin aikaisemmin nokkaketjun kahina peitti hyvin muut äänet, mutta tuo on sen verran selkeä ääni, että olisin varmasti kuullut jos vaan se olisi ollut olemassa.

Kone kyllä toimii moitteetta, lähtee käyntiin hyvin ja tuntuu voimakin olevan tallella. Kytkin pelasi myös ja vaihteetkin olivat vielä paikallaan. ;) Tuo omatekoinen öljylämpömittarikin pelittää.

Ainoa huoli on siis tuo säksätys. En tiedä pitäisiköhän tuosta huolestua, vai antaa mennä vaan ja kirota sitten JOS se olikin jotain vakavampaa... :roll:
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Tpu
Pyörä:
Suzuki gsx 750 f -90
Liittynyt:
22.7.2008 0:00

ViestiKirjoittanut Tpu » 15.5.2009 22:40

Tänään saapui neulaputket ja laitoin paikoilleen. 6.3litraa/100km tuli mitatuksi. Ei vain tullut ajettua pelkkää matka-ajoa mutta suurimmaksi osaksi kuitenkin. Eli on pudonnut kulutus.

Niiaa vain aikalailla 4000-6000 paikkeilla. Varsinkin kaksi päällä. Voisin kokeilla niiden kumitulppien poistoa myöhemmin. Eikös neula kannattanut pudottaa pykälän alaspäin jos kumitulpat poistaa?

Niin joo, liikkeelle lähtö helpottu paljon neulaputkien vaihdolla.
-Makke-
Pyörä:
SpeedTriple & Crossipyörä vammaisille (Crossimönkkäri)
Paikkakunta:
Ylivieska
Liittynyt:
13.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut -Makke- » 16.5.2009 22:30

Samzon kirjoitti:Ainoa huoli on siis tuo säksätys. En tiedä pitäisiköhän tuosta huolestua, vai antaa mennä vaan ja kirota sitten JOS se olikin jotain vakavampaa... :roll:


Venttiilivälykset tulisi mieleen säksätyksestä. Vaikea sanoa onko vakavaa kun en ole kuullut, mut ei Suzukin kuulu Kawalta kuulostaa kuitenkaan.
Teen pieniä/keskisuuria sorvaustöitä, YV:llä yhteyttä jos tarvetta osille.

"I live more in 5 minutes on my motorcycle than many people live in a lifetime" -Burt Munroe
Tomppade Moderaattori
Pyörä:
Kawasaki AR125 -84 Suzuki SV1000S -05 & Pitpro Pro -07
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
28.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Tomppade » 16.5.2009 23:07

-Makke- kirjoitti: Vaikea sanoa onko vakavaa kun en ole kuullut, mut ei Suzukin kuulu Kawalta kuulostaa kuitenkaan.
höpöhöpö, ihan siististi ne kawankin koneet käyvät... :roll:
"Elämä on ihmisen parasta aikaa" - Matti Nykänen