Jawa 638 Twin Sport -90

Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 17.2.2012 19:59

specialisti kirjoitti:
Pikkuhannu kirjoitti:
MänTä kirjoitti:mikä ihmeen laturi tuossa pyörässäsi on jos siinä on hiilet??


Vaikea sanoa, pitäisi olla Vapen kärjetön sytytyspuoli, mutta onko laturi sitten alkuperäinen? Kärkiä ei ainakaan ole sytkäpuolella...
Monosen Timolta joka tapauksessa löytyi juuri samanlaiset hiilet, joten kai tuo on 638:n laturi on erikoinen?


Tuossa pyörässäsi on kyllä aika erikoinen laturisysteemi. Vapen normisytkässä/laturissa ei hiiliä ole. Vanhassa PAL-systeemissä oli hiilet mutta oli myöskin kärjet. Pystytkö laittamaan kuvan laturista? Tässä kuva 640:sen Vapesta: https://lh3.googleusercontent.com/-YsMk ... urissa.JPG


Ei ole tuon näköinen, ilmeisesti meikäläisellä on vain otettu kärjet pois ja tilalla on jonkinlainen kärjetön systeemi...

Otanpa huomenna päivänvalossa kuvan...
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 18.2.2012 19:23

Tässäpä pari kuvaa sytkäpuolesta...

Meikäläisellä siis pyörii tuo keskiosa, hiilet on oikealla, johon alemmassa kuvassa tulee keltainen ja musta johto.

Kuva

Kuva
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut specialisti » 19.2.2012 10:56

Tässä 638 originaali PAL:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 19.2.2012 12:23

Eli meikäläisellä on kärjet poistettu ja tilalla kärjetön systeemi, latauspuoli yms ennallaan?

Kävisiköhän tuohon 640:n sytkäpuoli? Tähän pitäisi ainakin saada Vapen kärjetöntä järjestelmää, mutta onko se sitten ainoastaan sytkälle, ei koske laturia?

Kun olisi varaa, hankkisin 640:n koneen ja etupään, saisi tuoreöljyvoitelun ja levyjarrun, rungon pitäisin nykyisen, ehkä takaiskarit voisin vaihtaa... :D
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut specialisti » 19.2.2012 18:34

Pikkuhannu kirjoitti:Kävisiköhän tuohon 640:n sytkäpuoli? Tähän pitäisi ainakin saada Vapen kärjetöntä järjestelmää, mutta onko se sitten ainoastaan sytkälle, ei koske laturia?


Käy tottakai! Soittele Monosen Timolle ja kysy. Maksaa vähän yli 200€ ja todellakin kannattava ostos! Loppuu kaikki häiriöt kertaheitolla. Asennussarja sisältää vauhtipyörän, liipaisu+syttypuolan, johdot jne. Minulla ei ole ikinä ollut pienintkään häiriötä sähköpuolella ja mittarissa jo 34tkm! ;)

Pikkuhannu kirjoitti:Kun olisi varaa, hankkisin 640:n koneen ja etupään, saisi tuoreöljyvoitelun ja levyjarrun, rungon pitäisin nykyisen, ehkä takaiskarit voisin vaihtaa... :D


:) Ennemmin kannattaa hommata suoraan valmis 640. Itseäni on jo pidemmän aikaa himottanut 21" etunen ja ylälokari. Tosin sitten voi joutua hankkimaan Trampin keskituen, sivutuen ym. Noh, katsellaan... :)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut MänTä » 19.2.2012 22:09

samaa mieltä spessun kanssa, nämä rämpelöt on niin halpoja ettei mitään järkeä alkaa rakentamaan koko pyörää uudestaan.
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 20.2.2012 19:08

Aurinko paistoi ja tienpinnat alkoi kuivumaan, pakko oli hiukan rassata ja laittaa pyörä kasaan...

Kuva

Käynnistäminen meinasi olla yhtä tuskaa, bensaakin suoraan tulpanreiästä, hetken pyöri ja taas sammui...

Meinasin jo lyödä pillit pussiin ja jatkaa keväämmällä, soittelinpa sitten isäukolle, josko olisi vielä ideoita.
Ja olihan niitä; ilmanputsari irti ja imukurkku umpeen --> lähti tulille, putsari kiinni ja pyörii tasaisesti, paremmin kuin kertaakaan viime kesänä... :) Kuulemma voi kuivana kaasari joskus olla niin kuiva, että ei bensa oikein kulje, tuo kikka auttoi.

Vaihdettuhan on suuttimia ja putkea sekä ilmanputsari, nyt ainakin tyhjäkäynnillä toimii mukavasti.

Mistä tuo dymamo-merkkivalo saa virtansa? Se nimittäin palaa edelleen, mutta rattia kun kääntelee, sammuu välillä. Onko siis joku johto huonosti yläpäässä, voiko vaikuttaa lataukseen?`
Enpä sitten tajunnut mittarilla kokeilla, lataako akkua vai ei... :x

Täytynee säästää ja hankkia Monoselta parempi laturipuoli.
Onko tuo sitten ihan bolt-on meininkiä, eli vanhat kalut irti ja uudet tilalle, ei tarvitse sen enempää purkaa?

Lisäys: Uudempaa mallia kun ei raaskisi hankkia, jotenkin tämä vanha miellyttää meikäläisen silmää enemmän, 640 näyttää jo oikealta mp:ltä... :lol:
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 25.2.2012 22:40

Tänään taas ihmettelyä..

Akku näyttäisi lataavan, kierroksilla yleismittari näyttää 13V, mutta dynamovalo ei sammu.
Ilmeisesti akku sökö, kun ei edes laturin kärjet liiku. Virtaa tulee kyllä, mutta akku ei ilmeisesti ota vastaan. TODELLAKIN hankin Vapen sähköpuolen mahdollisimman nopeasti ja hankkiudun eroon PALista... :seko:

Biltemalta tarttui uusi akku, entinen 5mAh, uusi 7mAh, joten tuolla ajelee hetken pidempään, vaikka joutuisi lataamaan joka kerta akkulaturilla ennen ajoa... :D
Voisi selittää vaikean käynnistymisenkin, jos akussa ei riitä virta kipinälle.

Vapaavirtausilmanputsari nyt paikallaan, huomattavasti helpompi rassata kaasaria, mutta taitaa saada liikaa ilmaa, jää välillä kierrokset päälle. Taidan kuitenkin vaihtaa alkuperäisen kotelon paikalleen, eipä tuota kaasaria niin usein kai tartte irroitella. Paikallaan on kuitenkin helppo kääntää vinoon, jotta pääsee suuttimia vaihtamaan yms...

Pari päivää sitten tankkailin ja käynnistelin, tytär kertoi, että haisee ihan kesälle, kun silloin haisee samalle. :) Kieltämättä kaasukättä jo alkaa kutittelemaan, kun haistelee, ja katselee sulia pääteitä...
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 12.3.2012 14:11

Johtoja ja liitoksia ihmetelty, lataus ei vaan toimi...

Soitinpa siis Monosen Timolla ja tilasin Vapen sähköpuolen, kohta ei tartte sitten tapella sen osalta enää. :lol:
Hintaa tuli reilu 300€, mutta tuo maksanee itsensä takaisin luotettavuutena, uskaltaa lähteä pidemmällekin reissulle...

Käynnistyminen edelleen hankalaa, tukkimalla putsarin puolelta imukurkun lähtee parilla potkaisulla. Ei iso homma onneksi ottaa putsari irti ja tukkia reikä.
Käyntiin kun saa, pyörii nätisti.
Jospa tuokin paranisi, kun saa uudet sähköt, siinä käsittääkseni vaihtuu kaikki puolaa myöten?

Täytynee viikonloppuna viimeistään lähteä ajelulle, akku vaan täyteen, niin eiköhän sillä pienen lenkin tee... :D
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 23.3.2012 19:11

No mikä siihen nyt tuli?
Putsailin kaikki liittimet, hävisi sitten kipinä...

Sytytyksen anturi on kunnossa, antaa ohmimittarilla oikean lukeman, mutta kipinää ei anna.

Akku on upouusi, tulpat upouudet.

Pitänee kysellä, missä Vapen sähköt viipyy, ajokelit on parhaimmillaan... :itku:

Lisäys: Vika löytyi, tappokatkaisijan toinen johto oli irronnut, tinaa ja kolvia, taas tulee kipinää...
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 5.5.2012 15:24

Vihdoin ja viimein on Vapen sähköosat, tosin vielä pöydällä, mutta heti kun sade hiukan hellittää, lähtee Pal mäkeen ja toivon mukaan latausongelmat on historiaa.

Sitten jääkin mersu seisomaan, kaikki ajot olisi tarkoitus suorittaa Jawalla.
Toinen auto kuitenkin jää vielä emännän käyttöön...

Isäukon kanssa jo ainakin yksi reissu on sovittu, nimittäin Lahden MP-museoon. Onneksi ukko ajaa 250 Viragolla, joten on ainakin vauhti ja reitti Jawaystävällinen. :D
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 5.5.2012 20:46

Sainpa aikaiseksi purettua vanhat sähköt pois.
Kuva

Uudet osat
Kuva

Onneksi:
Ankkurin alta paljastui rikkinäinen stefa, joten eipä ihme, jos on hiukan heikosti käynnistynyt ja pytty tuntunut viileämmältä.
Kuva

Maanantaina ensi töikseni marssin hakemaan uuden stefan, jospa sitä juhannukseen mennessä pääsisi tien päällekin... :lol:

Lisäys: Ja jos joku on purkanut staattorin joskus, mikä mahtaa olla oikea stefan koko?
Paikallaan oli 30x52x8, kun ilmeisesti pitäisi olla joko 30x52x10 (vaikkakin kuuluu ilmeisesti vaihdelaatikkoon?) tai sitten 25x62x8...

Lisäys II: Stefan oikea koko oli siis tuo paikallaan oleva...
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 8.5.2012 13:01

Kuva

Sähköt paikallaan, ITSE asennettu, koeajo suoritettu ja savua tulee putkista, joten toimii... :lol:

Eka vehje, jonka itse olen korjannut näin perusteellisesti, joten melkoinen saavutus.

Vielä kaasarin hienosäätöä ja jo kelpaa päästellä.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut specialisti » 8.5.2012 21:55

Onneksi olkoon! :) Nyt varmasti on kipinähuolet kerralla ohi. Tuo systeemi on nimittäin täysin huoltovapaa. Itsellä ei ole ikinä ollut pientäkään käyntihäiriötä kummassakaan omistamistani 350/640:stä ja kilometrejä niillä yhteensä tahkosin(tähän mennessä) n.55-60tkm. ;)
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut MänTä » 9.5.2012 21:34

vape myös toimii kiihkeästi oli kierrosluku mikä tahansa. Suitsuki kehräsi komeasti kymppitonniin ilman räkimisiä tms.