Otin sitten koko moottorin pois rungosta paloittelua varten. Samallahan se käynnistyspolkimen jousikin vaihtuu perkl. Moottorin puhdistusta ja "apulaitteiden" purkua rungosta, että motti nousee pois -> ketjujen eturatas aivan löysällä! Perkele! Siitä se nykiminen taisi osaksi johtua, että niin voimakasta. Kytkin ei osannut päättää, että pitääkö vai ei ja ketjut ottivat heti rattaan välyksestä löysät pois. Pulttipyssyllä kireälle ja lukkolevystä kaikki sivut tiukasti mutterin sivuja vasten. Moottori halki ja havaintoja : käynnistyspolkimen palautusjousi oikein hienosti kiemuralla. Siis mitä vittua. Org suzuki osa ja oikein asennettu, ilmeisesti ei tykännyt siitä kun poljin käymään ilman jalkatappia joka rajoittaa kicksin liikettä. Ihme sekundaa. No onneksi varastossa on "vähän" käytetty varaosa. Ehkä se toimii paremmin. Seuraava havainto. Sylinterit aivan öljyssä. Mahtaako olla pumppu rikkaalla tai sitten bensa ei pala. Kävi kyllä aika röpöttämällä, mutta ei ole vielä kerennyt tutustumaan käyntiin ilman ilmanputsaria(ilman sitä kävi ainakin todella kiimaisesti mutta käyntiinlähtö oli tuskaa). Niin ja se imusarjahan vuosi jonkun verran, se täytyy paikkailla. No parempi paljon öljyä kuin liian vähän.
Itse kytkinongelmaa sivuten havaitsin, että vaihteiston ensiöakseli laakereineen liikkunut sivuttaissuunnassa. Siitähän tuo outo käytös johtunee. Sitten pitäisi vaan saada selville, että minkä takia se työntötanko kampeaa akselia vinoon. Ottaako sitten sen verran jouset vastaan kytkimessä, että koko akseli liikkuu. Pitää väkertää org tyyppinen lukkorengasrajoitin tuohon tai laakerilukitetta jos ei semmoista saa tehtyä. Hyvältä näyttää kone noin muuten. Stefat eivät vuoda ja paikat timmejä. Kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu. Huomenna virittelen sen laakerin paikalleen ja niputan koneen. Huomenna olisi tarkoitus asentaa uudet sähköt kiinni samalla kertaa kun moottori pöydällä ja helppo mitata ennakko.