Georg kirjoitti:...Näyttäisi olevan vielä mallia "näitä-et-saa-mistään-osta-uusi-pumppu-meiltä-isolla-rahalla"
Eli korjaus taitaa olla tekemätön paikka.
Itse olen yhden pumpun laittanut kuntoon (joskus 7 vuotta sitten). Rakenne on niin simppeli, että mikään ei musta estä sen kunnostamista. Jos vain satut löytämään sopivan stefan sinne, niin kuntoon vain. Voihan sinne tehdä uuden männänkin sorvaamalla, mikäli vanha on kulunut. Sylinterin kuluneisuus onkin hiukan hankalampi juttu.
En oikein edes ymmärrä, miksi korjauskäsikirjoissa ei noiden pumppujen kunnostamisesta ole mitään. Niin simppeli se on, eikä hommassa ole mitään ihmeellistä. Takaiskuventtiilitkin koostuu pelkästään jousista ja kuulista.
Stefa on se joka noissa pumpuissa yleensä pettää. Toinen mikä saattaa olla, niin takaiskuventtiilin jousen katkeaminen. Pumppu silloin menettää varsin suuren osan tehostaan sen pyrkiessä "vatkaamaan" nestettä edestakas.
Kunnostukseen ryhdyttäessä tulisi mitata pumpun tuotto ennen ja jälkeen kunnostustuksen. Tämä siis varmistukseksi. Vaijerihan (kuten aiemmin todettiin) säätää 1:n pumppauksen tuottoa ja kierrosluku pumppausten määrää.
Sitten pumpun kunnostus ja mittaus uudelleen. Tuotto ei saa tietenkään olla vähemän mitä ennen. Jos näin on käynyt, niin syy kannattaa selvittää ennen pumpun asennusta. Yksi vaihtoehto on siirtyä tuorevoitelusta seosvoiteluun. Öljyjen kanssa joutuu tietty tankatessa lotraamaan, mutta toiminta on ainakin idioottivarmaa.
Edit: Pistetääs tuokin vielä: http://www.dansmc.com/2_stroke_oilpump.htm