Yamaha RD 350 '85

HaamuTeemu
Pyörä:
Yamaha RD 350 '86
Paikkakunta:
Imatra
Liittynyt:
9.5.2004 23:48

ViestiKirjoittanut HaamuTeemu » 30.4.2008 7:54

Georg kirjoitti:
iikka88 kirjoitti:No sitten kyllä kuulostaa vähän ihmeelliseltä. Tosin näissä peleissä lievän bensankäryn vaihteistoöljyssä laskisin melkeenpä normaaliks. Mutta noi kampuran stefat on oikeestaan ensimmäinen vaihtoehto, voi myös olla lohkojen tiiviste, ellei sinne ole sitten päätynyt bensaa jostain ulkokautta.


Lievä bensankäry vaihteistoöljyssä on erittäin epänormaalia näissä(kin) vehkeissä. Jotain on siis pielessä.

Se, että remontti on tehty ziljoona kilometriä tai kolme kilometriä sitten ei merkkaa yhtään mitään. Jos lohkojen kasauksessa/stefojen asennuksessa on joku mennyt persiilleen, niin siihen ei ajokilometrit paljoa vaikuta..

Eli bensan pääsy vaihteiston puolelle voi tapahtua kahdella tavalla: Joko stefa (ensiövedon puoli) valskaa tai sitten lohkojen tiiveys ei ole riittävä. (Tiivisteenä lohkojen välissä silikoni/ tasotiivistemömmö tms. tärpätti)

Vuodon paikallistaminen jompaan kumpaan on täysin turhaa, sillä lohkot on erotettava toisistaan, jotta viasta pääsee eroon, eli ei muuta kuin kone pöydälle ja uusi stefa/vanhan tarkistus ja motti takaisin läjään. Muutaman tunnin ähräyshän se on, mutta kannattaa korjata enne suurempia murheita.


Se vuoto paljastui stefavuodoksi. Kampiakselin lukitusmutteri oli päässyt löystymään ja kampiakselin pitkittäisliike oli tuhonnut stefan. Oikean puoleisessa sylinterissä oli lisäksi ilmentynyt normaalia enemmän ohivuotoa, kun sylinterin tiiviste oli huonosti asennettu. Mutta nyt voisin sanoa että pelaa kuin uusi.
Tarviiko tehoputkien kanssa käyttää kylmempää tulppaa? Vakiohan on se BR9ES
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 30.4.2008 8:07

HaamuTeemu kirjoitti:Se vuoto paljastui stefavuodoksi. Kampiakselin lukitusmutteri oli päässyt löystymään ja kampiakselin pitkittäisliike oli tuhonnut stefan. Oikean puoleisessa sylinterissä oli lisäksi ilmentynyt normaalia enemmän ohivuotoa, kun sylinterin tiiviste oli huonosti asennettu. Mutta nyt voisin sanoa että pelaa kuin uusi.
Tarviiko tehoputkien kanssa käyttää kylmempää tulppaa? Vakiohan on se BR9ES


Siinä taas meikäläisen käden taidot nähtiin. :S Millä tavalla se tiiviste oli huonosti?
Tuosta kampiakselin mutterista en kyllä ota vastuuta. ;) Kampiakselin purkamisen ja kasaamisenhan teetin firmassa, kun siinä jotu prässiä käyttelee...
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29

ViestiKirjoittanut Georg » 30.4.2008 12:54

Se on ihan sama käyttääkö BR8ES vai BR9ES tulppaa. Molemmilla pelaa.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 30.4.2008 16:08

Yleensäkin isommissa pyörissä ei ole niin justiinsa se tulppa, kunhan ei ole liian kylmä. Mopoissa melkein sama juttu, ihan turhaan pojat vaihtelee jotain 8 arvon tulppia tuntureihinsa kun 6 olisi sopiva vakiona ja viritettynä.
HaamuTeemu
Pyörä:
Yamaha RD 350 '86
Paikkakunta:
Imatra
Liittynyt:
9.5.2004 23:48

ViestiKirjoittanut HaamuTeemu » 30.4.2008 19:27

Samzon kirjoitti:
HaamuTeemu kirjoitti:Se vuoto paljastui stefavuodoksi. Kampiakselin lukitusmutteri oli päässyt löystymään ja kampiakselin pitkittäisliike oli tuhonnut stefan. Oikean puoleisessa sylinterissä oli lisäksi ilmentynyt normaalia enemmän ohivuotoa, kun sylinterin tiiviste oli huonosti asennettu. Mutta nyt voisin sanoa että pelaa kuin uusi.
Tarviiko tehoputkien kanssa käyttää kylmempää tulppaa? Vakiohan on se BR9ES


Siinä taas meikäläisen käden taidot nähtiin. :S Millä tavalla se tiiviste oli huonosti?
Tuosta kampiakselin mutterista en kyllä ota vastuuta. ;) Kampiakselin purkamisen ja kasaamisenhan teetin firmassa, kun siinä jotu prässiä käyttelee...


Kuulemma se tiiviste oli hieman kaksin kerroin jostain kohtaa. Olen itekkii onnistunu saamaan sen moposta samalla tavalla.. mutta onneksi sylinteri ei ollut kärsinyt. Moottori oli laitettavana yhellä entisellä ratapyörämekaanikolla. Luulis nyt toimivan pitempääkin ;)
patsix
Paikkakunta:
turku
Liittynyt:
19.9.2005 22:02

ViestiKirjoittanut patsix » 30.4.2008 20:07

NGK 8 rauhalliseen tulppaa herkästi nokeevaan ajoon. 9 jo niin kylmä ettei kylmempää ainakaan heti tarvis kuin ehkä radalla.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 15.5.2008 13:38

Moro. Jos joltain sattuu vielä uupumaan RD350LC mallien parts cataloguet, niin tässä olisi:
http://www.mediafire.com/?ccdlnxcbjzg
(C, F1 ja F2 mallit) Listattuna on osat alkuperäisine valmistenumeroineen (OEM koodit). Käyvät samalla kätevästi myös räjäytyskuvista.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Risord
Liittynyt:
5.5.2006 20:32

ViestiKirjoittanut Risord » 22.5.2008 15:59

Hei nyt tarviis vähän apua tuos vauhtipyörän irrottamisessa :D Joo eli vihdoin löyty sopivaulosvetäjä ja yritin irroittaa. (ottaa kiinni pyörän reunista). Tuntuu vaan että mitään ei tapahdu vaikka paikat kiristyy... jatkovarttaavuks ja rutinaa rupee kuulumaan ja tarkistin että nokat ei ota esim puoliin kiinni. Samalla tuntuu että pyörä rupee ottamaan jonnekkin kiinni (ei pyöri enää vesikevyesti). Tämä ei lienee normaalia? Vauhtipyörä siis alkaa vääntyä vätjässä!? Miten tuon enää irroittaa vai kylmästi vaan enemmän momenttia peliin ja paljonkohan tuommonen sitten maksaa jos ja kun se pamahtaa tuhannen palasiksi?
Suoritettavan toimenpiteen mahdottomuus arvo on suoraanverrannollinen tarvittavien patenttien lukumäärään/radikaalisuuteen
Risord
Liittynyt:
5.5.2006 20:32

ViestiKirjoittanut Risord » 22.5.2008 16:08

noniin =) elikkäs elikkäs =) elikkäs elikkäs =) onko kellään vipata uutta vauhtipyörää? eikö? aijjaa... tiedättekös pojat että vois ostaa uuden tietkoneen... koko kesän vois istua ihan vaan koneella nytten ja ostaa pari kk wowi aikaa niin siinähän se ajokaus taas menee nätisti =) Vitsit sikseen eli onko kellään tieto kuinka monta sataa (tai tuhatta) kyseinen osa maksaa vai lähtisikö halvemmakka käytetty vaihdelaatikko (vai koko pyörä) yamahan alkuperäis osien hinnat tuntien?
Suoritettavan toimenpiteen mahdottomuus arvo on suoraanverrannollinen tarvittavien patenttien lukumäärään/radikaalisuuteen
Lutikka
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
7.5.2002 8:07

ViestiKirjoittanut Lutikka » 22.5.2008 16:29

Kyllä käytettynä kannattaa ainakin ensimmäiseksi etsiä, mm. Ebayt.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 22.5.2008 17:16

mitä sille pyörälle kävi. Kannattaa koputtaa riuskasti vasaralla vetäjän akseliin kun on pinkeenä.
Samzon
Pyörä:
Sussu 750F -89
Paikkakunta:
Lpr, Finland
Liittynyt:
30.7.2006 23:11

ViestiKirjoittanut Samzon » 22.5.2008 18:29

Itse pähkäilin sillon saman ongelman kanssa. Päädyin silloin roudaamaan koko koneen MP-huoltoon, jossa kaveri ruuvas keskiöön sopivan ulosvetäjän ja päräytti paineilmapyssyllä miulle magneton käteen. Otti euron työstä ja siinä meni noin kaksi minuuttia. :) Itekkin ekana varovasti yritin semmosella ulosvetäjällä joka ottaa kiinni sieltä magneton ympäriltä, mutta ei sillä irronnu.

Suosittelen myös kokeilemaan rimpauttaa Spinning Wheelille. Sieltä varmaan löytyy RD:n magnetokin sopuhintaan, jos meni rikki :( ...
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Risord
Liittynyt:
5.5.2006 20:32

ViestiKirjoittanut Risord » 22.5.2008 19:01

Kyllä se "rikki" meni :D pitää vielä kattoo että menikö liian rikki että ei voi käyttää enää. Epätoivo vaan iski kun soittelin uudenperään niin uusia ei saa ja 7 eri purkaamoo (vai oliko 6) soitin läpi ja missää ei ollu. Mut tosiaan luulis että ulkomailta ainakin saa. Toisaalta YamahaCenter äijjä sano että huollossa voivat ehkä jopa suoristaa vähä prässillä mutta mitään takeita ei anneta miten mangeetit pysyy jos ne sitten liimataan.
Suoritettavan toimenpiteen mahdottomuus arvo on suoraanverrannollinen tarvittavien patenttien lukumäärään/radikaalisuuteen
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 22.5.2008 20:11

Pääsinpä kokeilemaan lutikan rd:tä. Oli aika kovakulkuinen laitos :) Vähän vierastin alkuun sukkulaohjaamon tuntua, kun takajarrua piti hakea, tapit sika korkealla, vaihteisto "väärään" suuntaan. Noihin kun tottui niin johan oli vekotin. Kierrosluvulla juuri merkitystä, aina vaan vetää. Ihan eri juttu kuin jollain kisakireällä 30hp piikillä. Huvittava vertauskohde on se, että jawalla on saman verran kierroksia nelosvaihteella kuin rd:lläkin, mutta rd:ssä kierrokset jatkuvat vielä toisen mokoman.

Vähän tuntui mutkassa välillä renkaiden leveysero, semmoista epämääräistä muljumista mitä muistan cagivallakin olleen. Faijan fzr:ssä vielä pahempi. Pieni tuska tuo kyllä oli, kun pitoa riittää vaikka kuinka.

En minä turhaan ole rd:tä kuolannut pienestä pitäen.
Risord
Liittynyt:
5.5.2006 20:32

ViestiKirjoittanut Risord » 22.5.2008 21:12

Joo eli tosiaan nyt vedettiin tarkoituksen mukaisesti juuri vastakkaiselta puolelta ulosvetäjällä tuolla ja nakuteltiin. Ei se irronnut mutta ainakin suoristui että venkutusta ei tapahdu kuin MAX 0,5mm tuo saattas mennä viel ajossa jos toi kärjellinen sytytys ottaa kiinni (kaipa niiden pitää vai vaan äärettömän läheltä?).
Suoritettavan toimenpiteen mahdottomuus arvo on suoraanverrannollinen tarvittavien patenttien lukumäärään/radikaalisuuteen