Mpmonsteri kirjoitti:Tietääkö kukaan että käykö 350RD:n tai 125 TZR:rän YPVS servon ohjausyksikkö 250 TZR:rään?
Sattaa olla, että saa muuten ihan toimimaan jopa. Joskus kun tuolla bomberilla oli asian tiimoilta juttua, niin servon ohjainboksi ei tarvitse käyttövirran lisäksi juuri muuta tietoa, kuin kierrosluvun CDI:ltä. Ainakin tuossa RD 125 mallissa tämä tulee mustavalkoisesta johdosta CDI:ltä. Ohjainboksi saa myös venttiilin asentotiedon servosta olevasta potentiometristä. Tarkemmin siis sen vastusarvosta.
Se koko servo on muutenkin älyttömän yksinkertainen laite. Sisältää vain sähkömoottorin, rattaita ja potikan. Rattaat hoitaa vain alennusvaihteen virkaa, ettei vaijeripää pyöri liian nopeaan. Sellanen se siis on tuossa piikissä ja sama rakenne pitäisi olla muissakin. Honda NSR 125:n servo on muutes tismalleen samanlainen rakenteeltaan, mutta potikan vastusarvo poikkeaa yamahasta.
Yamahan ja Hondan servoon tulee 5 johtoa (
ainakin RD 125 ja NSR 125). Normaali + ja - sähkömoottorin johdoiksi, joiden napaisuuden ohjainboksi kääntää sitä mukaa, minne suuntaan servon on tarkoitus kiertyä. Loput 3 johtoa tulee potentiometrille.
Nuo johtojen värit yamahoiden ohjainboksiseissa ja servoissa vaihtelee riippuen mallista, mutta nykytietojeni mukaan pitäisin tuota muun mallisesta sovittamista varsin mahdollisena. Ohjainboksiin on esiohjelmoitu käyrä venttiilin avautumiselle, mutta tuskin tuo kauheasti eri mallien välillä poikkeaa toisistaan. Kaippa se joka mallissa kummiskin siellä 8krpm alkaa olla jo täysin auki ja venttiilin kiertymä ääripäästä ääripäähän jokaisessa mallissa siinä noin 45 astetta.
Jos servomoottori ei puhu mitään, niin ennen ohjainboksin vaihtoon laittamista kannattaa se servo avata. Potentiometri voi olla kulunut, sähkömoottorin hiilet loppu, johto irti jne.. Ohjainboksin korjaaminen onkin jo paljon työläämpää. Oikeastaan 99% tapauksissa mahdotontakin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein