Mpmonsteri kirjoitti:Laitoin RD 350 YPVS servon ohjausboxin TZR 250, ja YPVS alkoi avautua vasta kun oli noin 9000rpm, rupeaako RD:ssä venttiili kääntymään vasta kun kierroksia on noin paljon? Kun kokeilin 125 TZR:rän boxilla, niin rupesi jo kääntymään kun kierroksia oli vasta 5000rpm. Pystyykö siitä boxista muokkaamaan sitä kierroslukualuetta jolloin venttiili rupeaa kääntymään?
Kyllä sen kolmepuokissakin pitäisi jo noilla kierroksilla olla auki kokonaan. Yksi mahdollisuus on, että 350:n ohjainboksi odottaa saavansa tuplamäärän impulsseja/aika, kun vastaavasti TZR 250:n boksi muistuttaa ehkä enempi 1-sylinterisen boksia. Tuo voisi selittää sen asian. Impulssien jännitteen huijaaminen etuvastuksella tuskin toiminee. Pulssitaajuus on kummiskin se joka ratkaisee.
Huijaaminen vastuksella on mahdollista vain osittain. Servossa olevan potikan vastusarvoa muuttamalla (esim etuvastuksella) saa ventiiliä aukeamaan myöhemmin / aikaisemmin, mutta ongelmana on tuossa se, että max/min avautuma muuttuu samassa suhteessa, joka ei taas ole toivottua.
Paras olisi tietty, jos pääsisi vaikuttamaan suoraan pulssitaajuuteen. Käytännössä se taitaa onnistua vain erillisellä kortilla ja pic-piirillä, jossa pulssitahtia voidaan muuttaa oikeasta taajuudesta ja siten valehdella ohjainboksille kierrosluvun olevan jotain muuta, kuin se on. Ei ihan helpointa hommaa, mutta mahdollista. Mahdollisesti PIC-piiriäkään ei tarvita. Homman saattaisi saada jo ihan Ne555 piirilläkin hoidettua.
Sitähän käytetään usein tehtäessä
pulssigeneraattoreita. Potentiometrillä säädettävä pulssitaajuuskytkentä on varsin yksinkertainen. Se miten tuota voisi hyödyntää servon ohjainboksin huijaamisessa, on vaikeampi sanoa, mutta se olisi ehkä mahdollista toteuttaa ilman ohjelmoitavaa pic:iäkin. Joku elektroniikkaan syvällisemmin perehtynyt voisi ehkä auttaa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein