Yamaha RD 350 '85

JJ_Juniorz
Pyörä:
Yamaha DT-R 125cc Powered by FMF,WP,Pirelli och Dellor'to.. Yamaha DT 125 1985 Powered by Mikuni och Pirelli. Yamaha DT X 50cc 2009.
Paikkakunta:
Orimattila
Liittynyt:
21.7.2010 19:55
RD

ViestiKirjoittanut JJ_Juniorz » 31.10.2010 23:01

morjesta! olisko kellää mahdollista kertoa ton 350rd moottorin kiinnikkeiden väliä? meneekö vaihteet miten päin? onko teho minkälaiset? varaosien saanti tai tehoputkien? :)
Lisää kemiskii perkele!
Yamaha DT-R Powered by FMF och Dellortto.
JAKRD
Liittynyt:
26.5.2011 8:45
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut JAKRD » 26.5.2011 10:28

Terve,

Vieläkö täällä on RD 350 miehiä/naisia paikalla.
Itsellä on 86 vuoden alunperin 1WT koneinen, mutta tilalle aikaisemmin vaihdettu 31K, koska 1WT on kuulemma porattu loppuun. 1WT on tallessa, mutta vielä en ole sitä avannut.

Mutta asiaan, RD:stä puuttuu CDI-boksi ja sytytyspuolassa on jotain vikaa, käy 5-10 minuuttia jonka jälkeen kipinä hukkuu totaalisesti, jäähdyttyään käy taas saman ajan ja kipinä hukkuu.
Tämä kokeiltu laina CDI:llä, jonka toimivuudesta ei voi olla 100% varma.

Onko joku tilannut electrexworld.co.uk osia? Mieli tekisi tilata kokonaan uusi sytytyspaketti STK-040 tai STK-044, näin saisin uudet CDI-boksit ja puolat (näissä sarjoissa siis oma CDI-boksi ja puola molemmille pytyille), näin myös sytytys olisi säädettävä ja hintakin näyttää jopa edulliselta, n. 400 eur rahteineen ja veroineen.
Ajaako joku tälläsellä sarjalla? Toimiiko YPVS normaalisti? Miten muut sähköt, valot ja vilkut?
Yritin kysellä sähköpostilla suoraan Electrex Worldistä, mutta yllättäen en ole saanut vastausta.

Kyse siis näistä:
http://www.electrexworld.co.uk/stk-040- ... 394-0.html
http://www.electrexworld.co.uk/stk-044- ... 220-0.html
Erona näillä näyttäisi olevan, että STK-040 on sisäisellä roottorilla, STK-044 ei, kumpi? Vai onko olemassa muitakin vaihtoehtoja?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut -Zone- » 26.5.2011 16:51

Itse melkeinpä löisin ignitechin ohjelmoitavan boksin. Hinta muistaakseni 150 eken hujakoilla 2-pyttyisen versiolla. Osaa ohjata ypvs servoja ja omaa valmiina esim vaihtovalotoiminnon. http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm Products->SPARKER DC-CDI-P2. Kytkentäohje http://www.ignitech.cz/english/dccdip2/ ... ip2_en.pdf
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
JAKRD
Liittynyt:
26.5.2011 8:45
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut JAKRD » 27.5.2011 14:18

Kiitoksia, en ole kuullutkaan tästä tsekkipajasta ennen.
Lueskelin vähän näiden laitteiden toimintaa ja laitoin tilauksen vetämään, katsotaan mitä tulee.
Tilasin myös sytytyspuolan ja ohjelmointikaapelin.
Georg
Liittynyt:
3.5.2006 6:29
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut Georg » 28.5.2011 19:46

Mulla on ylimääräinen puola ja CDI-boksi 1WT-aparaattiin, mutta ovat toistaiseksi lainassa Malmarilla.

Jos ei Malmari tartte noita osia, niin saatan luopua niistä sopuhintaan, jos ei itselle tule tarvetta ko. kamppeille. Heivaa YV:tä, jos kiinnostaa.

BTW. 1WT:n CDI-boksi käy 31K-koneelle, kunhan vaihtaa parin johdon paikkoja. Mainittakoon myös, että 1WT:n boksi rupeaa rajoittamaan kierroksia kontra 31K-boksiin, jotta mosa pysyy pidempään nipussa.

Ja 99% varmuudella sulla on vika juurikin CDI-boksissa, jos kylmänä skulaa ja lämmettyä ei.
HaamuTeemu
Pyörä:
Yamaha RD 350 '86
Paikkakunta:
Imatra
Liittynyt:
9.5.2004 23:48
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut HaamuTeemu » 12.3.2012 14:50

Yksi varteen otettava vaihtoehto on tilata Borutin ZeelTronic. Ei pahan hintainen laite verrattuna mihin se pystyy. Vaatii pientä kikkailua johtojen kanssa, mutta toimii varmasti. Saat laitettua sinne vakio kartan, tai ihan mitä oma uskallus sallii.

Tämä siis korvaa vanhan CDI -poksin. Saatavana on myös malli missä on pa-säätimiä ohjaava ominaisuus --> eroon molemmista vanhoista bokseista.
Esajuppeli
Pyörä:
Yamaha RD350 1988; Solifer SM 1982; Helkama Raisu 75cc 1986
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
21.2.2010 12:31
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut Esajuppeli » 17.6.2012 17:10

Tulipa itsellekin tälläinen kapistus ostettua. Vuosimallia 88, moottori on mallia 1WT. Kuristettu 23kw:ksi edellisen omistajan toimesta, mutta ei pitäisi olla kureja missään enää. Pyörä on katteeton ja maalattu metallinhohtomustaksi n. 3 vuotta sitten. Laitan kuvaa tänne galleriaan kunhan joudan.

Ajettu 64tkm, osaa vaihdettu aika paljon hiljattain (takarengas, YPVS-venttiilit, kytkinlevyt + jäykät jouset, akku, takaiskari). Männillä ajettu 5500km.

Pienenä vikana on, että tuntuu ylätehoja uupuvan, ja jossain 5000rpm tienoilla meno on epätasaista. Ajattelin ensimmäisenä purkaa ja säätää/synkrota kaasuttimet ja tarkistaa läppien yms. kunnon. YPVS pitäisi myös säätää.

Tarkoituksena olisi myös laskea kantta hiukkasen squishin laskemiseksi. Mitä muuta halpaa viritystä tälle voi tehdä jos lisätehoa kaipaisi?
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut MänTä » 18.6.2012 20:45

Kannen laskeminen on vähän kyseenalaista puuhaa oli kone mikä tahansa.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut -Zone- » 18.6.2012 21:19

MänTä kirjoitti:Kannen laskeminen on vähän kyseenalaista puuhaa oli kone mikä tahansa.

Jeps. Eteenkin kun kyseessä on vanha pyörä ja jokainen omistaja on saattanut myös tuumata, että lasketaanpa vähän kantta. Aina pitäisi ensin mitata ja laskea (matemaattisesti siis) se olemassa oleva puristussuhde ja sitten vasta alkaa miettimään onko viisasta sitä lähteä muuttamaan ylipäätään. Varsinkin jos tarkoitus on lisäksi vaihtaa pakoputkistoakin suuremmalla vastakartion jyrkkyydellä. Kas joskus kun tehopillien kanssa on pakko sitä puristussuhdetta pienentääkin. Jos ei ole tuota Tiittasen vanhaa viritysopusta vielä tullut luettua, niin sen voisit lukaista. Ainakin asioita tulee tarkasteltua hieman eri valossa. Latausosoite: http://www.mediafire.com/?4i1zjehymyi
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Esajuppeli
Pyörä:
Yamaha RD350 1988; Solifer SM 1982; Helkama Raisu 75cc 1986
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
21.2.2010 12:31
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut Esajuppeli » 18.6.2012 22:18

Tiittasen ja Bellin kirjat osaan vaikka unissani ulkoa :). Löytyy molemmat jopa oikeana kirjana. Tottakai mittailen huolella ennen kuin teen mitään. Käsittääkseni näissä vaan vakiona tuppaa olemaan järjettömän iso squishvälys (luokkaa 1.9-2.0mm), siksi ajattelin mahdollisesti kansia laskea. Jos niissä on varaa laskulle palotilan muuttumatta.

1UA/1WT-moottorissa tulee ensimmäisenä kai sytty vastaan? Ainakin näin syttykäyrän jossain, jossa suurin ennakko tulee jo 9000rpm kohdalla (17 astetta). Tekisi mieli heittää Zeeltronic vakio-CDIn tilalle, ainakin tuon Aprilian kanssa siitä hyviä kokemuksia. Huipputehon kierroksia voisi nostaa vaikka 10000rpm paikkeille. Mittailen sylinteristä asteet ja teen portmapin, ja ihmettelen pakoputkia, mietin sitten tuota tarkemmin. Valuvirheitä ja portaita pytyistä pitänee myös siistiä.

Pyörässä on kiinni vakioputket tällä hetkellä. Mukana tuli Micronin putket, joista joku on kylläkin pilkkonut vaimentimia lyhyemmäksi, ainakin entisen omistajan mukaan äänet ovat sietämättömät. Pitää katsoa jos tekisin niihin uudet vaimentimet.

Reed spaceria ovat ainakin ulkomaisilla foorumeilla kehuneet. Pitää miettiä myös sellaisten värkkäämistä.

Pieniä viritysehdotuksia otetaan vastaan.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut -Zone- » 19.6.2012 0:02

Esajuppeli kirjoitti:Tiittasen ja Bellin kirjat osaan vaikka unissani ulkoa :).

Ok. Lause "Mitä muuta halpaa viritystä tälle voi tehdä jos lisätehoa kaipaisi?" sai vain epäilemään. Halvinta ja samalla vastapainona eniten vastinetta antavaa viritystä taitaa olla se pyttyjen porttaus mikäli omalle työpanokselle nyt ei rupea hintaa laskemaan. Jotenkin vain kysymyksestäsi olin tulkitsevani että virittämisen teorialle saattaisi olla ensisjaista tarvetta. Asia olikin sen suhteen kunnossa.

Esajuppeli kirjoitti:Reed spaceria ovat ainakin ulkomaisilla foorumeilla kehuneet. Pitää miettiä myös sellaisten värkkäämistä.

Tuo on tosiaan helppo ja suht nopea testata. Jos pyttyjä tulee portattua, niin tonne V-force 3 akselille voisi läppäasetelmassa hitusen samalla vilkuilla.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
kakkaaap
Liittynyt:
2.4.2011 20:27
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut kakkaaap » 19.6.2012 11:02

Noniin esajuppeli, oma topicci pystyyn missä viilaillaan vanhusta!! :P
Täysin homoseksuaalisesti käyttäytyviä eläimiä ovat vain kesytetyt pässit.
On olemassa epätoivoista pätemistä ja paskaa läppää, mä harrastan paskaa läppää
Esajuppeli
Pyörä:
Yamaha RD350 1988; Solifer SM 1982; Helkama Raisu 75cc 1986
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
21.2.2010 12:31
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut Esajuppeli » 19.6.2012 11:34

Voisi kai siitä projektitopicin tosiaan tehdä ;) .

Viikonloppuna aloitan purkamaan pyörää. Katson löytyykö sylintereistä paljonkin paranneltavaa. Mitään radikaalia porttausta en varmaan tee, koska ainakin toistaiseksi mennään muuten vakio-osilla (sytty, kaasarit, putket). 28-30 milliset litteäluistiset olisivat lienee hyvät korvaamaan vakiot. Jos jostain pari sellaista halvalla löytäisin.

Jos läpät ovat huonossa kunnossa (ei tietoa onko vaihdettu kertaakaan, saattavat raottaa), pitää ostaa uudet. Vakioläppiä ei varmaankaan kannata uusia ostaa. Boyesenia saa suht halvalla, mutta ne eivät huhujen mukaan erityisen hyvät ole. V-Forcet maksavat n. 240€, pitää harkita niitäkin joskus.

PS. Miten tuo YPVS pitäisi säätää? Toki nyt kun puran, voin kurkkia pakoaukosta, mutta onko tähän olemassa muuta keinoa?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut -Zone- » 19.6.2012 12:38

Esajuppeli kirjoitti:PS. Miten tuo YPVS pitäisi säätää? Toki nyt kun puran, voin kurkkia pakoaukosta, mutta onko tähän olemassa muuta keinoa?

Tää on piikkisen rd:n ohje mutta kolmepuokissa oli tismalleen samanlainen säätö. http://www.mediafire.com/?a0ols4qedfn
Kolmepuokissa tulee lisäksi huomioida, ettei pyttyjen välissä oleva ypvs venttiileiden yhdyskappale ole kulunut väljäksi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Yamaha RD 350 '85

ViestiKirjoittanut MänTä » 19.6.2012 15:25

Jos tehoa haluaa hakea niin virittely ok, jos taas haluaa nauttia moottoripyöräilystä koko kesän jne niin vakioratkaisut toimivat mielestäni vähintäänkin hyvin.