Jawa 638 Twin Sport -90

Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 2.7.2012 22:14

Eiköhän tuosta vielä kalu saada, tarvittaessa uusi sylinteri, 150€, ei maailmaa kaada.

Männät irroitin, rikkonaisesta olikin männäntapin lukko kadoksissa, pala männänhelmassa...:o
Tuossa taitaa syy löytyä.

Ensimmäinen kerta, kun mistään polttomottorista konetta avaan, Jawassa tuntuu onnistuvan helposti ja edullisesti, eikä tartte pelätä mitään kansiremppoja ja venttiilien kanssa pelaamista.

Taitaa siis minullakin yhteiselo jatkua Jawan kanssa, huolimatta pienestä syrjähypystä Yamahan kanssa... :mrgreen:
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 3.7.2012 16:04

Joopa joo, nyt alkaa tosissaan koettelemaan...

Mittailinpa mäntää, se on sitten porattu suoraan viimeiseen ylikokoon, kiitokset vaan edelliselle omistajalle...:-x

Vaihtoehtona siis hankkia jostain toinen pytty ja toivoa, ettei tartte lähiaikoina porautella, tai mieluummin uudet pytyt ja männät...

Ylimääräistä rahaahan on taas...:oops:

Täytyy tutkia, josko jostain löytäisi käytettyjä tai halpoja uusia, Yamahalla kuitenkin taitaa tämä kesä mennä.
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 3.7.2012 18:31

Noniin, alkaa taas aurinko paistaa ja yksinpuhelu jatkuu... :mrgreen:

Kesäloma, firma kiinni, paitsi että pitäisi saada kappaleita ensi viikoksi. Appiukko lupasi maksaa osat, kun käyn hiukan tekemässä muutaman tunnin töitä, osat tilattu jawa.ee:stä, ensi viikolla päässee savut koneesta kokeilemaan....

Eli uudet pytyt & männät sekä tiivisteet, on kohta kireä peli.:D
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut MänTä » 3.7.2012 21:04

Vaikka ne sylinterit ovatkin uudet, niin voi vähän mitat heittää "vakiomäntiin" verrattuna. Jos ei ihan ylitse pääsemätöntä ole, mittauta sylinterit ja männät koneistamolla etteivät ole eriparia.
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 3.7.2012 21:50

Toivottavasti ei ainakaan kovin paljon heitä, kun samalla männät tilasin...
Nooo, ei tässä niin kiire ole, hoonaillaan sitten tarvittaessa. Mäntä maksaa huimat 20€, jos ei sovikaan heti kerrasta.

Itse olen cnc-koneistaja, joten mittaus onnistuu työpaikalla, harmi kun ei tehdä juuri tuollaisia koneistuksia...:mrgreen:
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 12.7.2012 23:29

Uudet pytyt, männät ja tiivisteet saapuneet. Vielä kytkinpuolen stefa ja pääsee kasaamaan.

Miten on männän neulalaakerointi tarkoitus saada paikalleen, tuossa kun on kaksi rengasta ja irtoneulat?
Henksu79
Pyörä:
Honda CBR600F2 -91
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
13.7.2012 8:30
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Henksu79 » 13.7.2012 8:48

Koitahan nyt velipoika saada Jawa kuntoon, niin päästään ajelemaan syksyn lenkki uudestaan ;)
CBR600F2 -91
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut specialisti » 13.7.2012 10:41

Pikkuhannu kirjoitti:Miten on männän neulalaakerointi tarkoitus saada paikalleen, tuossa kun on kaksi rengasta ja irtoneulat?


http://www.youtube.com/watch?v=w2SR5UWG ... plpp_video

Tuossa tosin tyyppi 634:sen kone, mutta uskoisin olevan samanlaiset laakerit, kun TS:ssä.
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
RE: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 16.7.2012 19:22

Kytkinpuolen stefa vaihdettu, samalla tuli vaihdettua kopan tiiviste.

Männät paikallaan, vaikkei videon mukaisia työkaluja ollutkaan, onnistui hyvin. Kampuran sisään sopiva hylsy ja paksua rasvaa, neulat sinne ja mäntä paikalleen, tapilla hylsy ulos ja neulat jäi sinne.

Huomenna sitten pytyt paikalleen ja kone kiinni,jos ei kovin pahasti vettä päätä sataa ja koekäynnistys.
Koeajoja ei kovin pitkälle uskalla lähteä, pyörä seisonnassa, mutta jos kaikki ok, täytyy vaihtaa vakuutukset ja laittaa Yammu seisomaan.

Jälkimmäinen vaihtuisi uudempaan ja isompaan katupeliin, kun jaksaisi vaan käydä vaihtamassa.... ;)
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
RE: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 17.7.2012 19:11

Jawa elää taas! Juuri sain kasaan ja pitihän se testata. Jonkun verran sai polkea, mutta eipä ihme tyhjällä kaasarilla.
Ääni on kuin eri koneessa, hiljainen hurina ja putkista Jawamainen papatus.
Remontti lienee siis onnistunut.

Huomenna vielä kytkinvaijeri paikalleen ja säätö, pieni koeajo kotikadulla on pakko tehdä.

Pitänee odottaa, että tulee 30vrk täyteen seisonta-aikaa, sitten vaihtuu Yammu seisontaan ja Jawa sisäänajoon.

Edit: soitinkin Ifille, Jawa on huomisesta alkaen ajossa ja Yammu seisonnassa.:grin:

Kauhea syyhy päästä ajamaan, mutta täytyy vielä se kytkin säätää kohdalleen ja ketjut oikeaan kireyteen.
Koeajo suoritetaan, vaikka sataisi pieniä kiviä.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57

ViestiKirjoittanut specialisti » 18.7.2012 11:04

Hieno homma, että Jawa pelaa taas! Nyt sitten kannattaa ajella sisäänajo huolella, niin kestää monta monta vuotta. Mun Jawassa jo kohta 40tkm täynnä ja meno senkun paranee!
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 18.7.2012 15:35

Koeajo jo suoritettu, ei ole yhtään ikävä Yammun selkään. :eek:

Vääntö on taas tallessa, jaksaa 4. vaihteellakin mennä taajamavauhtia kevyellä kaasulla, ennen remonttia ei uskaltanut enää isointa laittaa silmään, kun vääntö loppui.

Tarkoitus onkin kevyesti ajella pieniä lenkkejä, välillä konetta jäähdytellen, eli nyt sitten lähialueen nähtävyydet ajan kanssa läpi... :D

Ääni on tosiaan täysin erilainen, käynnistäessä tuntuu puristuksia, ennen remppaa kone pyöri kampuran päästä yhdellä kädellä.

Nyt 3% seos tankissa, 2-2,5% on manuaalin mukaan normiajoon oikea. Liika öljy voi kuulemma olla pahasta, polttaa männänrenkaat. Ja silti joku vielä mainostaa normiajoon 4% seoksia! 8o Nykyaikaiset öljyt on ihan eri ainetta kuin silloin Jawan kulta-aikoina...

Kaasarissa on jotain pahasti vialla, ei vaan se tyhmäkäynti suostu toimimaan.
Kahvaan vastaa hyvin, ajossa pelaa, mutta paikallaan sammuu, isontamalla ruuvista jää huutamaan...
Kai se on vielä kerran otettava irti ja putsailtava perusteellisesti.
Samalla pitäisi kohon asento tarkastaa, kun tietäisi mitä sen pitää olla.
Uusi maksaa naapurimaasta kotiin kannettuna alle satasen, joten se on seuraavaksi ostoslistalla.

Vielä kun etulokasuojan jaksaisi maalailla, tosin siihen on hakusessa pienempi lokari.
Myös takapää pitäisi muokata, samoin penkki, mutta ajellaan toistaiseksi vakiokuntoisena...


On se vaan komea peli.. :)
Kuva
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut MänTä » 18.7.2012 18:14

Kuulostaa kovasti siltä, että tyhjäkäynti kanava on tukossa tai suutin aivan liian pieni.
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 18.7.2012 18:55

MänTä kirjoitti:Kuulostaa kovasti siltä, että tyhjäkäynti kanava on tukossa tai suutin aivan liian pieni.



Tuli heitettyä toinen lenkki, vaihdoin alkuperäiset seos- ja tyhjäkäyntiruuvit, aikaisemmin oli ebaysta tilatut kiinaihmeet paikallaan.
Tyhjäkäyntiruuvia sai melkoisesti pyörittää, mutta nyt pysyy käynnissä, eikä jää huutamaan.
Seurataan tilannetta... ;)

Liekö samalla eturattaan stefa hajonnut, hiukan öljyä vuotaa jostain tuolta, vai voiko tulla ketjuista, juuri ruuttasin voitelua sinne. Jotain laakerivaseliinimönjää tuo on, rasvaprässillä ketjukumiin kiinnitetystä rasvanipasta pursotin melko reilusti.
Onneksi stefan vaihto on melko helppoa, oikea koko kun vielä löytyisi jostain...
Pikkuhannu
Pyörä:
Jawa 350/638 TS -90
Paikkakunta:
Tikkakoski
Liittynyt:
9.7.2011 23:29
Re: Jawa 638 Twin Sport -90

ViestiKirjoittanut Pikkuhannu » 23.7.2012 14:37

Reilut 100km ajoa, hyvin toimii.
Käynnistys 2x virrat pois, virrat päälle ja kertapolkaisulla tulille.

Ilmeisesti stefa ei ole rikki, koska enää ei ole öljyä vuodellut, ilmeisesti tuli ketjuista ylimääräinen öljy pois.
Stefan vaihto kuitenkin ohjelmassa jossain välissä, ei ole iso homma, joten mieluummin varalta nyt, kuin sitten joka paikka öljyisenä.

Mitä öljyä laatikkoon kannattaa pistää, nyt delvacit, mutta vaihteet ei toimi ihan sulavasti. Kannattaako laittaa ihan tuonne tarkoitettua öljyä, litra ei tajuttomia maksa.