Uusi pyörä on tulossa kuukauden sisällä, mutta ajattelin kirjoitella jo näin ennakkoon. Myöhemmin tulossa kuvia ja ajokokemuksia.
Uutta pyörää valitessa hain täyskatettua sporttista 600-750cc pyörää joka olisi kuitenkin suunniteltu enemmän kadulle kuin rata-ajoon. Uudet japanilaisvalmistajien sporttipyörät tuntui liian äärimmäisiltä niin moottoriltaan kuin ajo-ominaisuuksiltaankin. Huipputeho saisi tulla huomattavasti alle 15000rpm, eikä budjettikaan ihan uusimpiin japsimalleihin venyisi (italialaisista puhumattakaan).
Niinpä mielessä pyöri vuosituhannen vaihteen käytetyt mutta vähän ajetut sportit kuten Honda CBR 600f ja Kawasaki ZX-6R. Toisaalta rivinelosia oli jo jonkin aikaa ajeltu ja teki mieli kokeilla v-twiniä. Niinpä vaihtoehtoina oli myös Ducati S750FF, Suzuki SV 650 ja hieman ajateltiin jopa Hondan f-veturia ja Suzukin s-tellua.
Kunnes sitten tajusin korealaisen Hyosungin jonka valikoima kasvoi kaudella 2005 myös täyskatetulla mallilla. Pian Hyosungi alkoi näyttää erittäin hyvältä vaihtoehdolta sillä Ducati oli ainakin paperilla tehoton ja kallis huoltaa, SV oli vain puolikatettu ja sekin Cometia tehottomampi. Hyosungi oli myös miellyttävimmän näköinen, varaosat halvimpia ja pyörän hintakin kohdallaan.
Lueskelin testejä ja vertailuja joissa haastaja-Hyosungi pärjäsi varsin hyvin, vaikkei kirkkainta kärkeä ollutkaan. Odotettavissa oli ilmeisesti melko hyvä alusta ja moottori, kun taas vaihteisto ja jarrut on heikompia lenkkejä. Kenties teräspunosletkut ja paremmat jarrupalat tulevat myöhemmin hankintalistalle.
Päädyin siis ennakkoluulottomasti hankkimaan vanhan japsisportin hinnalla uuden (ylivuotisen) korealaisen mallia Hyosungin GT 650 R. Hyosung on valmistanut Suzukeja lisenssillä 20-30 vuotta ja ilmeisesti GT mallin suunnitteluun on palkattu Suzukilta SV:n suunnittelussa mukana olleita henkilöitä. Kone muistuttaakin vahvasti SV:n moottoria, vaikkei sama olekaan. Valmistusmaa ei haitannut sillä kyllähän aikanaan japsipyöriäkin dissattiin HD/Triumph-porukoissa, vaan kuinka kävikään. Korealainen autoteollisuus on kovassa nousussa ja ehkä mp-alalla käy vielä samoin. Samalla pistin tilaukseen LeoVincen bolt-on vaimentimen ja BMC:n ilmansuodattimen, niin pääsee v-koneen murinat oikeuksiinsa. Ehkä voisi hieman vääntöä ja lisähevosenkin hyvällä tuurilla saada.
Maaliskuun lopussa lisää tarinaa ja kuvia kun saadaan pyörä ajoon...
Uutta pyörää valitessa hain täyskatettua sporttista 600-750cc pyörää joka olisi kuitenkin suunniteltu enemmän kadulle kuin rata-ajoon. Uudet japanilaisvalmistajien sporttipyörät tuntui liian äärimmäisiltä niin moottoriltaan kuin ajo-ominaisuuksiltaankin. Huipputeho saisi tulla huomattavasti alle 15000rpm, eikä budjettikaan ihan uusimpiin japsimalleihin venyisi (italialaisista puhumattakaan).
Niinpä mielessä pyöri vuosituhannen vaihteen käytetyt mutta vähän ajetut sportit kuten Honda CBR 600f ja Kawasaki ZX-6R. Toisaalta rivinelosia oli jo jonkin aikaa ajeltu ja teki mieli kokeilla v-twiniä. Niinpä vaihtoehtoina oli myös Ducati S750FF, Suzuki SV 650 ja hieman ajateltiin jopa Hondan f-veturia ja Suzukin s-tellua.
Kunnes sitten tajusin korealaisen Hyosungin jonka valikoima kasvoi kaudella 2005 myös täyskatetulla mallilla. Pian Hyosungi alkoi näyttää erittäin hyvältä vaihtoehdolta sillä Ducati oli ainakin paperilla tehoton ja kallis huoltaa, SV oli vain puolikatettu ja sekin Cometia tehottomampi. Hyosungi oli myös miellyttävimmän näköinen, varaosat halvimpia ja pyörän hintakin kohdallaan.
Lueskelin testejä ja vertailuja joissa haastaja-Hyosungi pärjäsi varsin hyvin, vaikkei kirkkainta kärkeä ollutkaan. Odotettavissa oli ilmeisesti melko hyvä alusta ja moottori, kun taas vaihteisto ja jarrut on heikompia lenkkejä. Kenties teräspunosletkut ja paremmat jarrupalat tulevat myöhemmin hankintalistalle.
Päädyin siis ennakkoluulottomasti hankkimaan vanhan japsisportin hinnalla uuden (ylivuotisen) korealaisen mallia Hyosungin GT 650 R. Hyosung on valmistanut Suzukeja lisenssillä 20-30 vuotta ja ilmeisesti GT mallin suunnitteluun on palkattu Suzukilta SV:n suunnittelussa mukana olleita henkilöitä. Kone muistuttaakin vahvasti SV:n moottoria, vaikkei sama olekaan. Valmistusmaa ei haitannut sillä kyllähän aikanaan japsipyöriäkin dissattiin HD/Triumph-porukoissa, vaan kuinka kävikään. Korealainen autoteollisuus on kovassa nousussa ja ehkä mp-alalla käy vielä samoin. Samalla pistin tilaukseen LeoVincen bolt-on vaimentimen ja BMC:n ilmansuodattimen, niin pääsee v-koneen murinat oikeuksiinsa. Ehkä voisi hieman vääntöä ja lisähevosenkin hyvällä tuurilla saada.
Maaliskuun lopussa lisää tarinaa ja kuvia kun saadaan pyörä ajoon...
Viimeksi muokannut Sami päivämäärä 23.10.2007 23:02, muokattu yhteensä 1 kerran