Elikkäs tuli tuollainen muualla Euroopassa kulttipyörän mainetta nauttiva enduro ostettua viime vuoden loppuhetkillä. Miksi ihmeessä juuri tälläinen pyörä? Noh, viime kesänä siirryin enduroihin ihan kokeilumielessä ja hauskaahan se oli. Kuten joku on joskus sanonut: "Osta enduro, niin ei tarvitse katua!" Kesän ajoin Suzuki DR 650 SE:llä ja myin sen pois syksyllä. Suzuki oli hyvä pyörä, mutta ehkä vähän liian kompromissi kaiken suhteen, sellainen jokapaikanhöylä. Eniten alkoi vaivaamaan alusta, joka rupesi pikkuisen jäämään kuskin taidoista jälkeen. Toisaalta pyörällä oli ajettu jo 80tkm ilman koneen aukomisia (pl. venttiilien säädöt), joten konettakin olisi luultavasti joutunut aukomaan, vaikka ei mitään ongelmia koneessa ollutkaan. Joten ei muuta kuin pyörä kiertoon ja uutta etsimään. Vaihtoehtoja oli muutama, KTM LC4, Yamaha TT 600 ja Honda XR. KTM olisi ollut mukava, mutta kauhutarinat koneen täystuhoista jo 20-30tkm kohdilla jättivät tämän pois laskuista. Vaihtoehdot rajautuivat Yamahaan ja Hondaan, molemmista kuulin vain hyvää, molemmissa on alusta jo suhteellisen hyvä vakiona, kummassakin puoli-ikuinen ilmajäähdytteinen perustekniikka. Hondaan päädyin em asioiden takia, helpomman virityksen takia, hinnan ja ylipäätänsä merkin takia. Honda on kuulemma aina varma ostos.
XR on Suomessa aika harvinainen, ei ole kuulunut maahantuontiohjelmaan. Kyseistä XR:ää on valmistettu vuosina 88-1999, jolloin sen korvasi vesijäähdytteinen XR 650 R. Kone on perua wanhasta vuoden 1979 XL/XR500:sta, josta on kehittynyt vuosien varrella NX650, XL600R, XR600R ja XR650L. Moottori on 1-sylinterinen, ilmajäähdytteinen, 5-vaihteinen kansiventtiilikone yhdellä yläpuolisella nokka-akselilla. Edessä jousituksesta huolehtii CR500:n etuhaarukka, joka on muuten jämäkkä, eikä takajousikaan mikään lötkö ole.
Omalla pyörä on tuotu Saksasta ja ajettu mittarin mukaan 6tkm, uskoo kuka tahtoo... Pyörää on ilmeisesti säilytetty paljon ulkona, koska mm putken alkukäyrä on ruosteessa, moottorista kansi ja posket hapettuneet sekä tankin tarrat repsottaa. Toisaalta tuota ei ole paljoa rytkytetty spoorissa/metsässä, ei ole metallikärkisten endurosaappaiden kuluttamaa aluetta moottorin poskissa. Moottorin ruuvit tuossa on suurimmaksi osaksi korkkaamattomia, ei ole avainta nähneetkään. Tietenkin venttiileitä on säädetty ja kytkintä säädetty alapäästä. Tehoa tässä vehkeessä on tehtaalta tullessaan maltilliset 45 hevosta (Saksan rekisteriotteessa 13kW ), mutta kuivapainoa vain 120kg.
Pyörän ostin liikkeestä tax-freenä ja kevään projektina olisi kilvittää tuo. Käytin pyörän jo Tullissa näytillä, arpoivat siellä verot ja ne on nyt maksettu. Vaatimuksenmukaisuuspaperi pitäisi hommata ja vilkut laittaa toimimaan, niin voisi käyttää konttorilla.
Pyörä talvehtii tällä hetkellä kylmässä varastossa toisella paikkakunnalla. Heti kun kelit alkaa lämpenemään, niin pitäisi tehdä perusteellinen huolto samalla kun ropailee rekisteröintikuntoon. Venttiilit pitäisi säätää, öljyt suodattimineen pitäisi vaihtaa, tulppa uusiksi, ilmanputsari puhtaaksi, uudet jarrupalat eteen jne. Ketjut ja rattaa on vielä ihan ok kunnossa. Renkaina on Pirellin MT21 -yleisnappulat ja pinta noin puolivälissä menossa.
Tarkoituksena olisi myös pikkuisen viritellä sekä parannella ulkonäköä. Kerkesin syksyllä ostaa DR:ään Mikunin TM40 -kaasarin, joka jäi laittamatta kiinni ja se jäi kaappiin. Tarkoituksena oli laittaa se XR:ään kiinni, mutta kun rupesi kotona tarkemmin tutkailemaan, niin siellähän olikin jo samanlainen valmiina. Voipahan myydä tuonkin ja viritellä jotain muuta. Lisäksi tuli ostettua Supertrapp IDS2 Racing äänenjalostin. Vaimennin on alkuperäisesti tarkoitettu XR:ään, mutta on ollut muokattuna kiinni Yamaha TT:ssä, joten mukana tulleen väliputken kiinnitysmutteria joutuu siirtämään n. 5cm toiseen suuntaan. Ulkonäköä voisi kohentaa uusilla tarroilla ja tyylikkäämmällä takalipalla/valolla. Supermotovanteetkin olis kovat, pinnavanteet erityisti, mutta opiskelijan budjetti ei riitä niihin. Tällä hetkellä hieronkin kauppoja yksistä puolavanteista. Jostain olen kuullut, että maahantuontikatsastuksen yhteydessä jotkut ovat saaneet supermotovanteet rekisteriotteeseen, pitänee kierrellä konttorit läpi ja kysellä asiasta.
Kovin isoa lenkkiä ei vielä ole kerennyt ajella, lähinnä varovainen koeajolenkki liikkeen lähettyvillä sekä sitten ajokauden avajaislenkki n.20km 1.1.2008 sekä muutaman kerran pienempiä lenkkejä lumella. Pyörästä sai jo ihan hyvän kuvan, pyörän olemus on paljon lähempänä oikeaa enduroa kuin DR. Pyörä tuntuu lyhyemmältä, on paljon korkeampi, kevyempi, ketterämpi sekä paljon räväkämpi. Huomaa kyllä, että pyörässä on parempi kaasutin, sillä nyt kun kaasua kääntää, niin sillon kanssa lähdetään. Toista oli Suzukin alipainekaasarin kanssa. Kaasutin tuskin tuo huipputehoa, mutta parantaa ala- ja keskikierrosten vääntöä sekä kaasuunvastaavuutta paljon, kannattava ostos jos käytettynä saa.
Niin ja kuvia! Niitä löytyy galleriasta muutama huonolaatuinen.
Tarinaa tulee lisää, kun projekti etenee. Kevättä odotellessa...
XR on Suomessa aika harvinainen, ei ole kuulunut maahantuontiohjelmaan. Kyseistä XR:ää on valmistettu vuosina 88-1999, jolloin sen korvasi vesijäähdytteinen XR 650 R. Kone on perua wanhasta vuoden 1979 XL/XR500:sta, josta on kehittynyt vuosien varrella NX650, XL600R, XR600R ja XR650L. Moottori on 1-sylinterinen, ilmajäähdytteinen, 5-vaihteinen kansiventtiilikone yhdellä yläpuolisella nokka-akselilla. Edessä jousituksesta huolehtii CR500:n etuhaarukka, joka on muuten jämäkkä, eikä takajousikaan mikään lötkö ole.
Omalla pyörä on tuotu Saksasta ja ajettu mittarin mukaan 6tkm, uskoo kuka tahtoo... Pyörää on ilmeisesti säilytetty paljon ulkona, koska mm putken alkukäyrä on ruosteessa, moottorista kansi ja posket hapettuneet sekä tankin tarrat repsottaa. Toisaalta tuota ei ole paljoa rytkytetty spoorissa/metsässä, ei ole metallikärkisten endurosaappaiden kuluttamaa aluetta moottorin poskissa. Moottorin ruuvit tuossa on suurimmaksi osaksi korkkaamattomia, ei ole avainta nähneetkään. Tietenkin venttiileitä on säädetty ja kytkintä säädetty alapäästä. Tehoa tässä vehkeessä on tehtaalta tullessaan maltilliset 45 hevosta (Saksan rekisteriotteessa 13kW ), mutta kuivapainoa vain 120kg.
Pyörän ostin liikkeestä tax-freenä ja kevään projektina olisi kilvittää tuo. Käytin pyörän jo Tullissa näytillä, arpoivat siellä verot ja ne on nyt maksettu. Vaatimuksenmukaisuuspaperi pitäisi hommata ja vilkut laittaa toimimaan, niin voisi käyttää konttorilla.
Pyörä talvehtii tällä hetkellä kylmässä varastossa toisella paikkakunnalla. Heti kun kelit alkaa lämpenemään, niin pitäisi tehdä perusteellinen huolto samalla kun ropailee rekisteröintikuntoon. Venttiilit pitäisi säätää, öljyt suodattimineen pitäisi vaihtaa, tulppa uusiksi, ilmanputsari puhtaaksi, uudet jarrupalat eteen jne. Ketjut ja rattaa on vielä ihan ok kunnossa. Renkaina on Pirellin MT21 -yleisnappulat ja pinta noin puolivälissä menossa.
Tarkoituksena olisi myös pikkuisen viritellä sekä parannella ulkonäköä. Kerkesin syksyllä ostaa DR:ään Mikunin TM40 -kaasarin, joka jäi laittamatta kiinni ja se jäi kaappiin. Tarkoituksena oli laittaa se XR:ään kiinni, mutta kun rupesi kotona tarkemmin tutkailemaan, niin siellähän olikin jo samanlainen valmiina. Voipahan myydä tuonkin ja viritellä jotain muuta. Lisäksi tuli ostettua Supertrapp IDS2 Racing äänenjalostin. Vaimennin on alkuperäisesti tarkoitettu XR:ään, mutta on ollut muokattuna kiinni Yamaha TT:ssä, joten mukana tulleen väliputken kiinnitysmutteria joutuu siirtämään n. 5cm toiseen suuntaan. Ulkonäköä voisi kohentaa uusilla tarroilla ja tyylikkäämmällä takalipalla/valolla. Supermotovanteetkin olis kovat, pinnavanteet erityisti, mutta opiskelijan budjetti ei riitä niihin. Tällä hetkellä hieronkin kauppoja yksistä puolavanteista. Jostain olen kuullut, että maahantuontikatsastuksen yhteydessä jotkut ovat saaneet supermotovanteet rekisteriotteeseen, pitänee kierrellä konttorit läpi ja kysellä asiasta.
Kovin isoa lenkkiä ei vielä ole kerennyt ajella, lähinnä varovainen koeajolenkki liikkeen lähettyvillä sekä sitten ajokauden avajaislenkki n.20km 1.1.2008 sekä muutaman kerran pienempiä lenkkejä lumella. Pyörästä sai jo ihan hyvän kuvan, pyörän olemus on paljon lähempänä oikeaa enduroa kuin DR. Pyörä tuntuu lyhyemmältä, on paljon korkeampi, kevyempi, ketterämpi sekä paljon räväkämpi. Huomaa kyllä, että pyörässä on parempi kaasutin, sillä nyt kun kaasua kääntää, niin sillon kanssa lähdetään. Toista oli Suzukin alipainekaasarin kanssa. Kaasutin tuskin tuo huipputehoa, mutta parantaa ala- ja keskikierrosten vääntöä sekä kaasuunvastaavuutta paljon, kannattava ostos jos käytettynä saa.
Niin ja kuvia! Niitä löytyy galleriasta muutama huonolaatuinen.
Tarinaa tulee lisää, kun projekti etenee. Kevättä odotellessa...
Viimeksi muokannut Purtsi päivämäärä 27.3.2008 16:33, muokattu yhteensä 1 kerran
Kun savolainen puhuu, niin vastuu siirtyy kuulijalle!