*VALMIS* katso sivu 2
Viime kesänä tuli kaksipyöräisten moottoriurheilua seurattua tiiviisti ja kun ensimmäinen kesä oli piikillä, tuli 4t sendalla käytyä Alastaron moottoriradalla muutaman kerran mutkittelemassa. Todella hauskaa oli, mutta 8kw teho ei vaan anna tarpeeksi. Serkku ajaa piikkisissä SM-tasolla ja itseä alkoi entistä enemmän kiinnostamaan RR. Tietenkin nälkä kasvaa syödessä ja isän tutulta tuli ostettua 25tkm ajettu Honda MC21 2T V-twin 250R NSR rekisterissä oleva, pientä laittoa vaativa moto. Kyseistä pyörää on tuonut maahan Lampinen Racing 2-3kpl ja pyörät ovat olleet tietääkseni ratakäytössä. Omallani oli kaaduttu, jossa meni etupäätä ja kylkeä hajalle. Edellinen omistaja oli isoimmat vauriot korjannut, kuten pumput ja paikkailut katteet
Mukana tullut vanha valokuva pyörästä uutena
Ulkomailla kyseinen pyörä on todella suosittu ja laajasti ratakäytössä. Suomessa näitä pitäisi olla vain 2-3. Todella hyvä sivusto tarkempaan tietoon on http://www.nsr-world.com/
Lähtötilanne
Projekti alkoi 14.2 kun sain pyörän talliin. Hiihtoloma sopivasti edessä, joten aikaa oli. Levitin irtonaiset osat lattialle ja nopean pyörän tutkimisen jälkeen totesin pyörän vm.90 250 R malliksi, jossa 92vm SP mallin rothmans racing väritys. Tekstit ovat myös kaikki japaniksi, kun pyörä on suoraan sieltä tuotu. Nsr-world sivustolta tulostin viritys ja säätöohjeita, joista ymmärsin, että pyörä on kuristettu 45hv:n. 3 johtoa yhteen kolvaamalla pyörästä saa 60hv:n täystehoisen. Enemmän kuin tarpeeksi itselleni.
Pyörän purkaminen alkoi irroittamalla katteet, vanteet, jarrut, ilmanputsari, pakoputket, jalkasijat ja kaikki muu paitsi, runko, iskunvaimennus, takaswing ja moottori saivat jäädä paikoilleen. Moottorille oli tehty 750e remontti 03/04 ja sen jälkeen pyörällä ei massiivisia mittarilukemia oltu ajettu. Likaa, kuraa, öljyä silti löytyi rutkasti ja tästä alkoi parin päivän hammasharjojen ja liuottimen runsas kulutus. Pyörän täyden pesun jälkeen tuli väkisin hymy suulle. Aloitin irtonaisten osien putsauksen ja öljyä löytyi näistä enemmän kuin irakista. Tehoputket olivat valmiiksi mustat ja hyvässä kunnossa ja alumiiniset äänenvaimentimen päälliset tuli kiiloitettua lähes peileiksi jälkeenpäin. Jarruihin vaihdoin uudet palat ja maalasin satulat mustalla, myös stormista tuli hommattua vanhojen kumiletkujen tilalle metallipunosletkut, jo pelkästään näön vuoksi. Ilmaus oli pirullista hommaa. En ennen ollut ilmannut ja pidin molempien etujarrujen ilmausruuvia samaanaikaan auki ja eihän siitä mitään tullut... Kun tajusin pistää yhden jarrun kerralla, meni aikaa noin puolituntia ja jarrut olivat taas hyvässä iskussa. Vaihdepolkimen akselin stefa on yleisesti huono kaikissa 250 nsr:ssä ja alkaa ajanmyötä vuotamaan, tämä vaihtui uuteen, kutenmyös ketjut ja rattaat. Kaikki mahdolliset nesteet tuli myös vaihdettua ihan varmuuden vuoksi.
Hiihtoloman tulos
Pyörä on vielä jonkun verran vaiheessa. Katteiden hintavuuden takia en aio niille tehdä kuin vahapinnan. Etukatteen pleksi ja peilinpidikkeet olivat murtuneet ja poikki, joten päätin leikata murtuneet kohdat pois ja tein etukatteesta pyöreän. Lopputulokseen sain olla ihan tyytyväinen. Ajattelin GP250 tyylisiä katteita tyga performancelta, mutta ne voi ostaa vasta kauden jälkeen, kun kaatumisen riski on aina suuri ekoilla kerroilla. Eihän uusia katteita heti halua murjoa.
Vielä on pientä mainitsematonta fiksausta ja pistän hetimiten kuvia kun pyörä on omasta mielestäni radalle valmis. Kesän jälkeen sitten uusin bodyworkin ja teen tästä kisareplican liikennekäyttöön.
>Tästä lisää kuvia!<