Viime pyöräni myynnistä on vierähtänyt aikaa jo kaksi vuotta, joten pitkään ja kovaa piinanneen kuumeen saattelemana oli pyörä täksi kesäksi hommattava.
Alkoi mietintä siitä, että minkä sitä tällä kertaa ostaisi. Pieni - tai oikeastaan helvetin iso! - custom kärpänen oli päässyt puremaan alkukeväästä, joten näistä lähdettiin liikkeelle. Muoviluoteja mulla on ennestään ollut zx-6r, ss750ff ja zx-9r, mutta ei ne jotenki iskeneet minuun, vaikka niin perkeleestihän ne kulkevatkin.
Kriteerit oli pyöriä katsellessa: Tyylikäs ulkonäkö, keppi tai remmiveto, ilmajäähdytteinen, luotettava ja kestävä tekniikka, 2-paikkanen, kohtuu pieni kulutus ja yli 1000cc.
Markkinoita kasteltuani päädyin joka suhteessa Suzukin luottojuhtaan - eli Suzuki VS1400 Intruderiin.
Sitten ei muuta kun pyörää ostamaan!
Jo toisella yrittämällä onnistuin löytämään hyvän yksilön( vm. 93 ajettu 50tkm), joka oli jo valmiiksi rakennettu minua mielyttävään suuntaan! Mikä parasta, tämä oli paljon paremmassa kunnossa kuin se mitä kävin ensimmäisenä katsomassa, joka oli vielä paljon kalliimpikin! Pieni historiatiedustelu + koeajo, ja pyörä kolahti ramppia pitkin peräkärryyn! Hymyssä suin lähdin ajelemaan kotiappäin, mutta eikös se sillä matkalla ruvennut satamaan vettä prkl! Ja sadetta on jatkunut sitten tähän päivään asti - niin kivalta kun se alkukesä näyttikin!
Sateista huolimatta kilometrejä on nyt viikon aikana tullut reilu 1000, ja pyörää ei voi muuta kun kehua! En olisi koskaan voinut kuvitella, miten paljon paremmalta mielestäni tuntuu ajella pieniä mutkasia teitä customilla kuin kyykyillä! En tiedä onko se yleistä, vai onko tämä kyseinen malli vaan jotenkin sopiva minun käteen. Sitä fiilistä, kun aurinko laskee ja päätät lähteä pienelle ilta-ajelulle tyttöystävän kanssa: Kypärä päähän, istut pyörän selkään, käännät virta-avaimen 'on' asentoon ja painat startti nappulaa........... Pitkä hiljaisuus pysähtyy, kun kaksi tuopin kokoista mäntää lähtee kävelemään kilpaa jalkojesi välissä ja saa koko ympärillä olevan maan tärisemään! Uhh...! Vaihde silmään ja kytkintä ylös. Livutaan tyhjäkäynnillä läpi omakotitaloalueen kohti maantietä. Kymmenien mummojen nyrkinheilutusten jälkeen ja kaulinten heittoetäisyyden ulottumattomissa voin pikkasen koskea kaasukahvaan.. Hihi.. En halua lukea seuraavan päivän lehteä, koska saattaisin tuntea syyllisyyttä yllättävän sydänkohtausaallon pyyhkäistyä naapuristoni yli. Nautin vaan.. Vaihdan vaihteen viitoselle ja annan pyörän tehdä tehtävänsä........
Pikku 'vikaakin' pyörässä on, jonka kyllä huomasin jo koeajolla ennen ostopäätöstä. Pyörään on asennettu vapaasti virtaavat suodattimet, putkistot ja dynojetin suutinsarja, mutta ei ole käytetty penkissä sen jälkeen säädettävänä - eli pikkasen käy laihalla mielestäni. Nostin neuloja yhden pykälän ja meno parani huomattavasti. Oikeastaan enään alakierroksilla pikkasen nykäsee ja moottorijarrulla paukkuu etummaisen pytyn putkessa. Seosruuvista yritin ruuvailla, mutta joku oli jo ennen minua käynyt siellä sorkkimassa, ja seosruuvin kannasta oli jäljellä enää pieni nökäre, joka murtui irti kun sohin omalla ruuvarillani sinne. Eli poraushommiksi meni. Tilasin uudet sosruuvit ja taytyy vanhat vaihtaa pois jossain vaiheessa, niin sais tuon paukkumisen pois. Ruuveilla toimitusaika 1-2viikkoa, mutta ei kuulemma uskalla luvata mitään, kun varaosapuljuilla alkaa juuri nyt kesäloma-ajat!
Pyörää on rakenneltu ja uutta osaa on vaihdettu paljon. En kaikkia edes muista, mutta näkyvimmät varmasti tuo +5-asteen keulakulma, mittaristo, levennetty keula, isompi lamppu, stonga, sovitetut hd-kahvat, sissybar, siirtosarjat, yms. kromihilpettä.. Pyörä on maalattu viimekesänä ja maalipinta siis täysin virheetön. Paitsi että onnistuin saamaan siihen pienen naarmun, kun laitoin tankkilaukun kiinni enkä muistanut putsata niitä magneettikiinnikkeitä
Pyörällä tosiaan rullattu 50 000km, mutta kun ottaa huomioon, että tämän kone ja viritysaste on samaa luokkaa auton kanssa + että tämä kone vetää pikkasen pienempää massaa perässään, niin eihän se ole juurikaan mitään. Ja mitä olen lukenut, niin aika ikuisia koneita oikein huollettuna.
Suosittelen oikeasti jokaiselle kyykkymiehelle kokeilemaan - vaikka lainapyörällä - tätä moottoripyöräilyn toistakin puolta! Itse kokeilin, enkä kovin äkkiä ole takasin vaihtamassa.. Mutta älkää tyrmätkö heti ensiyrittämällä, pyörissä meinaan ON eroja!
Päivittelen tänne, jos tulee jotakin rakenneltua tuohon. Penkissä tuo tulee varmasti lähiaikoina käymään, joten teho/vääntö käppyröitä tänne ilmestynee ainakin.
Galleriassa lisää ja isompia kuvia!
Hyvää ajokautta kaikille! Lähdenkin tästä tien päälle...
Alkoi mietintä siitä, että minkä sitä tällä kertaa ostaisi. Pieni - tai oikeastaan helvetin iso! - custom kärpänen oli päässyt puremaan alkukeväästä, joten näistä lähdettiin liikkeelle. Muoviluoteja mulla on ennestään ollut zx-6r, ss750ff ja zx-9r, mutta ei ne jotenki iskeneet minuun, vaikka niin perkeleestihän ne kulkevatkin.
Kriteerit oli pyöriä katsellessa: Tyylikäs ulkonäkö, keppi tai remmiveto, ilmajäähdytteinen, luotettava ja kestävä tekniikka, 2-paikkanen, kohtuu pieni kulutus ja yli 1000cc.
Markkinoita kasteltuani päädyin joka suhteessa Suzukin luottojuhtaan - eli Suzuki VS1400 Intruderiin.
Sitten ei muuta kun pyörää ostamaan!
Jo toisella yrittämällä onnistuin löytämään hyvän yksilön( vm. 93 ajettu 50tkm), joka oli jo valmiiksi rakennettu minua mielyttävään suuntaan! Mikä parasta, tämä oli paljon paremmassa kunnossa kuin se mitä kävin ensimmäisenä katsomassa, joka oli vielä paljon kalliimpikin! Pieni historiatiedustelu + koeajo, ja pyörä kolahti ramppia pitkin peräkärryyn! Hymyssä suin lähdin ajelemaan kotiappäin, mutta eikös se sillä matkalla ruvennut satamaan vettä prkl! Ja sadetta on jatkunut sitten tähän päivään asti - niin kivalta kun se alkukesä näyttikin!
Sateista huolimatta kilometrejä on nyt viikon aikana tullut reilu 1000, ja pyörää ei voi muuta kun kehua! En olisi koskaan voinut kuvitella, miten paljon paremmalta mielestäni tuntuu ajella pieniä mutkasia teitä customilla kuin kyykyillä! En tiedä onko se yleistä, vai onko tämä kyseinen malli vaan jotenkin sopiva minun käteen. Sitä fiilistä, kun aurinko laskee ja päätät lähteä pienelle ilta-ajelulle tyttöystävän kanssa: Kypärä päähän, istut pyörän selkään, käännät virta-avaimen 'on' asentoon ja painat startti nappulaa........... Pitkä hiljaisuus pysähtyy, kun kaksi tuopin kokoista mäntää lähtee kävelemään kilpaa jalkojesi välissä ja saa koko ympärillä olevan maan tärisemään! Uhh...! Vaihde silmään ja kytkintä ylös. Livutaan tyhjäkäynnillä läpi omakotitaloalueen kohti maantietä. Kymmenien mummojen nyrkinheilutusten jälkeen ja kaulinten heittoetäisyyden ulottumattomissa voin pikkasen koskea kaasukahvaan.. Hihi.. En halua lukea seuraavan päivän lehteä, koska saattaisin tuntea syyllisyyttä yllättävän sydänkohtausaallon pyyhkäistyä naapuristoni yli. Nautin vaan.. Vaihdan vaihteen viitoselle ja annan pyörän tehdä tehtävänsä........
Pikku 'vikaakin' pyörässä on, jonka kyllä huomasin jo koeajolla ennen ostopäätöstä. Pyörään on asennettu vapaasti virtaavat suodattimet, putkistot ja dynojetin suutinsarja, mutta ei ole käytetty penkissä sen jälkeen säädettävänä - eli pikkasen käy laihalla mielestäni. Nostin neuloja yhden pykälän ja meno parani huomattavasti. Oikeastaan enään alakierroksilla pikkasen nykäsee ja moottorijarrulla paukkuu etummaisen pytyn putkessa. Seosruuvista yritin ruuvailla, mutta joku oli jo ennen minua käynyt siellä sorkkimassa, ja seosruuvin kannasta oli jäljellä enää pieni nökäre, joka murtui irti kun sohin omalla ruuvarillani sinne. Eli poraushommiksi meni. Tilasin uudet sosruuvit ja taytyy vanhat vaihtaa pois jossain vaiheessa, niin sais tuon paukkumisen pois. Ruuveilla toimitusaika 1-2viikkoa, mutta ei kuulemma uskalla luvata mitään, kun varaosapuljuilla alkaa juuri nyt kesäloma-ajat!
Pyörää on rakenneltu ja uutta osaa on vaihdettu paljon. En kaikkia edes muista, mutta näkyvimmät varmasti tuo +5-asteen keulakulma, mittaristo, levennetty keula, isompi lamppu, stonga, sovitetut hd-kahvat, sissybar, siirtosarjat, yms. kromihilpettä.. Pyörä on maalattu viimekesänä ja maalipinta siis täysin virheetön. Paitsi että onnistuin saamaan siihen pienen naarmun, kun laitoin tankkilaukun kiinni enkä muistanut putsata niitä magneettikiinnikkeitä
Pyörällä tosiaan rullattu 50 000km, mutta kun ottaa huomioon, että tämän kone ja viritysaste on samaa luokkaa auton kanssa + että tämä kone vetää pikkasen pienempää massaa perässään, niin eihän se ole juurikaan mitään. Ja mitä olen lukenut, niin aika ikuisia koneita oikein huollettuna.
Suosittelen oikeasti jokaiselle kyykkymiehelle kokeilemaan - vaikka lainapyörällä - tätä moottoripyöräilyn toistakin puolta! Itse kokeilin, enkä kovin äkkiä ole takasin vaihtamassa.. Mutta älkää tyrmätkö heti ensiyrittämällä, pyörissä meinaan ON eroja!
Päivittelen tänne, jos tulee jotakin rakenneltua tuohon. Penkissä tuo tulee varmasti lähiaikoina käymään, joten teho/vääntö käppyröitä tänne ilmestynee ainakin.
Galleriassa lisää ja isompia kuvia!
Hyvää ajokautta kaikille! Lähdenkin tästä tien päälle...