Pyörällä on ajettu pari vuotta enduroa A- ja B- luokissa (200h+) ja se kyllä näkyy päällepäin... Tekniikka on toiminut kiitettävän hyvin, koneeseen on monta kertaa jo vaihdettu männänrenkaita ja kytkinlevyjä, mutta muuta ei juuri ole ollut.
Suurin osa muoveista oli uusittu juuri ennen kuin tämä siirtyi minulle mikä oli iso plussa.
Myös keula vaihtui vanhasta öhlinsistä upouuteen marzochhiin.
Koska pyörä on punakilpinen, piti se saattaa rekisteröintikuntoon. Monet viikonloput meni pelkästään sähköjä vedellessä, vilkkua sun muuta turhaa.
Myös renkaat vaihdoin katumallisiin jottei konttorilla olisi niiden suhteen tullut ongelmia.
Uutta maskia, takavaloa, valokatkaisijaa, jarrukahvaa, jarruletkua ja vaikka mitä tuli myös vaihdettua.
Tässä vaiheessa pyörä alkoi olla rekisteröintikunnossa, eli läjä paperia taskuun (Coc-todistus, maahantuontitodistus, luovutuskirja, ex-omistajan todistus siitä ettei pyörä ole ollut kilvissä) ja konttorille.
Katsastussetä jaksoi tutkia valot sekä runkonumeron, sen jälkeen teki rekisteriotetta reilun tunnin. 180e maksoi se lysti ja yhden uusinnankin (40e) jouduin ottamaan koska rungossa ei ollut enää tyyppikilpeä (tarra)
Hain maahantuojalta todistuksen että tämä tarra on tilattu ja hain konttorilta rekisteriotteen.
Nyt vain pitäisi vääntää ajoneuvoveroilmoitus ja pistää se menemään eteenpäin.
Kun päätös joskus tulee ja verot on maksettu, niin voinkin hakea jo kilpeä konttorilta.
Rekisteröintikatsastuksen jälkeen tempasin enskavanteet pois alta ja huitaisin ebayn kautta hankitut GG:n 450:n moton vanteet jarruineen alle (näistä suuri kiitos Jusutukselle)
Vaihdoin myös etulokasuojan ufon tekeleeseen. Samaan syssyyn tuli myös uudet ketjut ja rattaat.
Kokemusta ei hirveästi tästä vielä ole, mutta moottoria lukuunottamatta ajaminen tuntuu samalta kuin vastaavalla piikillä. Mitathan on suunnilleen samat eikä tässä ole kuin pari kiloa enemmän painoa vrt. 125cc malli.
Voimaakin on ainakin toistaiseksi riittänyt hitaaseen kaupunkiajoon.
Yhden viikonloput olen nyt kerennyt ajamaan siirtokilvillä, silloin mopo lähti vähän hanskasta. Kuskiin sattui vähän enemmän kuin pyörään...
Muitakin tekniikkamurheita oli, mm. takajarrusatulasta irtosi ajossa jarrupalojen lukitustappi ja sen seurauksenahan sieltä lensi kaikki rojut tielle ja mäntä jäi poikittain levyn ja satulan väliin.
Koko jarrusatula menee luultavasti vaihtoon ellei sitä nyt jotenkin saa pelastettua.
Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu mm:
-putkeksi fmf fatty
-mustat/valkoiset muovit
-hiilikuitua
-rungon leipominen uudenveroiseksi + maalaus (talvella vasta)
-alusta kadulle sopivaksi
-uusi penkinpäällinen
-sivujalka
-led-takavalo (hehkulankapolttimot kestää max. 10km) mallia saa ehdottaa.
-takasvingin ja muiden aluosien kiilloittelua
-uusi kahvarunko etujarrulle, nykyinen enskamallin satulalle tarkoitettu ei oikein tyydytä
-bi-xenon-valosarja, tämänkin asennusta helpottaa huomattavasti se että pyörään on rakennettu tasavirtasähköt.
Ennen ja jälkeen kuvat