No onhan nämä minun mielestä ihan ketteriä ja hyviä ajaa. Ehkä voisi suoralla tiellä olla hiukan vakaampi, mutta ohjausiskari rauhoittaa käytöstä ihan hyvin. Mutkaan taittuu kyllä todella mukavasti. Kuivapainoksi Suzuki ilmoittaa 166kg(joka tietysti alakanttiin), ja sportrider.comin mittauksien mukaan 426lbs märkäpaino, eli 193kg. 20lbs kevyempi kuin 08 750. Varmaan mutkaominaisuudet pitkälti ton keveyden ansiota, joskin sekin on suhteellinen käsite. Nyt jo toinen tän mallin gixeri omistuksessa, tuskin olisin ostanut jos en olisi ko. mallista ajossa tykännyt. 02 R1 oli harkinnassa, mutta päädyin kuitenkin vielä Suzukiin. Ajoasento nyt on jo 180cm kaverille aika huono, polvikulma todella tiukka ja paino käsillä. Siihen tosin tottuu, jos on Suzukilla vähänkään ajanut. Mutkapätkällä todella mukavia pelejä, katuominaisuuksissa noin yleensä en usko pärjäävän aikaisilleen ns. openclass pyörille esim. R1, Zx9R, cbr 929RR jne., pienemmän iskutilavuuden ja tiukemman ajoasennon vuoksi, joskin sekin on makuasia. Suorituskyky on hyvä: 750 gsx-r oli nopein radalla esim. masterbikessa 2000 ja 2002. 0-200km/h 8s, varttimaili 10,2s, todellinen huippu 280km/h. Eli vakiopyöristä ihan lähellä kärkeä. Mittariin ajoin edellisellä 297, ja kiihtyi vielä. Eli yhteenvetona voisi sanoa, että fun factor on kohdillaan mutta ehkä ei kuitenkaan mukavimmasta päästä katuajossa. 00-02 tolla pyörämallilla ajettiin SBK:ia, ja tuo racereplica henki tuntuu noissa pyörissä. Kuitenkin yhdeltä istumalta ajanut 500km pätkänkin(lukuunottamatta tankkaustaukoja), jotta kyllä noilla matkaakin tekee. Katuajossa kyllä kiihtyy riittävästi jo niillä 4-5t kierroksilla, mutta jos oikeasti lujaa pitää päästä niin rpm-viisari oltava 10t yläpuolella.
Voihan se nakun jälkeen tuntua kyykky kankealta, mutta kyllähän ton R1 pitäis ihan hyvin taipua mutkiin. Veikkaan että pari tankillista ajoa, niin pyörä "sopii käteen" jo ihan eri hyvin. 98-02 R1 pitkäiskuinen moottori kyllä lienee katuajoon sieltä mukavimmasta päästä, kun tehoa on paljon heti alakierroksilta asti. Tuulensuoja/kate noissa R1 ei ole kovin hyvä, siitä miinusta katuajossa. Itse tykkään eniten ajossa juurikin näistä 140-150hp sporteista, tehoa on paljon, mutta sen pystyy vielä melko helposti hyödyntämään. Esim. uusissa kilosporteissa on 95% kuskeille aivan liikaa tehoa painoon/pyörän runkogeometriaan nähden, ja niitä ei sitten saa puoliakaan hyödynnettyä. Kaverilla on -98 R1 ja sillä ainakin toiminut 1,5kesää ongelmitta. Kakkosvaihteen ratas taitaa olla se tyyppivika, jos ei ole korjattu/vaihdettu ikinä.
Edit: Niin ja varmasti mikä tahansa kyykky/sportti tuntuu kankealta junalta, jos on ajellut vaan kaupunkirallia ja hitaita maantiepätkiä. Sporttipyörien ajo-ominaisuudet oikeestaan tulevat vasta tuolla 120km/h jälkeen esille, jos on vetänyt jotakin suht loivamutkaista pätkää vähän kovemalla vauhdilla, on varmasti tuntenut sen kuinka pyörän käytös muuttuu vakaammaksi ja taittuukin hyvin kevyesti mutkaan. Melkosia kivirekiähän noi on alustaltaan, eli pienessä nopeudessa ei jousitus/iskunvaimennus toimi kunnolla. Samaten risteyksissä ja kaupungissa ovat kankean olosia sillon kun joutuu tangolla kääntämään. Nakupyörä tuntuu kevyemmältä käsitellä pystymmän ajoasennon vuoksi varsinkin kaupungissa, mutta ei se mutkapätkällä enään taitu sen paremmin kuin kyykkäri. On muuten hienossa kunnossa noin ulkoapäin ainakin tämä r1 12v vanhaksi pyöräksi.
Viimeksi muokannut SMRacing päivämäärä 26.4.2010 17:16, muokattu yhteensä 1 kerran