Kesällä 2010 alkoi lähestymään se vaihe kun tuntimittariin kertyy 18 vuotta, ja pääsee
vihdoinkin vastahakoisesti vaihtamaan tuon mukavan hitaan ja perästä liikaa korotetun
Husqvarnan johonkin kunnon pyörään. Sitten pitikin jo aloitella nettisivujen selailu
sopivanhintainen 450-kuutioinen motokotari mielessä. Olin jo entisen öljyhelvetin kanssa perseilyyn
kyllästynyt ja varma etten ikinä enää sekaannu 2-tahtisiin.
Husse vaihtoi omistajaa päivä synttärien jälkeen ja kiikarissa olikin jo -04 350cc bigbore exc-f.
Kyseisen pyörän myyjä ei vastaillut puhelimeen joten selailin nettimotoa josta silmiin hyppäsi kultasilla
motovanteilla varustettu 300exc. Hintaa pyörällä oli saman verran kuin 250cc nelitahtisilla, ikää 3 vuotta vähemmän ja kunto muihin verrattuna lähes uutta vastaava. Ajotunteja löytyi uskottava 267h ja pyörästä oli olemassa täydellinen huoltokirja. 2t kammo hävis ja homma oli selvä.
Myöhemmin selvis että kyseessä on entinen stunttipeli, on ollut käsitakajarrua, keulintarautaa ja kaatumatappeja.
Jotain vanhaa settiä aikasemmalta omistajalta:
Pyörästä täytyy sanoa että erittäin mukava laite 2-tahdiksi. Öljyä ei putkesta lennä edes väärillä säädöillä tai öljyseoksilla. Tukkoon ei saa sitten millään jos säädöt on sopivat, ei edes stadissa mummoilemalla. Vääntöpuoli on myös kunnossa vaikka pyörästä löytyy tehtaan sxs ylempää kiekuva putki.
Koneremontti/taistelu 2011
345h mittarissa, vain alakerran stefa vuotaa ja pientä imuvuotoa siksi havaittavissa. Lopulta -20 asteessa ei lähde edes käyntiin.
Lohkot auki ja kuulalaakereista vain kolme on vaihtokunnossa, nekin vaihteiston puolelta. Petilaakerit kuin uudet mutta uusiksi kaikki.
Vaihtoon meni siis petarien lisäksi kiertokanki laakereineen, vaihteiston akselien neulalaakerit ja mäntä.
Kiertokangen ja petilaakerin sisäholkin vaihdot päätin teettää tunnetussa mp-liikkeessä. Homma kävi päivässä ja eikun konetta kasaamaan.
Vaan eipä sittenkään, kampiakseli oli huollossa kolhittu pilalle stefan urien kohdalta. Jäljet oli senverran syviä että uusi stefa ei tulis pitkään kestämään. Liikkeessä homman tehnyt kaveri myönsi mokansa ja näytti kampiakselille hiekkapaperia, lupasi korjata ilmaiseksi jos ongelmia tulee. Eikun konetta kasaamaan, fiilis ei ollut kyllä paras mahdollinen.
Ekat savut ulos koneesta, kaikki tuntuu toimivan ok. Myöhemmin jossain 15h jälkeen alkoi kuitenkin säätöongelmat. Lämmetessä rupes käymään selkeesti laihalla, säädöistä riippumatta. Stefahan se siellä vauhtipyörän takana tietysti vuotaa. Magneetonkoppa auki ja uusi ylimääräinen ongelma todettu. Vauhtipyörästä heiluttamalla tuntuu petilaakerissa selvä klappi.
Kolmisen viikkoa ehtiny ajella ja eikun taas purkamaan. Siinä vaiheessa kun huomasin että männän reunassa komeili pari noin 1mm syvää uraa, teki mieli kipata koko moottori ongelmajätteisiin. Pytty oli edelleen kuin uusi, motivaatio palasi taas. No, lohkoja avatessa petilaakerin rullat putoili mukavasti pois ja syy männän naarmuillekin selvisi. Laakerin metallinen kehikko totaalisen päreinä ja metallinpalat päässy männän ja kanavien väliin. Kampiakseli mittaukseen, heittoa noin neljä kertaa yli sallitun.
Kampiakselityöt mokanneessa liikkeessä vahinkojen korvaus hoidettiin erittäin asiallisesti. Tilaukseen lähti uus kampiakseli kiertokankineen, petilaakerit, täys tiivistesetti ja mäntä. Kaikki orkkiskamaa. Nyt uusiksi teetetty laakerin holkin asennus oli myös onnistunut ilman naarmuja kampiakselissa.
vihdoinkin vastahakoisesti vaihtamaan tuon mukavan hitaan ja perästä liikaa korotetun
Husqvarnan johonkin kunnon pyörään. Sitten pitikin jo aloitella nettisivujen selailu
sopivanhintainen 450-kuutioinen motokotari mielessä. Olin jo entisen öljyhelvetin kanssa perseilyyn
kyllästynyt ja varma etten ikinä enää sekaannu 2-tahtisiin.
Husse vaihtoi omistajaa päivä synttärien jälkeen ja kiikarissa olikin jo -04 350cc bigbore exc-f.
Kyseisen pyörän myyjä ei vastaillut puhelimeen joten selailin nettimotoa josta silmiin hyppäsi kultasilla
motovanteilla varustettu 300exc. Hintaa pyörällä oli saman verran kuin 250cc nelitahtisilla, ikää 3 vuotta vähemmän ja kunto muihin verrattuna lähes uutta vastaava. Ajotunteja löytyi uskottava 267h ja pyörästä oli olemassa täydellinen huoltokirja. 2t kammo hävis ja homma oli selvä.
Myöhemmin selvis että kyseessä on entinen stunttipeli, on ollut käsitakajarrua, keulintarautaa ja kaatumatappeja.
Jotain vanhaa settiä aikasemmalta omistajalta:
Pyörästä täytyy sanoa että erittäin mukava laite 2-tahdiksi. Öljyä ei putkesta lennä edes väärillä säädöillä tai öljyseoksilla. Tukkoon ei saa sitten millään jos säädöt on sopivat, ei edes stadissa mummoilemalla. Vääntöpuoli on myös kunnossa vaikka pyörästä löytyy tehtaan sxs ylempää kiekuva putki.
Koneremontti/taistelu 2011
345h mittarissa, vain alakerran stefa vuotaa ja pientä imuvuotoa siksi havaittavissa. Lopulta -20 asteessa ei lähde edes käyntiin.
Lohkot auki ja kuulalaakereista vain kolme on vaihtokunnossa, nekin vaihteiston puolelta. Petilaakerit kuin uudet mutta uusiksi kaikki.
Vaihtoon meni siis petarien lisäksi kiertokanki laakereineen, vaihteiston akselien neulalaakerit ja mäntä.
Kiertokangen ja petilaakerin sisäholkin vaihdot päätin teettää tunnetussa mp-liikkeessä. Homma kävi päivässä ja eikun konetta kasaamaan.
Vaan eipä sittenkään, kampiakseli oli huollossa kolhittu pilalle stefan urien kohdalta. Jäljet oli senverran syviä että uusi stefa ei tulis pitkään kestämään. Liikkeessä homman tehnyt kaveri myönsi mokansa ja näytti kampiakselille hiekkapaperia, lupasi korjata ilmaiseksi jos ongelmia tulee. Eikun konetta kasaamaan, fiilis ei ollut kyllä paras mahdollinen.
Ekat savut ulos koneesta, kaikki tuntuu toimivan ok. Myöhemmin jossain 15h jälkeen alkoi kuitenkin säätöongelmat. Lämmetessä rupes käymään selkeesti laihalla, säädöistä riippumatta. Stefahan se siellä vauhtipyörän takana tietysti vuotaa. Magneetonkoppa auki ja uusi ylimääräinen ongelma todettu. Vauhtipyörästä heiluttamalla tuntuu petilaakerissa selvä klappi.
Kolmisen viikkoa ehtiny ajella ja eikun taas purkamaan. Siinä vaiheessa kun huomasin että männän reunassa komeili pari noin 1mm syvää uraa, teki mieli kipata koko moottori ongelmajätteisiin. Pytty oli edelleen kuin uusi, motivaatio palasi taas. No, lohkoja avatessa petilaakerin rullat putoili mukavasti pois ja syy männän naarmuillekin selvisi. Laakerin metallinen kehikko totaalisen päreinä ja metallinpalat päässy männän ja kanavien väliin. Kampiakseli mittaukseen, heittoa noin neljä kertaa yli sallitun.
Kampiakselityöt mokanneessa liikkeessä vahinkojen korvaus hoidettiin erittäin asiallisesti. Tilaukseen lähti uus kampiakseli kiertokankineen, petilaakerit, täys tiivistesetti ja mäntä. Kaikki orkkiskamaa. Nyt uusiksi teetetty laakerin holkin asennus oli myös onnistunut ilman naarmuja kampiakselissa.
Viimeksi muokannut _Jre_ päivämäärä 27.6.2011 12:58, muokattu yhteensä 1 kerran