Piikki meni kaupaksi tuossa joulukuun alussa ja sen jälkeen nettimoton valikoimasta osui silmään 2005 vuoden 2-tahti kotari, joka oli mielestäni erittäin sopivan hintainen (varsinkin nelareihin verrattuna). Meniköhän siinä 8 päivää edellisen pyörän myymisestä, kun lähettiin katsomaan. Ajomatkaa tuli suuntaansa puolitoista tuntia, joten kaupathan siinä tehtiin samalla reissulla, kun pyörässä mitään isompaa vikaa ollut Sanotaan hinnasta sen verran, että jäi hussesta 300€ ylimääräistä.
Historia:
Pyörällä on ajettu 230h harraste-enskaa. Sain uudenkarheat, alle 200km ajetut motovanteet mukaan, kun edellinen omistaja ei niistä oikein ollut innostunut. Moottoriin on tehty jotain remppaa kolme vuotta (25h) sitten ja ainakin mäntä on vaihdettu, muusta ei ole varmuutta. Pyörän alusta on säädetty minua puolet painavammalle kuskille, joka on ihan hyvä asia smotoksi muuttamista ajatellen. Samalla se ruma valkoinen takajousi on vaihtunut tyylikkääseen oranssiin Mukaan tuli myös piikkirenkaat ja smotoja varten ketjut ja rattaita.
Kotarin ulkoasussa oli kyllä sanomista. Tarrat repsotti ja maalipinta oli melko kulahtanut, puhumattakaan öljymassasta, jota oli moottorin ympärillä. Putsattavaa riitti, esim. ilmanputsarin kotelon seinämillä oli puoli senttiä kovettunutta kuraa! Tekniikka kyllä toimi pienen testauksen perusteella. Jotakin kyllä kertoo pyörästä se, että bensan seassa oli moottorisahaöljyä.. Säätöjäkään ei ollut oikein haettu, mutta onneksi se kävi reilusti rikkaalla...
Projektointi:
Laitoin samantien palikkaa tilaukseen ja sillä välillä puhdistin pyörää huolella. Meni varmaan pari päivää liuotinaineilla ja hammasharjalla hinkatessa. Vaihdoin samalla bensat. Mäntä näytti pakoaukosta vielä kuin uudelta, joten ilmeisesti tuo moottorisahaöljykin on kelvannut. Pakoputkikin on joskus rutattu, koska tuossa on ilmeisesti tyhjennetty kuriputki. Mutta tuskin siinä on mitään eroa tavalliseen putkeen..
Harmittaa kun ei ole likaisesta kuvaa, mutta ei tämä ole erityisen hieno tässäkään kuvassa.
Sitten tilaukset (n. 450€) saapuivat:
-320mm ja 220mm jarrulevyt + etuadapteri
-tarrasarja
-runkosuojaa ja pieniä tuning hilppeitä yms.
-kaasarin säätöosia ja pa-säätimen jousia
Noh, tämmöiseksi motoksi se sitten muuttui
Nyt olisi vielä 4 kuukautta kortin saamiseen... polttelee niin pirusti Ei oikein täällä asutusalueella kehtaa ajaa ennen korttia. En ole vielä kunnolla luukuttanut kaasuakaan pohjaan, mutta hyvin tuntuu olevan voimaa piikin jälkeen
Pyörä varmaankin jää pääasiallisesti motoksi. Olisi kyllä ne enskat ja piikkirenkaatkin. Katsotaan jos sitä joskus innostuu Tosin tänä talvena täällä etelässä taitaa pärjätä motoilla...
Vielä pitäisi vilkut väsätä ja varmaan jonkinlainen peilikin keksiä. Vilkuissa on vähän pohtimista, kun johdot on irroitettu johtosarjasta. Rele ja katkaisija on irrallaan, pitäisi siis johdot tehdä. Pakoputken o-renkaat vuotaa hieman ja vaihteistoöljyäkin vähän valuu jostakin. No, tässä on talvi aikaa laittaa ne kuntoon. Keväällä sitten pitää hakea säädöt.
Kyllä mä luulen, että tästä ihan käypän pelin saa