Suzuki GS 450

Tormed
Liittynyt:
11.4.2012 11:46
Suzuki GS 450

ViestiKirjoittanut Tormed » 13.6.2012 22:01

Hei,

Laitetaan nyt kuvia tästä omastakin pärrästä. Tänä keväänä tuli aikaisessa vaiheessa todettua että turha edes yrittää taistella pyöräkuumetta vastaan joten jonkinlaista helpotusta oli saatava. Customi oli toiveissa mutta budjetin sanelemana oli tyydyttävä siihen mihin oli varaa. Vielä ei ole ainakaan kaduttanut. Erinomainen pyörä on ollut ja reilun 1000km on kerinnyt tulla. Vaimon kanssa ei oikeen lomat ole käyneet yhteen joten pidemmät reissut on vielä tekemättä. Tanskassakin asti tällä pyörällä on kuulemma käyty. Öljyt olen vaihtanut ja siinäpä onkin kaikki pientä ulkonäön siistimistä lukuunottamatta mitä on tullut tehtyä. Venttiilit voisi varmaan hyvä säätää jossain vaiheessa...

Tälläinen lukema tärähti mittariin eilen

Kuva

Ja tässä pari kuvaa itse pyörästä

Kuva
Kuva

Taka vilkut pitäisi vaihtaa joko orkkiksiin tai ainakin johonkin aavistuksen sievempiin. Ei kehtaa ilman laukkuja ajaa lainkaan kun pelkää että läpsii vilkuilla jalankulkijoita persiille. Biltemasta tuli haettua vilkut kun originaaleja ei ollut kuin yksi ja sekin huonokuntoinen. No eihän niillä bilteman peileillä nää sitäkään vertaa kun tärisee niin perkeleesti. Vähän korkeampi ja leveämpi tankokin tuli ostettua samasta puljusta jotta saisi ajoasentoa vähän enemmän itseä miellyttäväksi. Vielä asentamatta. Mittariston ulinaa tulikin jo ihmeteltyä toisessa topikissa eikä ole vielä ratkennut mutta eipä ole paljoa härinnytkään. Kelit kun on alkaneet lämmetä niin ulinakin lämpöisemmällä kelillä alkaa vasta koreammilla nopeuksilla tai ei lainkaan niin ei juuri häiritse. Vaimentimet ei myöskään ole alkuperäiset. Niitten kohtalo on vielä vähän auki. Pakoputkitahnalla sai suurinpiirtein tiiviiksi. Äänetkin on ihan sopivat mutta olisihan originaalit aina mukavemmat mutta saatavuus taitaa olla aika heikkoa. Tietysti joku tarvikeputki olisi huomattavasti siistimpi myös.

Eiköhän tässä aika lailla kaikki tällä kertaa.
specialisti
Pyörä:
Yamaha XJ 600 '87, Yamaha RD 125 ypvs '87, Jawa 350/640 '01, Solifer-Suzuki S '88
Paikkakunta:
Hamina
Liittynyt:
9.2.2005 20:57
Re: Suzuki GS 450

ViestiKirjoittanut specialisti » 17.6.2012 9:32

Mukava saada tännekkin lisää näitä 80-luvun klassikkopyöriä! :P Tosiaan itsellänikin on ollut juuri tuollainen GS 450s muutama vuosi sitten. Oli muistaakseni 68tkm ajettu mutta pelasi todella hyvin eikä syönyt öljyä. Aika vääntävä peli kokoisekseen se oli ja ajoasento tilavahko, vaikka stonga olikin turhan matala omaan makuuni. Alakertahan tuossa on tietääkseni sama, kun uudemmissa GS 500 malleissa, joten varaosahuolto toiminee hyvin. Tuota alakertaa Suzuki käyttänyt n.30v ajan. :)

Tuolla pelillä ajaa mielellään pidempääkin matkaa. Eilen oli Japsistarojen meetingissä Kouvolassa yksi sälli Rovaniemeltä asti tullut tuollaisella, tosin hieman kustomoidulla GS 450:llä. Mittarissa oli n.70tkm ja sanoi olevan jo toisella kierroksella! :eek: Alakerta oli kuulemma koskematon, ainoastaan tehty rengastus yhden kerran ja nokkaketju vaihdettu. On ne vahvoja pelejä!

Hyvää kesää vaan laatupyörän kanssa!
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015
Tormed
Liittynyt:
11.4.2012 11:46
Re: Suzuki GS 450

ViestiKirjoittanut Tormed » 18.6.2012 18:35

Luotettavuus se onkin tärkeämpää kuin ulkonäkö tai muu että saa huoletta lähteä pidemmällekkin lenkille.

Tänään tuli huomattua että bilteman pienet lukkopihdit on täydellinen jousiensäätötyökalu. Nyt varmaan mukavempi ajella kaksipäälläkin. Takaiskarit jossainvaiheessa vaihdettu kun on tarvikkeet ja keulan on edellinen omistaja juuri huoltanut.

Pleksi tuli irroitettua ja pyörän ulkonäkössä tapahtui ainakin huomattava parannus. Onhan se mukava pitkällä matkalla mutta kun ajelut on 90% pieniä lenkkejä niin mukavempi noin varsinkin lämpimillä keleillä.

Paljonko tuollaiseen voisi kuvitella venttiilien säädättämisen kustantavan vai kannattaako alkaa väkertää itse?
janite2
Liittynyt:
22.9.2009 8:02
Re: Suzuki GS 450

ViestiKirjoittanut janite2 » 8.7.2012 22:28

Palasäätö.
Jos on edes jossain rajoissa, eikä räksytä, älä koske.

Tuolta räjäytyskuvat ja osia...
Suomessa aika nihkeellä varaosia, mutta tilaamalla kyllä...

Jos muistaa huoltaa, tuollanen pyörä on ikiliikkuja. Ja jos sinne on laitettu taakse tarvikeiskarit, voi sinnä olla jo ajettavuuttaki. Alkuperäset oli liian lötköt.
Vilkase takaswingin laakeroinnin kunto venkuamalla sitä sivuttain. Ihan olematon välys sais olla. Ja ees joskus rasvattu.
Rungon takapäätä ja siinä satulantienoolla vilkase, ettei ole hapanta. Jos on, röpötä uutta tavaraa tilalle.
Joo, vanhemmissa pyörissä saattaa esiintyä rungoissa korroosiovaurioita ja väsymismurtumaa.

Jos löytyy murtumaa, lämmitä se kohta vaikka kaasutoholla, hitsaa, ja tarjoile lämpöä jotta jäähtyy hitaasti, samalla kuulapäävasaralla hillitysti hitsausta koputellen.
Tulee pienempi lämpöshokki ja poistaa jännityksiä. Ja näyttää pro-meiningiltä...