Tuollainen 80-luvun klassikko tuli hommattua, koska tarve oli suhtkoht tilavalle matkapyörälle, mutta painoa ei mielellään paljoa yli 200kg. No tämmöinen "helmi" löytyi tuosta naapurikaupungista melko edukkaasti, joten pitihän se käydä poimimassa talteen.
Mittarissa vain 39tkm ja saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Myyjän kertoman mukaan ajettu 2000-luvulla vain reilut 10tkm ja sitä ennenkin ollut pitkiä aikoja käyttämättä. Tuota mittarilukeman pitävyyttä puoltavat myöskin liki kulumattomat poljinkumit ja vivut sekä uudenveroinen satulanpäällinen. Yleisilmeessä ainoa miinuspyoli on sylintereistä pois hilseillyt maali ja hapettumat. Soodapuhaltimelle siis töitä talven aikana.
Kone käy todella tasaisesti ja lähtee käyntiin salamannopeasti niin kylmänä, kuin kuumana. Ryyppyä ei ole tarvinnut vielä käyttää vaikka perjantai aamuna töihin lähtiessä oli vain +9c. "Vähän" helpompi käynnistää kun ex-CB 400:ni. Ainoastaan 2500-3000rpm koneesta kuuluu pieni "särähdys". Veikkaan, että nokkaketju kaipaisi kiristystä mutta en uskalla tehdä mitään, ennen kun tilaamani Haynes manuaali saapuu. Öljyä kone ei myyjän mukaan syö tippaakaan ja oikeassa tuntui olevan, sillä ainakaan tähän mennessä öljyn pinta ei ole tarkastussilmässä laskenut milliäkään. Btw. mitä öljyä suosittelisitte tuollaiseen wanhaan ilma&öljyjäähyyn? 20w-50?
Pyörä tuntuu aivan samettisen pehmeältä ajaa! Kaikki vaihteensiirtoa ja jarruja myöden pelaa kuin unelma. 2-päällä kulkee aivan yhtä mukavasti, kuin yksinkin ja penkissä ei takamus puudu ollenkaan. Takapenkiltäkin kuului kehuja jo ekan ajolenkin jälkeen. Semmoinen 100km/h matkavauhti tuntuu pyörälle kaikkein luontevimmalta. Kierroksia 5trpm ja ajoviimamelu vakiopleksillä vielä maltillinen. Mieli tekisi näin selkä/niskavaivaisena korottaa stongaa 3-4cm. Menee se toki noinkin, mutta oikein pitkällä matkalla alkaa selkä varmasti vihoitella. Noh, sekin on talven hommia se. Tuohon saa näköjään Stormilta LSL:n muuntosarjaa normistongalle, mutta näkyy olevan aika riistohintainen(195€! ).
Jatketaan harjoituksia, eiköhän tästä vielä kunnon matkapeli saada leivottua. Innolla odotan Haynesin manuaalin saapumista postiin.
Tässä hieman teknistä dataa:
Make Model
Yamaha XJ 600
Year
1986-87
Engine
Air cooled, four stroke, transverse four cylinder. DOHC, 2 valves per cylinder.
Capacity
598
Bore x Stroke 58.5 x 55.7 mm
Compression Ratio 10.0:1
Induction
4x Mikuni BS32 carbs
Ignition / Starting
- / electric
Max Power
72 hp 52.5 kW @ 10000 rpm
Max Torque
53.9 Nm @ 8000 rpm
Transmission / Drive
6 Speed / chain
Front Suspension
Telescopic forks
Rear Suspension
Monocross rising rate with 5-way preload.
Front Brakes
2x 267mm discs 2 piston calipers
Rear Brakes
Single 267mm disc 1 piston caliper
Front Tyre
110/90 V18
Rear Tyre
140/90 V18
Dry-Weight
188 kg
Fuel Capacity
21.5 Litres
Top Speed
205 km/h
Mittarissa vain 39tkm ja saattaa hyvinkin pitää paikkansa. Myyjän kertoman mukaan ajettu 2000-luvulla vain reilut 10tkm ja sitä ennenkin ollut pitkiä aikoja käyttämättä. Tuota mittarilukeman pitävyyttä puoltavat myöskin liki kulumattomat poljinkumit ja vivut sekä uudenveroinen satulanpäällinen. Yleisilmeessä ainoa miinuspyoli on sylintereistä pois hilseillyt maali ja hapettumat. Soodapuhaltimelle siis töitä talven aikana.
Kone käy todella tasaisesti ja lähtee käyntiin salamannopeasti niin kylmänä, kuin kuumana. Ryyppyä ei ole tarvinnut vielä käyttää vaikka perjantai aamuna töihin lähtiessä oli vain +9c. "Vähän" helpompi käynnistää kun ex-CB 400:ni. Ainoastaan 2500-3000rpm koneesta kuuluu pieni "särähdys". Veikkaan, että nokkaketju kaipaisi kiristystä mutta en uskalla tehdä mitään, ennen kun tilaamani Haynes manuaali saapuu. Öljyä kone ei myyjän mukaan syö tippaakaan ja oikeassa tuntui olevan, sillä ainakaan tähän mennessä öljyn pinta ei ole tarkastussilmässä laskenut milliäkään. Btw. mitä öljyä suosittelisitte tuollaiseen wanhaan ilma&öljyjäähyyn? 20w-50?
Pyörä tuntuu aivan samettisen pehmeältä ajaa! Kaikki vaihteensiirtoa ja jarruja myöden pelaa kuin unelma. 2-päällä kulkee aivan yhtä mukavasti, kuin yksinkin ja penkissä ei takamus puudu ollenkaan. Takapenkiltäkin kuului kehuja jo ekan ajolenkin jälkeen. Semmoinen 100km/h matkavauhti tuntuu pyörälle kaikkein luontevimmalta. Kierroksia 5trpm ja ajoviimamelu vakiopleksillä vielä maltillinen. Mieli tekisi näin selkä/niskavaivaisena korottaa stongaa 3-4cm. Menee se toki noinkin, mutta oikein pitkällä matkalla alkaa selkä varmasti vihoitella. Noh, sekin on talven hommia se. Tuohon saa näköjään Stormilta LSL:n muuntosarjaa normistongalle, mutta näkyy olevan aika riistohintainen(195€! ).
Jatketaan harjoituksia, eiköhän tästä vielä kunnon matkapeli saada leivottua. Innolla odotan Haynesin manuaalin saapumista postiin.
Tässä hieman teknistä dataa:
Make Model
Yamaha XJ 600
Year
1986-87
Engine
Air cooled, four stroke, transverse four cylinder. DOHC, 2 valves per cylinder.
Capacity
598
Bore x Stroke 58.5 x 55.7 mm
Compression Ratio 10.0:1
Induction
4x Mikuni BS32 carbs
Ignition / Starting
- / electric
Max Power
72 hp 52.5 kW @ 10000 rpm
Max Torque
53.9 Nm @ 8000 rpm
Transmission / Drive
6 Speed / chain
Front Suspension
Telescopic forks
Rear Suspension
Monocross rising rate with 5-way preload.
Front Brakes
2x 267mm discs 2 piston calipers
Rear Brakes
Single 267mm disc 1 piston caliper
Front Tyre
110/90 V18
Rear Tyre
140/90 V18
Dry-Weight
188 kg
Fuel Capacity
21.5 Litres
Top Speed
205 km/h
Cheap bike is a way better than no bike! Galleriaa päivitetty 24.8.2015