Tervehdys arvon foorumilaiset.
Alkukesästä 2012 tuli myytyä edellinen mp pois (2003 Thundercat 600). Meitä on töissä samassa työhuoneessa 2 moottorilaitteisiin höyrähtänyttä, joten eräänä syyskesän päivänä jälleen kerran eksyttiin deittimoton sivuille, ja tälläkertaa oli hakulistalla edullisesti ylläpidettävät tonnin pommit. Kuume pomppas samantien kovaksi, 400cc Honda vilkkui näytöllä. Sitten tuli härnättyä isäukkoa, että jos ostettas porukalla moinen. No hän muisti saman ikä/hintaluokan laite lojuu sukulaispiirissä yhdessä varastossa. Selvisi että laite on Suzuki, ja olisi myytävänä...
Tuo otsikon laite siis vaihtoi syksyllä taloa, yhellä hirviöidenjahtausreissulla se noukittiin kyytiin. Laitteen mallivuosi on 1983, käyttöönotto 1982 puolella. Syksyllä ennen pakkasia kerettiin muutama pikkulenkki ajamaan, ja todettiin laite teknisesti toimivaksi.
Yleisilme oli hintaluokkaan & ikään nähden siisti, ja tekniikka pelaa lukuunottamatta takertelevaa valojenvaihdinta. Koska haaveena on halvat käyttökulut, lähdettiin tavoittelemaan museorekisteröintiä. On kuultu että nykyään elämän jäljet ois sallittuja kunhan yleisilme on siisti ja alkuperäinen. Jos lopputulos ei sitten ole riittävän uuden veroinen, niin voi voi, mutta yritetään kuitenkin pikkubudjetilla restaurointia alkuperäisyyttä kunnioittaen. Uusiksi tätä ei olla rakentamassa, vaan siis restauroidaan tarvittavilta osin.
Tässäpä se kotitalliin saapuneena...
Laitetta tutkittuamme tuli seuraava tekemislista tehtyä:
- valokatkaisimen kunnostus
- "takavalon lasi" uusi
- pakoputken maalinpoisto & kiillotus
- kuvioitu penkinpäällinen
- sivukatteiden maalaus & alkup. tarra
- ohjaustangon maalaus
Tuota listaa on nyt lähdetty lyhentämään siten että penkissä ollut verhoilu on irrotettu (on ehyt, käyttökelpoinen, voin ehkä myydä sen jos joku tarvitsee), ja penkki on leivinuunin päällä kuivumassa. Ebaystä löytyi maailmalta alkuperäisen kaltainen uusiotuotanto nahka, joka taisi ~60€ kustantaa kotiin kannettuna. Seuraavana hankintalistalla on "takavalon lasi".
Myös kylkikatteet tuli tänään irroitettua maalausta silmälläpitäen. Niistä on kiinniketapit kuitenki katkeillu, ja tehty uudet kierretangosta / muttereista / kulmaraudoista / lasikuidusta. Päällepäin nuo on kohtuu siistit, joskin huonosti maalattu ja vääränlaiset tarrat. Nytpä on siis parempikuntoiset katselussa myöskin.
Apuja kaivattaisiin 1983 mallivuoden laitteiden kuvien suhteen. 1980-19832 on erilaiset tarrat, kuvia löytyy jokapaikasta, sekä myös uudemmista, mutta nimenomaan tästä 1983 mallisesta kuvia tarvis (tässä alkuperäinen tankki, eli siinä on vain suzuki teksti). Sekä erityisesti kylkikatteen tarrasta, että voisi tarrapajalla teettää uuden, kun en moista ole netin verkkokaupoista ainakaan onnistunut bongaamaan. Ja kotimaisista mp-purkaamoista otetaan myös vinkkejä vastaan, josta voisi tarvittavia osia tiedustella...
Alkukesästä 2012 tuli myytyä edellinen mp pois (2003 Thundercat 600). Meitä on töissä samassa työhuoneessa 2 moottorilaitteisiin höyrähtänyttä, joten eräänä syyskesän päivänä jälleen kerran eksyttiin deittimoton sivuille, ja tälläkertaa oli hakulistalla edullisesti ylläpidettävät tonnin pommit. Kuume pomppas samantien kovaksi, 400cc Honda vilkkui näytöllä. Sitten tuli härnättyä isäukkoa, että jos ostettas porukalla moinen. No hän muisti saman ikä/hintaluokan laite lojuu sukulaispiirissä yhdessä varastossa. Selvisi että laite on Suzuki, ja olisi myytävänä...
Tuo otsikon laite siis vaihtoi syksyllä taloa, yhellä hirviöidenjahtausreissulla se noukittiin kyytiin. Laitteen mallivuosi on 1983, käyttöönotto 1982 puolella. Syksyllä ennen pakkasia kerettiin muutama pikkulenkki ajamaan, ja todettiin laite teknisesti toimivaksi.
Yleisilme oli hintaluokkaan & ikään nähden siisti, ja tekniikka pelaa lukuunottamatta takertelevaa valojenvaihdinta. Koska haaveena on halvat käyttökulut, lähdettiin tavoittelemaan museorekisteröintiä. On kuultu että nykyään elämän jäljet ois sallittuja kunhan yleisilme on siisti ja alkuperäinen. Jos lopputulos ei sitten ole riittävän uuden veroinen, niin voi voi, mutta yritetään kuitenkin pikkubudjetilla restaurointia alkuperäisyyttä kunnioittaen. Uusiksi tätä ei olla rakentamassa, vaan siis restauroidaan tarvittavilta osin.
Tässäpä se kotitalliin saapuneena...
Laitetta tutkittuamme tuli seuraava tekemislista tehtyä:
- valokatkaisimen kunnostus
- "takavalon lasi" uusi
- pakoputken maalinpoisto & kiillotus
- kuvioitu penkinpäällinen
- sivukatteiden maalaus & alkup. tarra
- ohjaustangon maalaus
Tuota listaa on nyt lähdetty lyhentämään siten että penkissä ollut verhoilu on irrotettu (on ehyt, käyttökelpoinen, voin ehkä myydä sen jos joku tarvitsee), ja penkki on leivinuunin päällä kuivumassa. Ebaystä löytyi maailmalta alkuperäisen kaltainen uusiotuotanto nahka, joka taisi ~60€ kustantaa kotiin kannettuna. Seuraavana hankintalistalla on "takavalon lasi".
Myös kylkikatteet tuli tänään irroitettua maalausta silmälläpitäen. Niistä on kiinniketapit kuitenki katkeillu, ja tehty uudet kierretangosta / muttereista / kulmaraudoista / lasikuidusta. Päällepäin nuo on kohtuu siistit, joskin huonosti maalattu ja vääränlaiset tarrat. Nytpä on siis parempikuntoiset katselussa myöskin.
Apuja kaivattaisiin 1983 mallivuoden laitteiden kuvien suhteen. 1980-19832 on erilaiset tarrat, kuvia löytyy jokapaikasta, sekä myös uudemmista, mutta nimenomaan tästä 1983 mallisesta kuvia tarvis (tässä alkuperäinen tankki, eli siinä on vain suzuki teksti). Sekä erityisesti kylkikatteen tarrasta, että voisi tarrapajalla teettää uuden, kun en moista ole netin verkkokaupoista ainakaan onnistunut bongaamaan. Ja kotimaisista mp-purkaamoista otetaan myös vinkkejä vastaan, josta voisi tarvittavia osia tiedustella...