Loncin Jedi 250cc

sMt
Paikkakunta:
joensuu
Liittynyt:
10.5.2007 18:46
Loncin Jedi 250cc

ViestiKirjoittanut sMt » 29.4.2013 21:37

Iltaa motottilaiset. Tänään tuli taloon ensimmäinen 4-tahtinen pyörä, eli tällainen kiinanpäristin merkkiä Loncin ja mallia jedi. Muualla maailmaa pyörä tunnetaan ainakin nimillä Zipp Nitro, Sagitta sns ja Loncin lx250.
Kyseessä siis 250cc 4-tahtinen yksisylinterin perus katupyörä, jonka selkeästi houkuttelevimpana piirteenä on alhainen hankintahinta(omani pihaan tuotuna alle 3k).

Tekniset tiedot:
Moottori: 249cc, 4-tahti
Teho: 18.5hp / 13.8kw / 7800 rpm
Vääntö: 18.8Nm / 6500 rpm
Käynnistys: Sähkö
Vaihteisto: 5-vaihteinen manuaalinen
Jäähdytys: Ilmajäähdytteinen
Etujarrut: Levy
Takajarrut: Levy
Eturengas: 110/70-17"
Takarengas: 140/70-17"
Ulkomitat P-L-K: 2120mm × 780mm × 1070mm
Istuinkorkeus: 780mm
Maavara: 160mm
Akku: 12V/9AH
Akseliväli: 1400mm
Polttoainetankin koko: 16 litraa
Huippunopeus: 125km/h
Omapaino: 149 kg
Kantavuus: 150 kg

Omalla pyörälläni nyt vasta omaa ajoa takana 40km ja sen pohjilta tähän nyt kirjoitellaan. Kilometrejä tulee toivottavasti kesän aikana useita tuhansia ja tänne olisi tarkoitus aina tilannetta päivitellä ja kertoilla miten elo kiinalaisen kanssa sujuu.

Ajoasento:
Oma pituuteni on hieman yli 170cm ja jalat yltävät maahan tosi hyvin. Penkki on myös mukavan pehmeä ja myös sen verran pitkä, että siinä voi hieman edestakaisinkin liikkua tarpeen niin vaatiessa. Kahvat ovat sopivan etäällä ja hallintalaitteita on helppo käyttää.
Pieni miinus tulee polvikulmasta, joka on aika jyrkkä omaan makuuni.

Runko:
Runkoa en pysty muuhun vertaamaan kuin kahteen kevariin jotka ovat honda nsr ja derbi gpr. Runko tuntuu tukevalta ja jousitus ottaa tien töyssyt hyvin vastaan, kesällä olisi tarkoitus tällä matkustaa kyytiläisenkin kanssa, hieman epäilyttää jaksaako jousitus kantaa kuitenkaan kahta henkilöä yhtä mukavasti mitä yhden.
Pyörän jarruja on muualla maailmaa kehuttu eikä syyttä. Edestä löytyy tuplajarrulevy ja kaksi jarrusatulaa kaksimäntäisillä puristimilla. Jarrut kruunaa teräspunosletkut, jotka eivät ole tässä hintaluokassa mikään sääntö, vaan enemmänkin poikkeus. Jarrutustehoa siis löytyy. Renkaista ei vielä 40km jälkeen pysty paljoa sanomaan,
ei nuilla vielä ainakaan kaatunut. Seisontatuki on todella hyvä, ei palaudu itsestään ja on sopivan kokoinen pyörään nähden. Pyörässä myös käynnistyksen esto jos tuki on alhaalla.

Ulkonäkö:
Omaa silmääni pyörä miellyttää. Väritys on onnistunut ja pintojen laatu on hyvä, myös etuvalo on mielestäni siistin näköinen. Vilkut ovat mallia tv ja mielestäni palavat aika himmeästi. Vilkut siis mahdollisesti vaihtoon jossain välin. Hitsaussaumat ovat paikoitellen vähän rosoisia, mutta ajanevat asiansa. Ei tällä ole kuitenkaan tarkoitus stunttailla ja ajo on muutenkin tosi kevyttä.
Kilventeline on vakiopyörän tapaan isohko, mutta ei pistä omaan silmään niin paljoa että rupeaisin leikkelemään.

Moottori:
Kenties se pyörän heikoin lenkki monien mielestä. Hieman ehkä tehoton monien makuun. Itselleni kuitenkin riittää, että pyörällä voi pitää yllä satasen matkavauhtia. Myös ilmajäähdytys on itselleni positiivinen asia, koska se yksinkertaistaa rakennetta, samoin kuin perinteinen kaasutin. Pyörälle luvattu kulutus on 2-2.5l/100km joka kuulostaa tosi vähältä, ja siihen tuskin aivan pääsee. Odotan pyörän
kuitenkin vievän matka-ajossa reilusti alle 3l/100km ja kaupunkiajossa n.3l/100km. Tämän kuitenkin tulevat kuukaudet näyttää ja rupean kulutuslukemiakin raportoimaan kunhan kilometrejä alkaa olla. Tankin koko on 16l joten aika pitkälle pitäisi tankillisella päästä.

Mittaristo:
Yksinkertaisen ja helppolukuinen analoginen mittaristo on toimiva ratkaisu. Mittaristossa on myös vaihdenäyttö, sekä vilkkujen, pitkien valojen,moottorin ja vapaan-merkkivalot. Bensamittarikin löytyy, mutta omani taitaa mennä takuuseen koska näyttää koko ajan alle puolta vaikka tankki on täynnä. Trippimittarin puutteesta pieni miinus. Mittarivirheen mittaan kesän aikana.


Siinäpä ensimmäisen ajokerran jälkeiset mietteet, galleriaan lisäilen muutaman kuvan pyörästä.Kesän aika tarkoitus käydä mahdollisesti myös vähän pidempi reissu, sekä ostaa ainakin takalaukku. Mahdollisesti myös tankkilaukku. Netistä pyörästä tosiaan löytyy enemmän tietoa nimillä: Sagitta SNS ja Zipp Nitro. Vastaan mielelläni kysymyksiin pyörästä. Toivottavasti ei jää koko topic yksinpuheluksi :)
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Loncin Jedi 250cc

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 29.4.2013 23:00

Unohdit kyllä yhden jutun! Nimittäin kuvat ;) Mukavampi lukea, kun pistät kuvia, esim. tuohon tekstinsekaan kilventelineestä puhuessasi kilventelineestä tai jarruista puhuessasi jarruista kuva jne. Niiden kuvien jälkeen on hyvä alkaa tekemään tuomiota!
sMt
Paikkakunta:
joensuu
Liittynyt:
10.5.2007 18:46
Re: Loncin Jedi 250cc

ViestiKirjoittanut sMt » 30.4.2013 9:07

Galleriasta löytyy tällä hetkellä muutama kuva. Lisää tulee toki otettua kesän aikana ja otetaan vinkistä vaari ja lisäillään niitä sitten tuleviin postauksiin suoraa itse aiheeseen ;)
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Loncin Jedi 250cc

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 30.4.2013 13:38

Onhan tuo vähän kiinalaisen näköinen (ja järkyttävän laiska)... Hintahan on tolkuttoman halpa uudeksi ja luulis että tuo on luotettavampi kuin mikään vajaan 3kiloeuron hintainen vanha rutku. Mielenkiinnolla odotan käyttökokemuksia, joten muistahan ajella oikein paljon!
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Loncin Jedi 250cc

ViestiKirjoittanut AceFin » 30.4.2013 15:12

Parastahan näissä kiinalaisissa on huoltovapaus, joka kustannetaan sitten tehonpuutteella.

Itellä ollut noita kiinalaisia ei-katupelejä ja ihan tuurista kiinni sattuuko millainen yksilö käteen. Toiset kestää mitä tahansa, toinen on koko ajan pajalla. Tämän hetkinen piikkimanki osoittautunut loistoyksilöksi, kuuden vuoden aikana ainut vika on ollut tankin vuotaminen. Uusi tankki maksaa 40€, joten se ei suuri murhe ollut.

Toivottavasti sullekin sattui nyt hyvä yksilö, kesällähän sen näkee lahoaako paikat vai ei.
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
sMt
Paikkakunta:
joensuu
Liittynyt:
10.5.2007 18:46
Re: Loncin Jedi 250cc

ViestiKirjoittanut sMt » 30.4.2013 18:22

Kilometrejä tosiaan yritän haalia aina kun on jonnekin päin kulkemista, nyt vain vähän hirvittää lähteä tuonne ajamaan kun vettä sataa enkä muistanut varasytytystulppaa ostaa tänään :itku: Jospa se toimisi sateessakin. Takalaukun ostin tänään motonetistä, yritän huomenna laittaa kuvan siitä.
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51
Re: Loncin Jedi 250cc

ViestiKirjoittanut Johnnie » 3.5.2013 11:39

Tekstiä oli mukava lukea ja lisää luen mielelläni. Onnittelut hankinnan johdosta ja toivotaan hyvää tuuria kestävyyden suhteen! Ulkonäkö ainakin on minusta varsin hyvä.
Asian & American cars / bikes only.
sMt
Paikkakunta:
joensuu
Liittynyt:
10.5.2007 18:46
Re: Loncin Jedi 250cc

ViestiKirjoittanut sMt » 3.5.2013 13:36

Kiitoksia, itsekin kovasti toivon kestoa pyörän suhteen :D Nyt parisataa kilometriä pyörällä takana ja hyvin on toiminut! Kahdeksankympin matkavauhti pysyy ongelmitta yksinään ajaessa vaikka on tuuliset kelit olleet. Mittarivirheen mittasin tänään ja heittoa on 5-6km/h kahdeksankympin vauhdista.

Tuli myös laukut ostettua pyörään. Takalaukku motonetistä ja tankkilaukku biltemasta. Takalaukku tuntuu ihan hyvältä, mutta vakiokiinnikkeet korvasin reikämetallinauhalla niin on sentään mahdollisuus kaivella varaosat ja rekisteriote penkin alta jos on tarve :) Tankkilaukku tuntuu hieman huonommalta ostokselta. Koko on aika pieni ja "karttatasku" etenkin liian pieni. Hyvä kun n8 mahtuu sinne ilman kuulokejohtoa yms. Saa nyt nähdä yritänkö tuon myydä vaikka kaverille vai yritetäänkö tämä kesä mennä tuolla. 4 litraa mobilin delvac mx:ää tuli myös ostettua, netissä kehuttua tavaraa ja halvempaa mitä mp-öljyt.

Kuva

Kuva

Kuva
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Loncin Jedi 250cc

ViestiKirjoittanut AceFin » 23.5.2013 22:12

Kattelin galleriasta, että taitaa olla imukaula jo revennyt? Kannattaa viedä ainakin näytettäväks huoltoon se ennen kuin oireilee, jotta voivat tilata uuden osan siihen.
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
sMt
Paikkakunta:
joensuu
Liittynyt:
10.5.2007 18:46
Re: Loncin Jedi 250cc

ViestiKirjoittanut sMt » 23.5.2013 22:46

Joo, imukaulassa tosiaan pientä repeämää toisella puolella. Ei kuitenkaan päivä vielä paista ilmanputsarinkotelon sisälle joten ei sen suhteen vaaraa. Kuumaliimalla nopeasti korjattavissa kunhan kerkeää, alunperinkin tuo kohta jollain liimalla laitettu.. Pyörällä takana nyt 700km eikä sen suurempia ongelmia ole ollut. Kaksi kertaa kulutusta päässyt mittailemaan, ekan 300km jälkeen 3.4-3.5l/100km ja siitä seuraavan 200km aikana 3.3-3.4l/100km. Hieman ovat suuria lukemia luvattuun 2-2.5litraan verrattuna. Mitenkähän paljon tuo tuosta vielä pienenee kun tulee kilometrejä lisää ja kone hioutuu? :) Öljyt vaihtanut kahdesti ja molemmilla kerroilla myös öljysihti puhdistettu. Mitenkäs näissä nelareissa tuo pakokaasun kierto vaikuttaa tehoihin/kulutukseen? Putkelta tulee letku jakajaan, josta taas menee letkut sekä putsariin, että kaasariin. Kaasutin on myös hieman oudon mallinen ja sen vaihdolla voisi kulutusta myös saada mahdollisesti alaspäin? Tallissa olisi nsr:n kaasutin ylimääräisenä :lol:
lazziix
Pyörä:
Myyty
Paikkakunta:
Tussula
Liittynyt:
7.2.2011 23:01
Re: Loncin Jedi 250cc

ViestiKirjoittanut lazziix » 24.5.2013 22:50

Yleensä se letku joka menee ilmanputsarille pakoputkesta on katalysaattorin ilmaletku, että putkeen menee katalysaattoria ennen putkeen ja tehostaa katalysaattorin toimintaa. Siinä letkussa putken ja ilmanputsarin välillä pitäisi olla yksisuuntainen venttiili joka päästää ilmaa putsarilta putkeen.
sMt
Paikkakunta:
joensuu
Liittynyt:
10.5.2007 18:46
Re: Loncin Jedi 250cc

ViestiKirjoittanut sMt » 22.4.2014 18:05

Viime kesä jäikin aika vähälle kirjoittelulle, mutta toisaalta taas pyörästä ei ollut oikeastaan paljoa kirjoiteltavaa. Ei jättänyt kertaakaan tielle tai mikään isompi paikka hajonnut. Toiselta puolelta tippui joskus ketjunkiristimen päätypalikka takahaarukasta, mutta uuden osan sai takuuseen postipakettina. Viime viikon torstaina aloitin tämän ajokauden ja pääsin viime kesän kilometritavoitteeseen

Kuva

Nyt olen vain miettinyt, että millä saisi nokkaketjun pitämää ääntä hieman pienemmäksi. Tai olettaisin ainakin hieman rallattavan äänen olevan nokkaketjusta? Ei kuulu kaikilla kierroksilla ja parhaiten kuulee 80km/h vauhdissa 5-vaihteella kun kierrokset ovat n.5k tai sitten moottorijarruttaessa. Kiihdyttäessä ääni mielestäni katoaa. Nokkaketjun kiristimen otin irti ja sitä ei mielestäni kireämmälle saa säädettyä. Kiristin on yksinkertainen tappi joka liikkuu pyörittämällä kiristinmötikän halki kulkevaa akselia. Pyöritettävässä päässä on jousi joka pyörittää akselia myötäpäivään mötikän ollessa irti sylinteristä. Eli jousi pitää tapin mahdollisimman pitkänä koko ajan. Uudesta asti tuo on ääntä pitänyt, välillä vain pistää korvaan jos ajelee ilman tulppia/kuulokkeita.

Pyörä on tällä hetkellä myynnissä, mutta ajelen taas sen verran kun kerkeän ja mistä sitä tietää miten pitkään tällaisen pyörän myymimessä menee ;)