Iltaa motottilaiset. Tänään tuli taloon ensimmäinen 4-tahtinen pyörä, eli tällainen kiinanpäristin merkkiä Loncin ja mallia jedi. Muualla maailmaa pyörä tunnetaan ainakin nimillä Zipp Nitro, Sagitta sns ja Loncin lx250.
Kyseessä siis 250cc 4-tahtinen yksisylinterin perus katupyörä, jonka selkeästi houkuttelevimpana piirteenä on alhainen hankintahinta(omani pihaan tuotuna alle 3k).
Tekniset tiedot:
Moottori: 249cc, 4-tahti
Teho: 18.5hp / 13.8kw / 7800 rpm
Vääntö: 18.8Nm / 6500 rpm
Käynnistys: Sähkö
Vaihteisto: 5-vaihteinen manuaalinen
Jäähdytys: Ilmajäähdytteinen
Etujarrut: Levy
Takajarrut: Levy
Eturengas: 110/70-17"
Takarengas: 140/70-17"
Ulkomitat P-L-K: 2120mm × 780mm × 1070mm
Istuinkorkeus: 780mm
Maavara: 160mm
Akku: 12V/9AH
Akseliväli: 1400mm
Polttoainetankin koko: 16 litraa
Huippunopeus: 125km/h
Omapaino: 149 kg
Kantavuus: 150 kg
Omalla pyörälläni nyt vasta omaa ajoa takana 40km ja sen pohjilta tähän nyt kirjoitellaan. Kilometrejä tulee toivottavasti kesän aikana useita tuhansia ja tänne olisi tarkoitus aina tilannetta päivitellä ja kertoilla miten elo kiinalaisen kanssa sujuu.
Ajoasento:
Oma pituuteni on hieman yli 170cm ja jalat yltävät maahan tosi hyvin. Penkki on myös mukavan pehmeä ja myös sen verran pitkä, että siinä voi hieman edestakaisinkin liikkua tarpeen niin vaatiessa. Kahvat ovat sopivan etäällä ja hallintalaitteita on helppo käyttää.
Pieni miinus tulee polvikulmasta, joka on aika jyrkkä omaan makuuni.
Runko:
Runkoa en pysty muuhun vertaamaan kuin kahteen kevariin jotka ovat honda nsr ja derbi gpr. Runko tuntuu tukevalta ja jousitus ottaa tien töyssyt hyvin vastaan, kesällä olisi tarkoitus tällä matkustaa kyytiläisenkin kanssa, hieman epäilyttää jaksaako jousitus kantaa kuitenkaan kahta henkilöä yhtä mukavasti mitä yhden.
Pyörän jarruja on muualla maailmaa kehuttu eikä syyttä. Edestä löytyy tuplajarrulevy ja kaksi jarrusatulaa kaksimäntäisillä puristimilla. Jarrut kruunaa teräspunosletkut, jotka eivät ole tässä hintaluokassa mikään sääntö, vaan enemmänkin poikkeus. Jarrutustehoa siis löytyy. Renkaista ei vielä 40km jälkeen pysty paljoa sanomaan,
ei nuilla vielä ainakaan kaatunut. Seisontatuki on todella hyvä, ei palaudu itsestään ja on sopivan kokoinen pyörään nähden. Pyörässä myös käynnistyksen esto jos tuki on alhaalla.
Ulkonäkö:
Omaa silmääni pyörä miellyttää. Väritys on onnistunut ja pintojen laatu on hyvä, myös etuvalo on mielestäni siistin näköinen. Vilkut ovat mallia tv ja mielestäni palavat aika himmeästi. Vilkut siis mahdollisesti vaihtoon jossain välin. Hitsaussaumat ovat paikoitellen vähän rosoisia, mutta ajanevat asiansa. Ei tällä ole kuitenkaan tarkoitus stunttailla ja ajo on muutenkin tosi kevyttä.
Kilventeline on vakiopyörän tapaan isohko, mutta ei pistä omaan silmään niin paljoa että rupeaisin leikkelemään.
Moottori:
Kenties se pyörän heikoin lenkki monien mielestä. Hieman ehkä tehoton monien makuun. Itselleni kuitenkin riittää, että pyörällä voi pitää yllä satasen matkavauhtia. Myös ilmajäähdytys on itselleni positiivinen asia, koska se yksinkertaistaa rakennetta, samoin kuin perinteinen kaasutin. Pyörälle luvattu kulutus on 2-2.5l/100km joka kuulostaa tosi vähältä, ja siihen tuskin aivan pääsee. Odotan pyörän
kuitenkin vievän matka-ajossa reilusti alle 3l/100km ja kaupunkiajossa n.3l/100km. Tämän kuitenkin tulevat kuukaudet näyttää ja rupean kulutuslukemiakin raportoimaan kunhan kilometrejä alkaa olla. Tankin koko on 16l joten aika pitkälle pitäisi tankillisella päästä.
Mittaristo:
Yksinkertaisen ja helppolukuinen analoginen mittaristo on toimiva ratkaisu. Mittaristossa on myös vaihdenäyttö, sekä vilkkujen, pitkien valojen,moottorin ja vapaan-merkkivalot. Bensamittarikin löytyy, mutta omani taitaa mennä takuuseen koska näyttää koko ajan alle puolta vaikka tankki on täynnä. Trippimittarin puutteesta pieni miinus. Mittarivirheen mittaan kesän aikana.
Siinäpä ensimmäisen ajokerran jälkeiset mietteet, galleriaan lisäilen muutaman kuvan pyörästä.Kesän aika tarkoitus käydä mahdollisesti myös vähän pidempi reissu, sekä ostaa ainakin takalaukku. Mahdollisesti myös tankkilaukku. Netistä pyörästä tosiaan löytyy enemmän tietoa nimillä: Sagitta SNS ja Zipp Nitro. Vastaan mielelläni kysymyksiin pyörästä. Toivottavasti ei jää koko topic yksinpuheluksi
Kyseessä siis 250cc 4-tahtinen yksisylinterin perus katupyörä, jonka selkeästi houkuttelevimpana piirteenä on alhainen hankintahinta(omani pihaan tuotuna alle 3k).
Tekniset tiedot:
Moottori: 249cc, 4-tahti
Teho: 18.5hp / 13.8kw / 7800 rpm
Vääntö: 18.8Nm / 6500 rpm
Käynnistys: Sähkö
Vaihteisto: 5-vaihteinen manuaalinen
Jäähdytys: Ilmajäähdytteinen
Etujarrut: Levy
Takajarrut: Levy
Eturengas: 110/70-17"
Takarengas: 140/70-17"
Ulkomitat P-L-K: 2120mm × 780mm × 1070mm
Istuinkorkeus: 780mm
Maavara: 160mm
Akku: 12V/9AH
Akseliväli: 1400mm
Polttoainetankin koko: 16 litraa
Huippunopeus: 125km/h
Omapaino: 149 kg
Kantavuus: 150 kg
Omalla pyörälläni nyt vasta omaa ajoa takana 40km ja sen pohjilta tähän nyt kirjoitellaan. Kilometrejä tulee toivottavasti kesän aikana useita tuhansia ja tänne olisi tarkoitus aina tilannetta päivitellä ja kertoilla miten elo kiinalaisen kanssa sujuu.
Ajoasento:
Oma pituuteni on hieman yli 170cm ja jalat yltävät maahan tosi hyvin. Penkki on myös mukavan pehmeä ja myös sen verran pitkä, että siinä voi hieman edestakaisinkin liikkua tarpeen niin vaatiessa. Kahvat ovat sopivan etäällä ja hallintalaitteita on helppo käyttää.
Pieni miinus tulee polvikulmasta, joka on aika jyrkkä omaan makuuni.
Runko:
Runkoa en pysty muuhun vertaamaan kuin kahteen kevariin jotka ovat honda nsr ja derbi gpr. Runko tuntuu tukevalta ja jousitus ottaa tien töyssyt hyvin vastaan, kesällä olisi tarkoitus tällä matkustaa kyytiläisenkin kanssa, hieman epäilyttää jaksaako jousitus kantaa kuitenkaan kahta henkilöä yhtä mukavasti mitä yhden.
Pyörän jarruja on muualla maailmaa kehuttu eikä syyttä. Edestä löytyy tuplajarrulevy ja kaksi jarrusatulaa kaksimäntäisillä puristimilla. Jarrut kruunaa teräspunosletkut, jotka eivät ole tässä hintaluokassa mikään sääntö, vaan enemmänkin poikkeus. Jarrutustehoa siis löytyy. Renkaista ei vielä 40km jälkeen pysty paljoa sanomaan,
ei nuilla vielä ainakaan kaatunut. Seisontatuki on todella hyvä, ei palaudu itsestään ja on sopivan kokoinen pyörään nähden. Pyörässä myös käynnistyksen esto jos tuki on alhaalla.
Ulkonäkö:
Omaa silmääni pyörä miellyttää. Väritys on onnistunut ja pintojen laatu on hyvä, myös etuvalo on mielestäni siistin näköinen. Vilkut ovat mallia tv ja mielestäni palavat aika himmeästi. Vilkut siis mahdollisesti vaihtoon jossain välin. Hitsaussaumat ovat paikoitellen vähän rosoisia, mutta ajanevat asiansa. Ei tällä ole kuitenkaan tarkoitus stunttailla ja ajo on muutenkin tosi kevyttä.
Kilventeline on vakiopyörän tapaan isohko, mutta ei pistä omaan silmään niin paljoa että rupeaisin leikkelemään.
Moottori:
Kenties se pyörän heikoin lenkki monien mielestä. Hieman ehkä tehoton monien makuun. Itselleni kuitenkin riittää, että pyörällä voi pitää yllä satasen matkavauhtia. Myös ilmajäähdytys on itselleni positiivinen asia, koska se yksinkertaistaa rakennetta, samoin kuin perinteinen kaasutin. Pyörälle luvattu kulutus on 2-2.5l/100km joka kuulostaa tosi vähältä, ja siihen tuskin aivan pääsee. Odotan pyörän
kuitenkin vievän matka-ajossa reilusti alle 3l/100km ja kaupunkiajossa n.3l/100km. Tämän kuitenkin tulevat kuukaudet näyttää ja rupean kulutuslukemiakin raportoimaan kunhan kilometrejä alkaa olla. Tankin koko on 16l joten aika pitkälle pitäisi tankillisella päästä.
Mittaristo:
Yksinkertaisen ja helppolukuinen analoginen mittaristo on toimiva ratkaisu. Mittaristossa on myös vaihdenäyttö, sekä vilkkujen, pitkien valojen,moottorin ja vapaan-merkkivalot. Bensamittarikin löytyy, mutta omani taitaa mennä takuuseen koska näyttää koko ajan alle puolta vaikka tankki on täynnä. Trippimittarin puutteesta pieni miinus. Mittarivirheen mittaan kesän aikana.
Siinäpä ensimmäisen ajokerran jälkeiset mietteet, galleriaan lisäilen muutaman kuvan pyörästä.Kesän aika tarkoitus käydä mahdollisesti myös vähän pidempi reissu, sekä ostaa ainakin takalaukku. Mahdollisesti myös tankkilaukku. Netistä pyörästä tosiaan löytyy enemmän tietoa nimillä: Sagitta SNS ja Zipp Nitro. Vastaan mielelläni kysymyksiin pyörästä. Toivottavasti ei jää koko topic yksinpuheluksi