Prätkäkuume oli koko kevään aivan hirveä, kuolasin jokaista isompaa pyörää joka ohi meni, selailin kuumeisesti nettimotoa yrittäen bongata sieltä jonkin hyvällä hinta-laatusuhteella varustetun härvelin. Kävin koeajamassa 600cc fzr:n joka tuntui potkivan kuin pieni eläin ja olin ihan varma ettei sen hurjempaa laitetta maa päällään kanna. Hinnasta ei päästy yhteisymmärrykseen, joten päätin unohtaa koko laitteen ja ottaa uutta kiikariin. Löytyi uusi pyörä eräänä lauantaina, samanlainen kusiais fatseri kuin aiempikin, mitä se nyt oli pari vuotta uudempi ja vähemmän ajettu, hintakin oli monta sataa halvempi. Viivyttelin myyjälle soiton kanssa sunnuntai iltapäivään, jolloin selvisi että mopo oli jo myyty. Harmittelin menetystäni ja jatkoin nettimoton selausta, sitten se löytyi: halpa pyörä läheltä, hyvillä kulutusosilla ja pienellä vialla, siitä enemmän tuonnempana ja kuvissa pyörä näytti tosi ruoskalta. Soitto myyjälle ja siinä semmoisen 10-15 minuuttia rupattelimme, jonka jälkeen ilmoitin että voisin tulla sitä katsomaan samana iltana. Hyvin pian olinkin jo koeajamassa tuota litraista leikkikalua, jossa käsite tehokkuus sai aivan uuden merkityksen, kytkin ei irrottanut kunnolla, joten vaihteenvaihto vaati oikean tekniikan eikä vapaata meinannut käynnissä löytää. Pyörä näytti paremmalta livenä ja koska yleisilme oli siisti, hinta neuvoteltiin hyväksi ja ajoin mopon kotio. Tässä pari kuvaa omasta uudesta pyörästä:
Kyseessä on siis -89 1000cc yamaha fzr exup pakosarjasäätimellä.
Kytkimen toimintaa koitin parantaa ilmauksella ja öljyjen vaihdolla, ei vaikutusta... Eli siis levyt luultavasti lopussa, n. 100e maksaa uudet massalevyt ja hiukan vakiota jäykemmät jouset. Laitan tilaukseen, kunhan pelimerkit riittävät. Kytkimessä ei ollut isoa hakkaumaa eikä muutakaan isompaa sanomista.
Pyörä on aika mahtava ajaa kun vertaa piikkiseen ja tehoa löytyy kuin pienestä kylästä (tehdas lupaa 145hp koneelta). Katteen puuttumisen vuoksi on kovat nopeudet aika rankkoja ajaa kovan tuulen vuoksi
Muuten pyörä istuu lapaseen aika nätisti, eritoten ajoasento on melko miellyttävä tuolla krossitangolla.
Pyörä olis tarkotus tänä kesänä laittaa siistiin ajokuntoon (kytkin kuntoon ja muiden pikkuvikojen fiksaus), ulkonäköön ja konepuoleen saattaa hyvinkin tulla päivitystä ens talven aikana... Tällä hetkellä pyörä on aika rujosti laitettu, esim. noi ritilöiden tilalle kehittelen jotku fiksumman näköiset suojat, eikä etuvaloa ja vilkkujakaan voi kauniiksi haukkua